صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

محدودیت حضور در شبکه‌های مجازی برای BBC/ چه زمانی فضای مجازی ما سروسامان می‌گیرد؟

تلویزیون BBC برای حضور کارکنانش در فضای مجازی محدودیت جدی دارد. اما اگر رسانه‌های ایرانی همین کار را کنند، نسخه فارسی بی‌بی‌سی درباره آزادی مردم و رسانه‌ها سروصدا خواهد کرد.
کد خبر : 527067

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ چندی قبل تیم دیوی، مدیرکل جدید BBC از راهنمای جدید استفاده کارکنان این رسانه از شبکه‌های اجتماعی سخن به‌میان آورده است.


در خبری که از سوی خود رسانه BBC در این خصوص منتشر شده آمده است:


براساس مقررات جدید، به کارکنان گفته می‌شود که نباید در شبکه‌های اجتماعی باعث بی آبرویی BBC شوند یا از همکاران‌شان به طور عمومی انتقاد کنند.


در این دستورالعمل آمده است که اگر کار شما مستلزم حفظ بی‌طرفی است در مورد سیاستگزاری دولتی، مباحث سیاسی یا موضوعات بحث برانگیز اظهارنظر شخصی نکنید.


همچنین دستوراتی نیز در مورد خودداری از جهت‌گیری علنی از طریق فالو کردن، لایک، بازتوییت و سایر اشکال اشتراک گذاری صادر می‌شود.


BBC گفته است که در مورد کارکنان بخش اخبار، گزارش‌های خبری، گزارش‌های میدانی و رهبران ارشد این سازمان و معدود مجریان برخوردار از شهرت و اعتبار عمومی مقررات سختگیرانه‌تری به اجرا گذاشته می‌شود.


برخی از مهم‌ترین نکات نکات این دستورالعمل بدین شرح است:



  • به کارکنان توصیه شده است که از استفاده از ایموجی‌هایی که منتقل کننده گرایش و نظر خاصی است خودداری کنند زیرا استفاده از آنها می‌تواند مفهوم انتقال یافته از یک مطلب بی‌طرفانه را تغییر دهد.



  • به کارکنان این سازمان گفته شده است که در تدوین و انتشار زندگینامه یا مشخصات شخصی از ذکر عباراتی مانند «دیدگاه‌های ابراز شده جنبه شخصی دارد و منعکس کننده نظرات BBC نیست»، به‌منظور سلب مسئولیت از خود خودداری کنند زیرا چنین عباراتی مانع از پاسخگویی در قبال جهت‌گیری‌های شخصی نیست.



  • این راهنما تاکید دارد که کارکنان باید "از تظاهر به فضیلت" خودداری کنند و می‌افزاید: فراموش نکنید که هویت شخصی شما در شبکه‌های اجتماعی همیشه پس از مسئولیت شما در قبال BBC در درجه دوم قرار دارد.


در اظهارنظری به نقل از تیم دیوی، مدیرکل جدید BBC نیز  آمده اگر فردی به عنوان چهره عمومی BBC شناخته شده باشد، به نظر من در صورت تمایل به ورود به سیاست‌های حزبی، محل درستی را برای کار انتخاب نکرده است.


نگاهی اجمالی به دستورالعمل BBC نشان می‌دهد توان رسانه‌های بیگانه برای ایجاد محدودیت حضور کارکنانشان در فضای مجازی به جهت حفظ پروتکل‌های امنیتی‌شان است ولی اگر رسانه کشورهایی همچون ایران از این دستورالعمل استفاده کنند تهدیدکننده آزادی مردم و رسانه‌هاست و چنین اقدامی با قوانین حقوق بشری در تضاد است؛ این درحالی است که امنیت کشور در سال‌های اخیر بیشتر آسیبش را از ناحیه ولنگاری فضای مجازی دیده و تدوین قواعدی برای نظام‌بندی فضای مجازی در کشور ضرورت دارد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر