صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دین‌محمدی:

زنان می‌توانند محور بخشی از اقتصادی مقاومتی باشند

امروز کشور با اقتصاد مقاومتی به دنبال این است که بتواند چرخه معیشت زندگی جامعه را به خصوص در روستاها و مناطق محروم با توان بیشتری به گردش درآورد.
کد خبر : 527165

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اقتصاد مقاومتی این روزها نامی آشنا در محافل اقتصادی کشور است و مسئولان اقتصاد ، تولیدکنندگان وهمه آحاد جامعه وظیفه خطیری در تحقق آن بر عهده دارند و باید همه سهم خود را از آن مشخص کنند.


امروز کشور با اقتصاد مقاومتی به دنبال این است که بتواند چرخه معیشت زندگی جامعه را به خصوص در روستاها و مناطق محروم با توان بیشتری به گردش درآورد.


برای تحقق این آرمان‌ها جمعی از بانوان نخبه و فرهیخته کشور در نهادی مردمی جمع شده‌اند تا اراده‌های تجمیع شده را پای‌کار بیاورند . بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و عملاً دخل‌وخرج خانوار را بر عهده دارند حالا با نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی به‌واسطه کسب‌وکارهای خانگی تلاش خود را مضاعف کرده‌اند . خانم طیبه دین‌محمدی فوق‌لیسانس مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و مدیر مرکز خیریه کسب‌وکار و مرکز نوآوری اجتماعی است . گفتگوی ما با وی را در زیر می‌خوانید:


خانم دین‌محمدی چطور شد که شما به الگوی خیریه کسب‌وکار و مرکز نوآوری اجتماعی رسیدید؟


ما با توجه به دغدغه‌های اجتماعی که داشتیم و آسیب‌هایی که در سطح کشور مشاهده می‌شد تصمیم گرفتیم از حوزه‌های اجتماعی عرصه کسب‌وکار را انتخاب کنیم. چون این نقطه ، نقطه کانونی است اگر در اینجا تحولی صورت بگیرد تمام عرصه‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. الان همان جوری که می‌دانید بحث معیشت مردم به‌شدت دچار مشکل شده است از آن طرف هم با تعداد زیادی از خانم‌ها مواجه هستیم که تحصیل‌کرده هستند ولی به دلایلی چون ازدواج، بچه‌دار شدن و نبودن موقعیت شغلی در ادارات نمی‌توانند به فعالیتی متناسب با روحیات و تحصیلات خودشان مشغول بشوند . این‌ها زمینه‌ای شد که تصمیم گرفتیم با توجه به مبانی فکری خود ابتدا یک الگوسازی درست از یک خانم کارآفرین داشته باشیم.


اینکه ما یک خانم صنعتگر یا معدن دار یا خانم‌هایی که در مشاغل سخت مشغول فعالیت هستند و به‌کلی از فضای خانواده دور شده بودند به عنوان الگو معرفی کنیم مدنظر ما نبود. می‌خواستیم به جامعه خصوصا بانوان بگوییم یک زن می‌تواند یک کارآفرین باشد ، یک تولیدکننده باشد ولی در همان حال می‌تواند کانون خانواده را حفظ کند و با توجه به بحث‌های تخصصی اقتصاد هم بنگاه‌های خرد و متوسط بر اساس تجربیات جهانی از رشد بالاتری برخوردارند و اگر برخلاف نگاه کارخانه محور برخی مسئولین جهت توسعه اشتغال به سمت مشاغل خرد و متوسط تغییر کند خانم‌ها می‌توانند محور این بخش اقتصادی کشور باشند و برخی از مشکلات و آسیب‌های امروز را حل کنند. خانم‌ها حتی در منزل شخصی خودشان می‌توانند کسب‌وکار را توسعه بدهند و در کنار نقش‌آفرینی در خانواده و مسائلی چون همسرداری و فرزندآوری و تربیت انحا یک مولد اقتصادی هم باشند . همان‌طور که مادران ما قالی‌بافی می‌درند خیاطی می‌کردند دامپروری می‌کردند و یک محور اقتصادی برای خانواده بودند و با کسب درامد یک حس درونی رضایت داشتند .


