دانشآموز و معلم همچنان سرگردان در «شاد»/ گره کار کجاست؟
به گزارش خبرنگار آموزش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور میگذرد، موضوعی که باعث شد تا مدارس کشور به سمت تعطیلی برود و پس از مدتی نظام آموزشی به ناچار به سمت آموزش آنلاین سوق پیدا کرد. موضوعی که باید خیلی قبلتر از ورود کرونا به کشور درباره آن تدبیر میشد اما به ناچار پس از آغاز بحران کرونا در ایران، کشور را با چالش آموزشی روبرو کرد اما با این حال سریعاً آموزش از طریق صدا و سیما و فضای مجازی آغاز شد.
شاد راه حل آموزش و پرورش
یکی از راهکارهایی که وزارت آموزش و پرورش با شیوع کرونا برای آموزش دانشآموزان در پیش گرفت راهاندازی اپلیکیشن شاد بود که با این راهبرد تلاش کرد تا سیستم آموزشی کشور زمین نماند، موضوعی که در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور دغدغه اصلی ادامه چرخیدن چرخ آموزشی کشور بود، اما در این میان نبود زیرساختهای مناسب باعث ایجاد مشکلات زیادی برای دانش آموزان شد.
در اینباره «سید حسن الحسینی»، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول برنامه شبکه «شاد» هم هرچند از ماهیت شاد دفاع کرده بود، اما به مشکلات آن هم اعتراف کرد.
بنا به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش، تاکنون ۱۳ هزار مدرسه، ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار دانشآموز و ۵۵۰ هزار معلم در سامانه شاد تعریف و احراز هویت شدهاند. این آمار موفقیت سیستم شاد را نشان میدهد که توانسته است یک پلتفرم پیامرسان را به یک پلتفرم آموزشی تبدیل کند.
صداوسیما راه حلی مناسب
براساس آخرین پایشها حدود ۳ و نیم میلیون دانشآموز تجهیزات لازم را برای برقراری ارتباط با سامانه شاد و در نتیجه آموزش ندارند؛ به همین دلیل آموزش و پرورش طرح ترکیبی آموزش مجازی، آموزش تلویزیونی و ارائه بستههای آموزشی را در نظر گرفته است، البته یکی از راهکارهایی که میتواند به به سیستم آموزشی کشور کمک کند، پخش برنامههای آموزشی از صدا و سیما است که به دلیل گستردگی آنتن این رسانه از دورافتادهترین روستاها نیز دانشآموزان میتوانند از این مسیر آموزشی استفاده کنند؛ درست همانند هشت سال دفاع مقدس که در کشور نظام آموزشی تعطیل نشد و از طریق تلویزیون ادامه پیدا کرد.
مشکلات شاد
یکی از معلمان در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد مشکلات شبکه شاد گفت: این نرمافزار با مشکل سرعت اینترنت روبهرو است ولی اگرچه پلتفرم یک پیامرسان را دارد اما بیشتر امکان پیام دادن را در خود جای داده است.
وی افزود: خانوادهای که دو دانشآموز داشته باشد نمیتواند به صورت همزمان وارد برنامه شده و از آن استفاده کند.
وقتی مجلس ورود کرد
موضوع مشکلات شاد باعث شد تا مجلس نیز واکنش نشان دهد، احمدحسین فلاحی با اشاره به آمار بالای دانشآموزانی که به سامانه شاد دسترسی ندارند، اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش در نشستی که با اعضای کمیسیون آموزش داشت، راهکارهای متفاوتی را برای هر یک از گروههای دانش آموزی ارائه کرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: بر همین مبنا مقرر شد که برای روستاهای کمجمعیت که تعداد دانش آموزان در هر کلاس کمتر از ۱۰ نفر است برگزاری کلاس با رعایت پروتکلها به صورت حضوری باشد.
وی ادامه داد: با این تدبیر وزارت آموزش و پرورش مشکل عدم دسترسی روستاهای کمجمعیت به سامانه شاد تا حد بسیار زیادی برطرف میشود.
فلاحی یادآور شد: با وجود تلاشهای صورتگرفته و توسعه زیرساختها هنوز یکسوم مناطق کشور امکانات لازم برای دسترسی به آموزش غیرحضوری و سامانه شاد ندارند.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا راه حل آموزش و پرورش برای آموزش جایگزین شبکه شاد، آموزش از طریق صداوسیما است، به طوری که این آموزشها در ۴ شبکه از صبح تا غروب صورت میگیرد، هر چند که در این نوع آموزش مشکل ارتباط یک طرفه وجود دارد.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: وزیر آموزش و پرورش درباره دانش آموزانی که نه دسترسی به سامانه شاد دارند و نه تلویزیون نیز عنوان کرد که برای این دسته از دانشآموزان که بیشتر در مناطق محروم و عشایری زندگی میکنند، از نهادهای مختلف کمک گرفته شده که این ارتباط برقرار شود، اما بستههای آموزشی بسیار خوبی نیز آماده شده تا در این مناطق تحویل دانش آموزان شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش افزود: این بستهها قرار است به صورت هفتگی در اختیار دانشآموزان مناطق محروم قرار گیرد تا آموزش این عزیزان نیز به صورت متناوب و بهروز انجام شود.
اینترنت مشکل اصلی شاد
بدون داشتن اینترنت رایگان شاد هزینه بسیار سنگینی را بر روی دوش خانوادهها میگذارد با گرانفروشی که از طرف اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شاهد هستیم، این هزینه برای پاییز و زمستان دانشآموزان و خانوادههای آنها چند برابر خواهد شد و احتمالاً ادامه انتقادات را در مورد نحوه کاربری و استفاده از شاد در پی خواهد داشت. اگر شبکه اطلاعات ملی در سالهای گذشته جدی گرفته میشد و اینترنت ملی راهاندازی میشد حالا میتوانستیم امیدوار باشیم که استفاده از شاد رونق بیشتری داشته باشد اما در حال حاضر اینچنین نیست.
انتهای پیام/4148/پ
انتهای پیام/