صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
بهزادمهر مطرح کرد؛

ضرورت ابلاغ وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای گذراندن دروس آزمایشگاهی دانشجویان در دانشگاه‌های محل سکونت خود

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: وزارت علوم می‌تواند به دانشگاه‌ها ابلاغ کند اگر دانشجویی در شهری دیگر تحصیل می‌کند، در دانشگاه شهر محل زندگی خود دروس آزمایشگاهی و کارگاهی را بگذارند.
کد خبر : 528855

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امین بهزادمهر، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: با شیوع کرونا همه همت کردند که آموزش مجازی به نحو خوبی برگزار شود و با توجه به تجربه‌ای که دانشگاه‌ها در برگزاری دوره‌های مجازی داشتند، زیرساخت‌های لازم فراهم بود.


وی با اشاره به اینکه در ابتدای آموزش مجازی، آمادگی لازم وجود نداشت و اساتید آموزش‌های لازم را ندیده بودند، افزود: در ابتدای ترم گذشته، خیلی از زیرساخت‌ها برای چنین حجم وسیعی از آموزش آماده نبود، دانشجویان با چنین شرایطی آشنا نبودند و همه این‌ها دست به دست هم داد تا خروجی، از ایده‌آل مدنظر فاصله بگیرد. ولی واقعیتی که وجود دارد، این است که فضای مجازی عضو جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده و با توجه به آن، لازم بود سیستم‌ها کم‌کم خود را با آموزش مجازی سازگار کنند و این نوع آموزش را به‌عنوان یک واقعیت بپذیرند.


عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در ترم جاری، شرایط بهتر شده و تجربیات ترم قبل به شرایط فعلی کمک کرده و ما توانسته‌ایم در روند آموزش مجازی، اصلاحیات لازم را اعمال کنیم و دانشجویان نیز به این یقین و باور رسیده‌اند که آموزش را باید به‌صورت مجازی دنبال کنند. در ترم جاری، نسبت به ترم قبل تغییرات محسوسی مشاهده می‌شود.


تدریس اساتید به‌صورت آفلاین به دلیل عدم برقراری ارتباط مناسب با دانشجو است


بهزادمهر با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌ها، مشکل چندانی نداریم، افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که دانشجویان باید از این خدمات استفاده کنند، ولی متأسفانه در اغلب موارد مشاهده می‌کنیم که امکان برقراری ارتباط مناسب با دانشجو وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از اساتید ترجیح می‌دهند تدریس را به صورت آفلاین انجام دهند و مشاوره را به‌صورت آنلاین پیگیری کنند. چراکه بستر برای تمامی دانشجویان با کیفیت مطلوب فراهم نیست.


وی با بیان اینکه آموزش‌های تجربی نیاز به بازتعریف دارند، گفت: آموزش تجربی باید با نگاه کلان و ملی بازنگری شود و وزارت علوم هم می‌تواند به عنوان نهاد متولی نقش با اهمیتی در این امر داشته باشد.


ضرورت ابلاغ وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای گذراندن دروس آزمایشگاهی دانشجویان در دانشگاه‌های محل سکونت خود


عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: در بحث آموزش دروس کارگاهی و آزمایشگاهی می‌توانیم با رعایت پروتکل‌ها تدریس کنیم ولی مشکل این است که امکان حضور این حجم از دانشجویان در خوابگاه در این شرایط کرونایی وجود ندارد. بنابراین لازم است وزارت علوم به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ کند که اگر دانشجویی در شهری دیگر از محل زندگی خود تحصیل می‌کند، این امکان را داشته باشد که در یکی از دانشگاه‌های محل سکونت خود از خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی بهره‌مند شود. به این ترتیب و با این کار درس‌های آزمایشگاهی با کیفیت مطلوبی ارائه می‌شود. البته برخی دروس آزمایشگاهی را می‌توان به‌صورت مجازی ارائه کرد.


معایب و مزایای آموزش مجازی


بهزادمهر ادامه داد: اگر سنجش دانشجویان و اساتید با هدف بهبود عملکرد صورت بگیرد، کار مناسبی است. سر کلاس نیز باید مشارکت فعال وجود داشته باشد. آموزش نباید به این نحو باشد که دانشجو تنها مطلب را گوش کند و در نهایت برای نمره امتحان دهد. در صورتی که در سیستم‌های آفلاین در مقابل این مزیت که دانشجو می‌تواند چند بار مطلب را گوش کند، این نکته نیز وجود دارد که تبادل نظر و مشارکت فعال دانشجو  وجود ندارد. در سیستم آنلاین هم سرعت اینترنت به نحوی است که بعضاً صدا با تأخیر پخش می‌شود و کیفیت لازم را ندارد.


دانشجویان در آموزش مجازی باید به طور مستمر ارزیابی شوند/ هر هفته از دانشجویان امتحان گرفته شود


وی افزود: در وضعیت کنونی بهترین روش این است که ارزیابی مستمر صورت بگیرد و در شرایط مطلوب، هر هفته از دانشجویان امتحان گرفته شود. این شرایط ناخودآگاه دانشجویان را با فضای آموزشی درگیر می‌کند. حتی این مزیت وجود دارد که در طول ترم با هم همفکری می‌کنند و این امر به آموزش آن‌ها کمک می‌کند.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر