صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
گزارشی از وضعیت آموزش عالی در هند؛

دومین کشور جذب‌کننده دانشجو در جهان، دانشگاه تحقیقاتی بین‌المللی ندارد!/ هند در اندیشه اصلاح سیستم دانشگاهی

هند با اینکه دومین کشور در جذب دانشجوی بین‌المللی است، اما سیستم آموزش عالی ضعیف و البته بسیار پیچیده‌ای دارد. نبود حتی یک دانشگاه تحقیقاتی بین‌المللی یکی از این مشکلات است.
کد خبر : 519235

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بررسی‌های سال 2020 نشان می‌دهد که هند هیچ دانشگاه تحقیقاتی بین‌المللی ندارد. البته چند مؤسسه تحقیقاتی برجسته در این کشور وجود دارد؛ اما هیچ یک از آنها دانشگاه جامع تحقیقاتی نیستند تا بتوانند با سایر دانشگاه‌های جهان رقابت کنند.


این در حالی است که اقتصاد هند در حال گسترش است و نقش مهمی در امور جهانی دارد. همچنین نخبگان هندی در «سیلیکون ولی» دانشگاه استنفورد آمریکا فعالیت جدی دارند، بنابراین هندی‌ها می‌توانند در رده‌های بالای دانشگاه‌های بین‌المللی قرار گیرند.


برای این که هند به این جایگاه علمی بین‌المللی برسد، در گام اول نیاز به یک دانشگاه تحقیقاتی جامع دارد. براساس سیاست آموزش ملی در هند که ماه آگوست 2020 در دولت این کشور تصویب شد برنامه‌های مانند شبکه دانشگاهی ملی و بین‌المللی تدوین شده است.


سیستم دانشگاهی متفاوت هند


گزارش‌ها نشان می‌دهد که هند دومین کشور در جذب دانشجوی بین‌المللی است با این حال بسیاری از دانشجویانی که وارد این کشور می‌شوند معتقدند که دانشگاه‌های هند سیستم بسیار پیچیده و در عین حال ضعیف دارند.


محققان حوزه آموزش معتقدند که ایجاد دانشگاه‌های تحقیقاتی جامع در هند می‌تواند اصلاح سیستم دانشگاهی این کشور را در پی داشته باشد. همچنین انتخاب اینکه کدام دانشگاه بر روی کدام موضوع تحقیقاتی متمرکز شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


با این حال براساس سیاست آموزش ملی در هند در آینده‌ای نزدیک حدود 100 دانشگاه به عنوان دانشگاه تحقیقاتی بین‌المللی انتخاب می‌شوند. این دانشگاه‌ها علاوه بر تحصیلات با کیفیت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با جدیت بر برنامه‌های تحقیقاتی دوره دکتری متمرکز می‌شوند.  همچنین قرار است 900 دانشگاه دیگر آموزش با کیفیت بالا را در اولویت قرار دهند البته انتظار می‌رود که این دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های محدودی در حوزه تحقیقات و دوره دکتری داشته باشند.


دلیل اتخاذ این سیاست این است که همه دانشگاه‌های هند سعی کنند تحقیق و آموزش باکیفیت را مورد توجه قرار دهند.


همچنین قرار است تمایز دانشگاه‌ها از طریق برنامه‌ سطح‌بندی شفاف صورت گیرد. در این برنامه‌ سطح‌بندی معیارهای مهمی نظیر میزان برنامه‌های تحقیقاتی دوره دکتری، دانشکده‌های تحقیقاتی دارای دوره دکتری، بودجه تحقیقاتی، انتشارات و استنادات لحاظ می‌شود.


بسیاری از دانشگاهیان هندی بر این باورند که هند به توسعه دانشگاهی نیاز دارد. البته در این میان واقعیت‌های ملی هند نیز باید در نظر گرفته شود. دانشگاهیان در روند توسعه دانشگاه‌ها خواستار الگوبرداری از بهترین دانشگاه‌های جهان نیز شده‌اند.


در این مسیر چین را می‌توان به عنوان یکی از نمونه‌های موفق آسیایی در نظر گرفت. دولت چین هزینه‌های هنگفتی را در برنامه‌ای با عنوان «دانشگاه‌ها با ویژگی‌های چینی» طراحی کرده‌ و توانسته کیفیت آموزشی و تحقیقاتی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.


مسیرهای تعالی برای آموزش عالی در هندوستان


هند به طور سنتی در ایجاد موسسات کوچک و تخصصی در زمینه‌هایی مانند مهندسی، پزشکی، حقوق، علوم اجتماعی، بازرگانی و سایر موارد گام‌های مناسبی برداشته است که شناخته شده‌ترین آنها موسسات فناوری هند است. اما بیشتر دانشگاه‌های تحقیقاتی بین‌المللی در جهان تمایل دارند فعالیت چند رشته‌ای داشته باشند. دلیل این امر هم این است که در دنیای مدرن با وجود چالش‌های اصلی چند رشته‌ای به موسسات علمی و تحقیقات چند‌رشته‌ای نیاز است.


بنابراین براساس سیاست‌های آموزش ملی هند و با توجه به این رویكرد موفق جهانی دانشگاه‌های هند باید در مسیر چندرشته‌ای قرار گیرند و هر ساله بتوانند 25 هزار دانشجو را جذب کنند. همچنین اگر موسسات و دانشگاههای موجود هند بتوانند خود را گسترش دهند و رشته‌های بیشتری اضافه کنند در مسیر جهانی شدن قرار می‌گیرند. در این مسیر نیاز است برخی از موسسات علمی و دانشگاه‌ها با یکدیگر ادغام شوند. راهی که در بسیاری از کشورها در پیش گرفته شد و موفق هم بوده است.


مزیت نسبی دانشگاه‌های هند چیست؟


دانشگاه‌های هند در مسیر جهانی شدن یک مزیت نسبی مهمی هم دارند و آن زبان انگلیسی است، کاربرد گسترده زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور می‌تواند نقطه قوت مهمی برای ارتباطات علمی بین‌المللی باشد.


براساس سیاست ملی آموزش در هند پیشنهاد شده که وزارتخانه‌های مختلف بودجه‌ای را برای تحقیق اختصاص دهند و سرمایه گذاری در تحقیقات را گسترده‌تر کنند تا از این طریق ارتباط دانشگاه‌ها با اقتصاد و جامعه افزایش یابد. همچنین قرار است دانشگاه‌های هندی استقلال بیشتری برای انجام تحقیقات و هزینه بودجه خود به دست آورند چراکه بسیاری از دانشگاه‌های موفق جهان اینگونه عمل کرده‌اند.


به طور کلی به نظر می‌رسد که اگر مجموعه این اقدامات به خوبی اجرا شود سطح تحقیقات در دانشگاه‌های هند به میزان زیادی رشد کند و اینگونه دانشگاه‌های هندی برای جامعه هند مفیدتر خواهند بود ضمن اینکه وارد رقابت‌های جهانی نیز می‌شوند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دولت هند
ارسال نظر