صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹
تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات اثربخش روانه بازار نشر شد

کتاب مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات اثربخش اثر مشترک محمد بیدگلی و محمد بختیاری از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک تألیف و روانه بازار نشر شد.
کد خبر : 529135

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ورامین، کتاب مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات اثربخش تألیف محمد بیدگلی و محمد بختیاری از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک آبان 1399 توسط انتشارات کیان دانش به تیراژ هزار نسخه و در 276 صفحه به چاپ رسید و روانه بازار نشر شد.


کتاب مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات اثربخش 18 فصل دارد که در فصل اول تا ششم به ترتیب پیش‌درآمدی بر رفتار سازمانی، مبانی رفتار فرد و گروه، انگیزش، تصمیم‌گیری فردی، رفتار سازمانی و واکاوی آن در سطح فرد، گروه و سازمان، شناخت تیم مورد بررسی قرار گرفته است، فصل هفتم تا دوازدهم به ترتیب ارتباطات، دوازده گام تا ارتباط مؤثر، رهبری، قدرت و سیاست، تعارض و مذاکره و فرهنگ سازمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.



محمد بختیاری


از فصل سیزدهم تا هجدهم کتاب مباحثی با عنوان تغییر و بهبود سازمانی، صنعت الکترونیک و تأثیر آن در رفتار سازمانی، لزوم مدیریت شادی و نقش آن در سازمان، موانع رشد اخلاق حرفه‌ای و ضرورت ترویج آن در سازمان‌ها، بالندگی سازمانی و شاخص‌‌های سنجش آن و تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.


رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه رفتار انسانی در بافت و محیط سازمانی با تمرکز بر اقدامات و فرایندهای فردی و گروهی. رفتار سازمانی کاوش در فرایندهای مدیریتی و سازمانی در بافت پویای سازمانی را شامل می‌شود. دانش رفتار سازمانی فرد را قادر می‌سازد به توضیح و پیش‌بینی رفتار انسانی در سازمان‌ها بپردازد و حتی در صورت لزوم، آنها را کنترل کند. رفتار سازمانی برای تمام افرادی که در سازمان به‌عنوان مدیر یا کارمند فعالیت می‌کنند، موضوع مهمی به شمار می‌آید.


فرهنگ به‌عنوان یک عبارت عمومی و فرهنگ سازمانی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آن یکی از مفاهیم بسیار مهم در مدیریت و رفتار سازمانی محسوب می‌شود در حدی که می‌توان گفت تقریباً محال است کتابی در زمینه‌ مدیریت رفتار سازمانی پیدا کنید که فصلی را به نقش فرهنگ در سازمان و مدیریت فرهنگ سازمانی اختصاص نداده باشد.


فرهنگ سازمانی به‌عنوان مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های مشترک بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر می‌گذارد و می‌تواند نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. فرهنگ سازمانی از اساسی‌ترین زمینه‌های تغییر و تحول در سازمان است. نظر به اینکه برنامه‌های جدید تحول بیشتر به تحول بنیادی سازمانی نگاه می‌کند از این‌رو هدف این برنامه‌ها تغییر و تحول فرهنگ سازمان به‌عنوان زیربنا به بستر تحول است.


در بخش ارتباطات اثربخش به جای اینکه خلق و خوی، اندیشه‌ها، توانایی‌ها و عواطف خود را معیاری برای ارتباط با دیگران در نظر بگیریم باید احساسات و نیازهای روانی آنان را معیار رفتار خویش قرار دهیم. در برخورد با افراد مختلف انعطاف‌پذیر باشیم و شیوه رفتار خود را برحسب شخصیت، تفاوت‌های فردی و نیازهای روانی طرف مقابل تنظیم کنیم. نکاتی را که بر زبان می‌آوریم بیش از آنچه که تصور کنیم می‌تواند پیام به دیگران منتقل کند و متقابلاً ما نیز باید درصدد دریافت پیام از دیگران برآمده و به آن توجه کنیم.



محمد بیدگلی


چگونگی ایستادن و حرکت‌کردن ما نشان‌دهنده طرز فکر ماست. معمولاً افرادی که از اعتمادبه‌نفس کمی برخوردارند خمیده راه می‌روند. خودمان را به دیگران معرفی کنیم و نظرها، احساسات، عقاید و تجربیات خود را با آنها در میان بگذاریم. وقتی در صحبت‌کردن پیش‌قدم می‌شویم پاسخ مثبت‌تری دریافت می‌کنیم. لبخند نشانه دوستی، گشودگی و تمایل ما به صحبت‌کردن است، وقتی لبخند می‌زنیم نشان می‌دهیم که برای طرف مقابل احترام قائل شده‌ایم، به اشتباهات خود اعتراف کنیم، به‌ویژه وقتی که اعمال و رفتار ما احساسات فرد دیگری را جریحه‌دار کرده است.


کلمات و عباراتی را به کار ببریم که بیانگر تفاهم و همدلی باشد و افراد را به تفکر آزادانه هدایت کند. کاری کنیم که دیگران ما را دوست و پشتیبان خود احساس کنند. همواره افراد را برای کارهای خوب و شایسته تحسین کنیم. با قدردانی مراتب سپاسگزاری خود را اعلام کنیم. فراموش نکنیم وقتی کم حرف می‌زنیم، کمتر مبالغه می‌کنیم، کمتر انتقاد می‌کنیم و همین موضوع شخصیت مثبت‌تری را در ذهن دیگران از ما ایجاد می‌کند که به صمیمیت ما بیشتر کمک خواهد کرد. اگر هنر برقراری ارتباط صحیح را آموخته باشیم، نگرش منفی، عدم اعتمادبه‌نفس و تمام احساسات منفی از ما به شکل چشمگیری دور خواهد شد.


کتاب مدیریت رفتار سازمانی و ارتباطات اثربخش برای دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت دولتی، حسابداری، روابط عمومی، ارتباطات، روزنامه‌نگاری و مدیریت بازرگانی توصیه می‌شود.


این کتاب حاصل چند سال تجربه تدریس نویسندگان کتاب در دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک، دانشگاه پیام نور پیشوا و قرچک و دانشگاه علمی-کاربردی پیشوا، ورامین و قرچک در رشته‌های مختلف آموزشی است.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر