کودکان بازمانده از تحصیل تمام استانهای ایران با تجمیع بانکهای اطلاعاتی شناسایی شدند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، روزبه کردونی در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که هم اکنون در سالن علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، صحبت های خود را با طرح یک سوال آغاز کرد و گفت: ما باید ببینیم در بحث بازماندگی از تحصیل کودکان به چه مواردی نیاز داریم. یکی از آسیب های جدی در مسائل اجتماعی در بحث کودکان بازمانده از تحصیل است ما در این زمینه فاقد یک سیاست ملی مدون هستیم که بتواند جوانب مختلف این مبحث را در یک پکیج جمع کند.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم یک مساله اجتماعی را به یک مساله سیاسی تبدیل کنیم رسانه ها افکار عمومی و NGOها نقش کلیدی دارند افزود: بازماندگی از تحصیل یک چالش جهانی است. دنیا در این زمینه تجاربی دارد و مسیری را طی کرده است که در این مسیر شکست هایی را متحمل شده ما می توانیم از این تجارب استفاده کنیم تا در دام مسیر غلط طی شده نیفتیم آن زمان است که نه سیاه نمایی می کنیم و نه آمار غلط می دهیم.
مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه ادامه داد: طبق آمار هم اکنون 124 میلیون کودک بین 6 تا 15 سال از سال 2013 یا به مدرسه نرفته اند و یا ترک تحصیل کرده اند. در ایران ما نیز به یک تصویر خوب از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل رسیده ایم. در سال 92 شورای عالی رفاه به دستور رییس جمهور مصوب کرد تا تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در کل کشور مشخص شود.
وی ادامه داد: در آن زمان ما به 15 رقم متفاوت در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل رسیده ایم اما توانستیم با تجمیع بانک های اطلاعاتی در هر استان کودکان بازمانده از تحصیل زیر 18 سال را با کد ملی و شماره سرپرست خانوار شناسایی کنیم که این امر در راستای اجرای گام های بعدی سیاست هایمان بسیار موثر بود.
وی با بیان اینکه ما باید در خصوص مشخص شدن اینکه کودکان بازمانده از تحصیل در واقع چه کسانی هستند به یک توافق جامع برسیم عنوان کرد: سال گذشته در 4 استان به صورت پایلوت با همراهی بهزیستی و آموزش و پرورش مشوق های تحصیلی را اجرا کردیم به عنوان مثال در استان البرز پروفایل کودکان نشان می داد 20 درصد آنها به دلیل اعتیاد والدین، 15 درصد به علت معلولیت و نبود امکانات ایاب و ذهاب و 25 تا 30 درصد به دلیل نداشتن اوراق هویتی نتوانسته اند به تحصیل بپردزاند.
کردونی تصریح کرد: در کرج در محله ای با موردی برخورد کردیم که شخصی به دلیل آسیبی معلول شده بود او را در مدرسه جذب نمی کردند زیرا معتقد بودند در سایر دانش آموزان تاثیر منفی دارد.
مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه به تعریفی در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: کودکان بازمانده از تحصیل در واقع به افرادی گفته می شود که از تحصیل در پیش دبستانی و دبستان بازمانده اند یا آموزش ابتدایی خود را دیده اند و ترک تحصیل کرده اند و یا هیچ گاه به مدرسه نرفته اند و یا اینکه در آینده به مدرسه می آیند اما از لحاظ سنی با سایر دانش آموزان همخوانی ندارند ما نمی توانیم کودکان را تحت آموزش قرار دهیم اما حق داشتن مدرک را از آنها بگیریم.
انتهای پیام/