صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
در پژوهش دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی حاصل شد؛

نتایج بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب

نتایج «بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب به‌منظور ارائه یک الگو» در تحقیق و پژوهش دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه در چهار عنصر به دست آمد.
کد خبر : 524905

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، نخستین جلسه دفاع مجازی از رساله دکتری توسط سمیه فلاح در رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه با عنوان «بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب به‌منظور ارائه یک الگو» در دانشكده علوم انسانی برگزار شد.


این رساله با استاد راهنمایی رضا جعفری هرندی، استاد مشاور مینا سادات طباطبائی و پژوهشگر سمیه فلاح تفتی دفاع شد.


فلاح تفتی در تشریح چکیده رساله خود با عنوان «بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب به‌منظور ارائه یک الگو» به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب به‌منظور ارائه یک الگو انجام شد. و روش پژوهش، تطبیقی کیفی و برای بخشی از یافته‌ها پیمایشی بود.


وی با بیان اینکه داده‌ها از طریق اسناد بالادستی و مدارک ملی آموزش و پرورش، گزارش‌های پژوهشی و مقالات فصلنامه‌های علمی گردآوری شد، اظهار کرد: علاوه بر ایران کشورهای برزیل، یونان و کره جنوبی به‌گونه هدفمند به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.


دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه ادامه داد:  384 نفر از معلمان تهران، یزد، مازندران، همدان، هرمزگان و کرمان به‌صورت تصادفی خوشه‌ای در نمونه برای بخش پیمایشی انتخاب شدند و برای تجزیه، تحلیل و مقایسه داده‌ها از الگوی چهار مرحله‌ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه) استفاده شد.


تشریح نتایج پژوهش در چهار عنصر


فلاح تفتی گفت: اعتبار اسناد و مدارک مرتبط با کشورها به لحاظ مرتبط بودن، جامعیت و صحت و کیفیت برداشت‌های محقق توسط پنج صاحب‌نظر آموزش و پرورش تطبیقی کنترل شد و نتایج پژوهش در چهار عنصر به دست آمد.


وی در تشریح عنصر نخست بیان کرد: در عنصر اهداف چهار کشور مورد مطالعه در زمینه‌هایی مانند رشد تفکر خلاق، آشنایی با بزرگان هنری و آثار معروف آنان، پی‌بردن به زیبایی‌های طبیعت، رشد مهارت‌های دست‌ورزی در کار با اشکال هنری، استفاده از مواد و ابزارهای هنری، بیان احساسات و ابراز وجود از طریق هنر با یکدیگر شباهت دارند.


دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی ادامه داد: مشارکت دانش‌آموزان در تجربه‌ورزی هنری، نگاه ویژه به هنرهای تجسمی و توجه به هنر به‌عنوان ابزاری برای تبادل بین فرهنگی مهم‌ترین نقاط افتراق در این عنصر هستند.


فلاح تفتی اظهار کرد: در عنصر محتوا هر چهار کشور بر استفاده از نقاشی، اشعار ادبی و حماسی، آهنگ‌ها، توجه به رشد مهارت‌های حسی - حرکتی و دست‌ورزی در کار با اشکال هنری، در نظر گرفتن نقش هنر در شناخت فرهنگ، آداب، رسوم و سنن جامعه، توانمندسازی دانش‌آموزان در استفاده از مواد و ابزارهای هنری و توجه به نقش هنر در بیان احساسات و ابراز وجود اهتمام؛ اما در مواردی مانند رقص و حرکات موزون، ارتباط با طبیعت و استفاده از ظرفیت‌های آن، گفتگو درباره فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها، نقاشی برای قصه‌ها و حماسه‌ها، نمایش‌نامه، کاردستی‌های مقوایی، کاغذی، طبیعی و مواد دورریختنی، کامل کردن نقاشی ناقص و نقاشی آزاد اختلاف دارند.


وی افزود: در عنصر روش‌های تدریس به‌طور مشترک هر چهار کشور بر استفاده از روش قصه‌گویی، بحث و گفتگو، موسیقی و سرودها، اجرای نمایش، بازدید از گالری‌های هنری و موزه‌ها و بهره‌گیری از سایت‌های اینترنتی تأکید دارند، حال آن که استفاده از روش‌هایی مانند ارائه مدل برای نقاشی، ارائه سرمشق برای خوشنویسی، پروژه فردی و گروهی، بازی با خاک رس و توده‌های کاغذ، ساختن اشیا با چوب، ساختن عروسک‌های بومی، گردش در طبیعت، بازی‌های آموزشی، روایتگری، برگزاری نمایشگاه از فعالیت‌های هنری دانش‌آموزان و استفاده از رسانه‌های اینترنتی اختصاصی است.



این دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی خاطرنشان کرد: در عنصر شیوه‌های ارزشیابی ترجیح رویکرد کیفی، استفاده از پوشه کار، ثبت گزارش و مشاهده و قضاوت معلم از جمله اشتراکات و نمایشگاه کاردستی، مباحثه با دانش‌آموزان درباره کیفیت آثار هنری، سنجش نگرش‌های هنری دانش‌آموزان، پرسشنامه‌های انشایی، نظرخواهی از والدین، ارزشیابی اقدامات درون کلاسی، ارزشیابی فعالیت‌های خارج از کلاس، فرایندمحور و استفاده از چک لیست‌های مصوب ازجمله افتراق‌هاست.


فلاح تفتی با بیان اینکه در نهایت الگوی برنامه درسی مطلوب برای هنر دوره ابتدایی طراحی و ترسیم شد به آنا گفـت: نتایج پیمایش نظر معلمان نیز در هر چهار عنصر برنامه درسی پیشنهادی را مناسب ارزیابی کرد. این الگو دارای نکات بدیعی برای ایران است تا بتواند از نکات ارزشمند کشورهای برزیل، یونان و کره جنوبی برای بهسازی و بازسازی عناصر برنامه درسی هنر خود استفاده کند.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر