صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۵:۳۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

چین تا کی حامی بازار نفت خواهد ماند؟

چین طی ماه‌های گذشته با واردات حجم بالای نفت، نقش مهمی در حمایت از احیای تقاضای جهانی برای نفت داشته است اما دورنمای نامعلوم تقاضای این کشور بازار را نسبت به عدم ادامه تداوم تقاضای قوی این کشور برای خرید نفت نگران کرده است.
کد خبر : 524150

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، آمار گمرک چین از واردات نشان می دهد که همچنان نفت زیادی به بنادر این کشور وارد می شود و گمرک در حال ترخیص محموله هایی است که هفته ها منتظر تخلیه شدن هستند.


با این حال با توجه به ضعیف ماندن تقاضا در سایر کشورهای آسیا و حاشیه سود ضعیف پالایش نفت در این منطقه، بازار نفت و تحلیلگران نفت یک نگرانی اصلی درباره تقاضا پیدا کرده اند و آن هم این است که چین تا چه مدت از بازار جهانی شکننده نفت پشتیبانی خواهد کرد. در شرایطی که موج دوم شیوع ویروس کرونا، اقتصادهای توسعه یافته بزرگ را فرا گرفته و تقاضا ضعیفتر شده، نگرانی نسبت به این وضعیت عمیق‌تر شده است.


واردات نفت چین طی پنج ماه گذشته به پایین ۱۱ میلیون بشکه در روز کاهش نیافته و واردات این کشور در ژوئن ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز بود که ۱.۵ میلیون بشکه در روز بالاتر از رکورد قبلی واردات در ماه مه بود.


دلیل اصلی واردات بالای چین در طول فصل‌های بهار و تابستان، تقاضای پالایشگاه‌های چین برای خرید در مارس و آوریل بود که قیمت‌های نفت به شدت سقوط کرده و به پایین‌ترین رکورد در ۱۵ سال گذشته نزول کرده بود. پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی به ذخیره سازی نفت در بهار پرداختند و در نتیجه آمار واردات چین از ماه مه رو به افزایش گذاشت.


روند احیای چین از پاندمی، از احیای تقاضای جهانی برای نفت در تابستان پشتیبانی کرد و ادامه واردات نفت ارزانی که در بهار خریداری شده بود، به بازار نفت که با ضعیف شدن تقاضا در نقاط دیگر همزمان با آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا روبرو شده بود، امید بخشید.


بنادر چین به قدری با ترافیک محموله ها روبرو هستند که نفتشک‌ها برای تخلیه بار باید چند هفته صبر کنند تا مجوز گمرک را دریافت کنند و این موضوع در آمار واردات گمرک منعکس شده است. با این حال حجم ترافیک بندر در هفته های اخیر کاهش پیدا کرده که نشان می دهد واردات چین در ماه‌های آینده به سطح عادی برمی گردد.


خوان کارلوس رودریگز و والانتیس مارکوجیاناکیس، تحلیلگران اویل ایکس اوایل ماه جاری در یادداشتی نوشتند: ذخایر شناور در چین پس از پنج ماه رشد متوالی، برای نخستین کاهش پیدا کرده که نشان می دهد ترافیک بندری در حال روانتر شدن است. واردات نفت چین در مقایسه با سال گذشته رو به رشد است اما نسبت به رکورد بالایی که در تابستان مشاهده شد، کم‌تر می شود.


اما زمانی که محموله های به تأخیر افتاده به مشتریان چینی تحویل داده شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا در شرایطی که کشورهای اروپایی محدودیت‌های سخت گیرانه ای درباره تجمعات اجتماعی وضع کرده‌اند، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان همچنان از احیای تقاضا برای نفت حمایت خواهد کرد؟ آیا پالایشگاه‌های چینی در شرایطی که تقاضا برای سوخت در سایر نقاط آسیا همچنان ضعیف است، نفت بیش‌تری پالایش خواهند کرد؟


طبق گزارش رفینیتیو اویل ریسرچ، واردات نفت چین در اکتبر احتمالا آخرین تأثیر محموله های در انتظار تحویل را خواهد دید. برآورد می شود تحویل ۶۳۵ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز نفت از سپتامبر به اکتبر به تأخیر افتاده است. پس از آن میزان واردات نفت چین معلوم نیست در چه سطحی خواهد بود.


بر اساس گزارش اویل پرایس، بازار تقریباً مطمئن است که واردات نفت چین در ماه‌های آینده بعید است رکورد اوایل سال ۲۰۲۰ را بشکند. دورنمای نامعلوم حجم واردات چین ابهام دیگری را به بازار نفت اضافه کرده که ناچار است تا پایان سال ۲۰۲۰ با آن دست و پنجه نرم کند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: چین نفت کرونا
ارسال نظر