ساختار مجموعه شما چگونه شکل گرفت؟


اولین قدم در این کار شناسایی الگوهای موفق بود ما قله‌های فعالیت‌های اجتماعی در استان‌ها را پیدا کردیم و شروع کردیم به تبادل تجربیات و آشنا کردن خانم‌ها با این افراد . در هر استان یک رابط تعریف کردیم یک فعال حوزه اجتماعی خانم که در حوزه کسب‌وکار با ما هم‌عقیده بود و از طریق ایشان سفر به آن استان داشتیم و در هر استان یک شورای کسب‌وکار شکل دادیم. این شورا از خانم‌های کارآفرین موفق در حوزه کسب‌وکار خانگی تشکیل می‌شد به همراه مؤثرین و مسئولان استان که علاقه داشتند به این شورا بپیوندند. این شد که شبکه‌های استانی در بیست‌ویک استان  تحت همان برند ایران بانو به عنوان یک تشکیلات مردمی تا کنون شکل گرفته است.


چه مأموریت‌ها و برنامه‌های برای فعالین استانی تعریف شده است؟


هر استان بنا به ظرفیت‌های آن استان عملیات‌ها و برنامه‌هایی برای آن تعریف شده است یک جا باید جشنواره یک محصول برگزار شود یک شهر باید رویداد معرفی بچه‌ها را داشته باشیم و یک جا مثلاً نمایشگاه فروش باید برگزار شود . در بحث حمایت از مشاغل خانگی با طیفی از چالش‌ها مواجه هستیم که راهکارهای متفاوتی دارد برای برخی از کارآفرینان نیاز به اموزشهای تکمیلی است بعضیها محصول تولید میکنند که نیاز به برندسازی دارند و قابلیت توسعه دارند برخی خانم‌ها صادرات دارند که باید از ظرفیت انحا استفاده شود و سایر خانم‌های کارآفرین به اینها متصل شوند و در این خصوص یک تسهیلگر صادرات در حال ایجاد است که محصولات درجه یک و فاخر جهت صادرات جمع آوری و ارسال شود.


می‌خواهم به صحبت‌های اول شما برگردم و انجایی که الگو  زن کارآفرین درون خانواده تعریف کردید چالش‌های این افراد با نقشهای متنوع و متفاوتشان را چه میبینید؟


زنان شاغل به طور هم زمان دارای سه نقش همسری ، مادری و شغلی هستند هر یک از این نقش‌ها دارای مجموعه‌ای از انتظارات مختلف است ایجاد تعادل بین نقش ها ی میتواند مشکلاتی را بوجود بیاورد . نمی‌شود مدت  زمان انجام فعالیت در یک نقش را برای فعالیت نقش دیگر اختصاص داد مثلاً نمی‌شود تا ساعات دیر وقت شب کار کنند. فشار حاصله در یک نقش بر عملکرد شخص در نقش دیگر تأثیر می‌گذارد یعنی زن آنقدر درگیر کسب‌وکار میشود که رابطه عاطفی اش با همسر و فرزندان کاهش پیدا میکند اینها خودش مسائلی را بوجود میاورد که در اخر کار میبینید نه تنها مطلوبیت زندگی حاصل نشد بلکه از نقطه آغاز عقبتر هم رفته ایم. مسیله بعدی الگوهای رفتاری است که باید مراقبت شود یک خانم در کارگاه خودش با نیروهای خودش نوعی رفتار میکند که اگر به درون خانواده کشیده شود بحران ایجاد می‌کند.


کارآفرینی یک فرآیند پیچیده است چه موانعی را برای این نقش‌آفرینی زنان در جامعه می‌دانید؟


برزگترین مانع خود افراد هستند مهمترین مسئله انگیزه‌ها و اهداف است. عفدم خودباوری، نداشتن الگو، کم تجربگی ، عدم مهارت و دانش  اینها از عوامل فردی نیامدن بانوان به سوی کارافرینی است.این را هم در نظر بگیرید هنوز در تربیت دختران و اجتماعی شدن دختران مشکلاتی وجود دارد که به تضعیف اعتماد به نفس و تعمیق حس حقارت و خود کم بینی توانایی ها منجر شده است. از آن طرف هم خانم‌ها معمولا تمایلی به روندهای طولانی و دوندگی اداری ندارند برای همین قید مجوز و وام را میزنند. البته در برخی شهرها موانع فرهنگی و اجتماعی هم وجود دارد که نیاز به فرهنگ سازی دارد.


چه عواملی در گرایش خانم‌ها به سمت کارآفرینی موثر بوده است؟


گرایش زنان به کارآفرینی و راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و خانگی طی سالهای اخیر به علت مشکلات اقتصادی بیشتر شده است. زنان شاغل هم به علت بیکاری ، کاهش دستمزد و نارضایتی از شغل قبلی خود وارد کارآفرینی شده‌اند. زنان بدسرپرست،بی سرپرست و مطلقه هم جهت بازیابی اعتبار اجتماعی و کسب قدرت میل بیشتری به فعالیت اقتصادی دارند.


شما که با زنان موفق کارآفرین مواجه داشتید چه قابلیت‌ها و تفاوت‌هایی در بین انحا و افراد عادی دیدید؟


زنان کارآفرین موفق اغلب خوب میتوانند بحث کنند و روابط حسنه درازمدتی را با مشتری برقرار میکنند که این حس دوستی و مودت در تجارت خیلی مهم است. خانم‌ها معمولا درک دقیقتری از زبان بدن و حالات غیرزبانی و احساسی طرف مقابل دارند و اصولا توان برقراری ارتباط موثرتری دارند.


فضای مجازی چه تاثیری در کسب‌وکارهای خانگی گذاشته است؟


الان فضای مجازی و استارتاپ ها کل جامعه را تحت تأثیر قرار داده و تغییرات اجتماعی زیادی بوجود آورده است تأثیر این محیط جدید در برخی حوزه ها بیشتر بوده شما مثلاً صنعت حمل و نقل را ببینید که چگونه متحول شد در حوزه کسب‌وکار خانگی هم شاهد جهش بزرگی بودیم که هنوز هم ادامه دارد خوب شما یک تولیدکننده هستند در یک روستای دورافتاده چگونه میخواستی محصولات را به مرکز برسانی نهایتش چند تا دلال می آمدند مفت دست رنج تولیدکننده را میخریدند و به قیمت گزاف در شهرهای بزرگ میفروختند. اما الان همه چیز بدون واسطه شده است تولیدکننده خودش بازاریابی و تبلیغات میکند و به راحتی توسط پست کالا را به هر نقطه ایران که مشتری باشد میرساند هرچه آگاهی تولیدکننده های ما از این فضا بیشتر میشود موفقیت انحا هم بیشتر میشود نکته دیگه ای که وجود دارد دریچه ای است که فضای مجازی به روی همه هموطنان باز کرده تا آثار و محصولات دیگران در ایران و جهان را ببینند و ایده و الگو بگیرند و از سوی دیگر وقتی کالایی عرضه میکنند از انجایی که فضای مجازی تعاملی و دو سویه است نقد میشوند و این نقدها هم میتواند کمک شایانی به انحا بکند. استارتاپ های اینترنتی هم تاکنون بسیار موثر بوده اند و هنوز هم خیلی فضای کار دارند شبکه سازی که اینها میتوانند بکنند هیچ ابزار دیگری توانایی اش را ندارد شما هزاران ارایه دهنده محصول و خدمات را با یک استاندارد وارد کانال واحدی میکنی این امر فقط با فضای مجازی ممکن بود.


چقدر کسب‌وکارهای خانگی با مفاهیمی چون برندینگ آشنا هستند؟


متاسفانه در کشور برندینگ را با مفاهیمی چون مدگرایی و گرایش به محصولات لاکچری اشتباه میگیرند و آن را تقبییح میکنند اما در واقع اصل قضییه تولید محصول با کیفیت و حفظ مداوم آن بسته بندی مناسب ، تبلیغات موثر و خدمات پس از فروش از عناصر برندینگ هستند که لازمه آن استاندارد سازی فرایندهای تولید ، توزیع و خدمات پس از فروش با پروتکلهای روشن و شفاف است. این که یک کالا هر زمانی که خرید میکنی همان مطلوبیت و کیفیت خرید قبلی را داشته باشد نه تنها ایراد ندارد خیلی هم خوب است . مسئله بعدی تبلیغات است شما بهترین و با کیفیت ترین کالا را هم تولید کنید اما نتوانید آن را در بازار و بین مشتریان جابیاندازید چه اتفاقی میافتاد جز شکست و نا امیدی!!! کسب‌وکار های خرد هم این نکات را فهمیده اند و در مسیر درستی قرار گرفته اند اما نیاز به خوشه سازی و شبکه سازی دارند تا برندهای بزرگتر و قویتری را بسازند و در تبلیغات بتوانند بیشتر هزینه کنند واستانداردهای بالاتری را به اجرا بگذارند که ما در این راه تسهیلگر این دوستان هستیم.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر