صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹

آمار مبهم کرونا در مدارس/ وزارت آموزش و پرورش: داریم بررسی می کنیم!

درحالی که آمارهای مختلفی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا وجود دارد آموزش و پرورش می‌گوید در مدرسه خطری متوجه بچه‌ها نیست.
کد خبر : 519212

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، میان این همه اخبار کرونایی، میان آمارهایی که هر روز حوالی ساعت 14 از زبان سخنگوی وزارت بهداشت شنیده می شود جای برخی خبرها و آمارها خالی است،‌ بهتر اگر بگوییم جای برخی شفاف سازی ها و روشنگری ها خالی است. هفت ماه پس از شیوع کرونا درکشور هنوز نمی‌دانیم هر استان چه تعداد مبتلا و چه میزان جان باخته دارد یا هنوز نمی دانیم سهم افراد زیر 18 سال از این ویروس چقدر است و به طورمشخص چه تعداد دانش آموز درگیر کرونا یا قربانی آن شده اند. این شفاف نبودن اطلاعات، ‌این تشنگی افکارعمومی برای دانستن حالا درچهارمین هفته بازگشایی مدارس جدی تر از قبل شده و چون پاسخی از سمت مسؤولان نمی گیرد یا به بدبینی علیه مدرسه منجرشده یا آمارهایی که از گوشه و کنار درباره کرونایی شدن دانش آموزان منتشر می شود، ملاک قضاوت قرار گرفته.


این آمار جسته و گریخته البته به‌شدت مخدوش است، آنچه گفته می شود محدود به یک یا چند منطقه از کشور است و کل ایران را نمایندگی نمی کند،‌ پس به این لحاظ نیز معیوب است. با این حال افکار عمومی ترجیح می دهد به همین اطلاعات ناقص استناد کند و مدرسه را جای خطرناکی بداند. تکذیب این اطلاعات و اخبار از سوی وزیر آموزش و پرورش یا مسؤولان وزارت بهداشت نیز کمکی نمی کند بلکه تنها بهانه ای می شود برای حساس تر شدن مردم.


جولان کرونا درمدارس، وحشتی است که از 15 شهریور ماه،‌ درست از روز بازگشایی مدارس به جان خیلی ها افتاده. در ذهن این خیلی ها، در مدرسه می شود به ویروس مبتلا شد، می شود آن را منتقل کرد، می‌شود آن را با خود به خانه برد و حتی تسلیم ویروس شد و خیلی راحت رفت میان آمار مرگ و میرهای کرونا. در این مدت خیلی چیزها به این ذهنیت دامن زد، از فیلم های روز بازگشایی در نقاط مختلف کشور که بچه ها لولیده درهم هر چه پروتکل بهداشتی بود را زیر پا می‌گذاشتند،‌ تا عملکرد ضعیف مدارس در رعایت بهداشت و فاصله گذاری که خانواده‌ها و دانش آموزان شاهدش هستند.


اکنون تصورعمومی بر این است که حضور درمدرسه مساوی با ابتلا به کروناست و به این علت که مسؤولان وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش نیز داوطلبانه آماری درباره کرونای دانش آموزی ارائه نمی دهند وضعیت بغرنج تر شده است. به عبارت دیگر دانش آموزان به معنی افراد 6 تا 18 سال کشور نیز مثل بقیه اقشار جامعه مبتلا به کرونا می شوند و حتی در این مبارزه جان می بازند ولی هیچ آمار شفافی از این رویداد ارائه نمی شود تا خیال مردم جمع شود.


حتی پس از بازگشایی مدارس و جدی‌تر شدن نگرانی ها از بابت بیمار شدن دانش آموزان، وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش درباره تاثیر این بازگشایی سکوت کرده اند و با این که نزدیک به یک ماه از حضور بخشی از دانش آموزان در مدارس می گذرد هنوز هیچ تحلیل علمی در این باره وجود ندارد.


جالب تر این که با وجود نبود چنین تحلیلی،‌ وزیر آموزش و پرورش قاطعانه نقش مدرسه در بیمارشدن را رد می کند . به‌تازگی حتی گفته است خطری که درمدرسه دانش آموزان را تهدید می کند بیشتر از بقیه جاهایی که آنها حضور دارند نیست. وزیر حتی گفته است تاکنون گزارشی از این‌که بازگشایی مدارس مخاطره‌ای داشته باشد،‌ دریافت نکرده است.


این شما و این درصدها


هفته قبل سخنگوی وزارت بهداشت درنشست مجازی خود با خبرنگاران درحالی که داشت آمار ابتلای افراد 6 تا 18 سال را ارائه می داد و به ظاهر مشغول شفاف کردن آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا بود در واقع داشت مردم را وارد یک محاسبه ریاضی می کرد که خیلی ها از پس آن برنمی آیند.


مبنای ارائه آمار سیما لاری، از روز اول شیوع کرونا در کشور بود تا روز 15 شهریور که هنوز مدارس باز نشده بود. او گفت تاامروز تست کرونای 2/1 درصد از جمعیت 6 تا 18سال کشور مثبت شده و 51/0 درصد از آنها فوت کرده اند. او آن روز به هیچ وجه این آمار را تبدیل به عدد قابل فهم نکرد بلکه از درصد استفاده کرد تا شاید این عددهای کوچک ترسناک نباشند.


همه مردم اما حضور ذهن به یاد آوردن آمار مبتلایان کشور تا قبل از 15 شهریور را ندارند،‌ آنهایی که دسترسی به چنین آماری نیز دارند شاید نتوانند این درصد را تبدیل به عدد کنند، برای همین میزان ابتلای دانش آموزان به کرونا مجهول ماند.


ما اما این محاسبه را انجام دادیم و می‌دانیم تا روز 15 شهریور که 384 هزار و 666 نفر در کشورمان به کرونا مبتلا شده و تست آنها مثبت شده است که طبق درصد‌های خانم سخنگو حدود 4600 فرد 6 تا 18 سال نیز لابه لای این آمار بوده اند و از میان همه مرگ و میرها حدود 2300 مرگ شامل حال این گروه سنی شده است.


طبق این محاسبه ، آمار ابتلا و مرگ میان افراد زیر 18 سال به‌ویژه میان دانش آموزان بزرگ تر و قابل توجه تر می شود.


با این حال اما ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت که شنبه شب در قاب تلویزیون حاضر شد آمارهای دیگری داد که تناقض عجیبی با آمارهای سخنگوی وزارتخانه داشت. حریرچی که آمارهای مربوط به ابتلای دانش آموزان به کرونا را یکسره نادرست می دانست،‌ گفت که درهفت ماه گذشته در جمعیت دانش‌آموزی کشور بالای10 هزار ابتلا و حدود 100 تا 200 مورد فوت داشته ایم. آمارحریرچی البته گرچه حدودی است اما تفاوت فاحشی با درصدهای ارائه شده توسط سخنگوی وزارت بهداشت دارد، موضوعی که تشکیک درباره این آمارها و نگرانی از صحت آمارهای رسمی را تقویت می کند.


داریم بررسی می کنیم


خبر فوت یک دانش آموز هشت ساله در بیمارستان گلستان اهواز، خبر دیده‌شدن مواردی از ابتلا به کرونا میان دانش‌آموزان خوزستانی،‌ تایید خبر ابتلای 18 دانش آموز به کرونا در سیرجان، خبر ابتلای 163دانش آموز به این بیماری در اصفهان، مثبت شدن تست کرونای 33‌دانش آموز و پنج معلم در فسا و تعطیلی کرونایی 30مدرسه در این شهر،‌همچنین خبر ابتلای 9 دانش آموز به کرونا در اردبیل و منتفی شدن آموزش حضوری در شهر فوق قرمز قم که همگی به بعد از بازگشایی مدارس برمی‌گردد و همگی از زبان مسؤولان رسمی در فرمانداری، ‌شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان ها اعلام شده است به قدری قدرت داشت که وزیرآموزش و پرورش حتی با تکذیب این خبرها و رد ارتباط آن با بازگشایی مدارس نتوانست خیال خانواده ها را جمع کند. حتی تاکید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر این که عامل بودن یا نبودن مدرسه در این ابتلاها مشخص نیست نیز قادر نبود نگاه بدبینانه به ایمنی مدرسه را تغییر دهد.


امروز همچنان مردم به خبر کرونایی شدن 39 دانش آموز در الشتر استان لرستان استناد می کنند و خبر ابتلای 163‌دانش‌‌آموز در اصفهان را دهان به دهان می برند. با این حال اما پیگیری ما نشان داد که وزارتخانه گویا میل ندارد با پرداختن به این موضوع، جایگاه مدرسه و آموزش حضوری تضعیف شود. حتی دستگیرمان شد که وزارت آموزش و پرورش هنوز تحلیلی آماری از میزان ابتلای دانش آموزان به کرونا از بعد از 15 شهریور ماه ندارد و دقیقا نمی داند از بین 450 هزار نفری که تابه حال کرونا مثبت شده اند چند نفرشان دانش‌آموز بوده اند. علت را که از مهرزاد حمیدی معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش پرسیدیم او گفت این روزها مشغول دریافت آمارها از وزارت بهداشت و بررسی آنها هستیم تا مشخص کنیم با بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید چه تغییری در روند ابتلای دانش آموزان ایجاد شده و چه تعداد از آنها بر اثر کرونا جان باخته اند.


علت این که چرا وزارت آموزش و پرورش مستقل و بدون نیاز از وزارت بهداشت این آمارها را رصد نمی کند   که جویا شدیم، حمیدی گفت بخشی از آمار ابتلاها مربوط به زمان تعطیلی مدارس است که اطلاعات آن در دسترس ما نیست اما اکنون کارگروه‌هایی در استان‌ها تشکیل شده که با مناطق و مدارس در ارتباط است و در حال جمع آوری آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا است. او در پاسخ به سوال ما که این آمار چه زمانی تبدیل به عدد و رسانه ای می شود اما زمان دقیقی ارائه نداد بلکه تاکید کرد که فعلا در تلاش برای دریافت اطلاعات از وزارت بهداشت هستند.


به گفته حمیدی، برنامه آموزش و پرورش این است که آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا از اسفند 98 تا 15 شهریور 99 را جمع‌آوری کرده و میانگین ابتلای دانش آموزان به این بیماری را به دست بیاورد، آن گاه آمار ابتلای دانش آموزان از 15 شهریور به بعد را نیز به دست بیاورد و با مقایسه این دو آمار نتیجه بگیرد که آیا حضور بچه ها در مدرسه باعث افزایش ابتلای آنها به کرونا شده است یا خیر.


در واقع آموزش و پرورش در تلاش است که منشا شیوع کرونا بودن مدارس را بررسی کند و با عدد و رقم نشان دهد که آیا مدارس در افزایش ابتلای محصلان به کرونا موثر است یا خیر. این تحلیل و نتایج آن می تواند بسیار مهم باشد و اگر بدون جهت گیری تهیه شود، می تواند دست خانواده ها برای تصمیم گیری درباره این‌که بالاخره بچه ها را به مدرسه بفرستند یا خیر باز بگذارد.


مهرزاد حمیدی از ما خواست به عنوان یک رسانه کمک کنیم تا اعتماد مردم به مدارس جلب شود و بنویسیم که غیبت بچه‌ها از مدرسه به افت علمی آنها منجر می‌شود و ما هم در جواب گفتیم اگر تناقض آمارها کنار گذاشته شود و واقعیت همان‌طور که هست به مردم نشان داده شود، اعتماد مردم به مدرسه نیز جلب می‌شود.



انحراف افكار عمومی از كرونازدگی مدارس
 دكتر پیام طبرسی / رئیس بخش عفونی مسیح دانشوری


وزیر آموزش و پرورش اخیرا ادعا كرده كه هیچ گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به كرونا ارائه نشده است. نكته‌ای كه البته وزیر محترم به آن توجه نداشته این است كه اغلب دانش‌آموزان بر اثر ابتلا به بیماری كرونا بستری نمی‌شوند، بلكه آنها به عنوان ناقلان علامت‌دار یا بدون علامت كووید-19 این بیماری را به اولیا و معلمان خود منتقل می‌كنند. اكنون هم در شرایطی كه حدود سه هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، ما با حجم بالایی از بستری اولیای دانش‌آموزان و معلم‌ها در بیمارستان‌های مرجع كرونا مواجه هستیم. البته در یكی دو هفته گذشته، فقط آمار ابتلا و بستری اولیای مدارس و والدین دانش‌آموزان بیشتر نشده و ما شاهد آن هستیم كه بسیاری از كودكان و نوجوانان نیز با علائم كرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌كنند و تست درصد بالایی از ایشان نیز مثبت می‌شود، در حالی که بیشترشان دارای علائم شدیدی نیستند و در بیمارستان بستری نمی‌شوند.


نكته دیگر آن است كه ما وقتی روند ابتلای والدین این كودكان و نوجوان‌ها را بررسی می‌كنیم، می‌بینیم كه در موارد بسیاری، ابتدا فرزندان به كرونا مبتلا شده‌اند و چند روز بعد علائم این بیماری در پدرها و مادرها ظاهر شده است. این نكته می‌تواند صحبت وزیر آموزش و پرورش را مبنی بر این‌كه دانش‌آموزان داخل مدرسه به كرونا مبتلا نمی‌شوند، رد كند. اساسا این مساله‌ای اظهر من‌الشمس است كه وقتی تعداد زیادی از افراد در یك محیط سربسته و فاقد تهویه مناسب از جمله كلاس‌های درس دور هم جمع می‌شوند، احتمال ابتلای آن افراد به كرونا بالا می‌رود و بنابراین به نظر می‌رسد كه این صحبت وزیر محترم مبنی بر این‌كه دانش‌آموزان داخل مدرسه كرونا نگرفته‌اند، نوعی منحرف كردن اذهان عمومی باشد.


اكنون در شرایطی قرار داریم كه استخرهای سرپوشیده، تالارهای پذیرایی و قهوه‌خانه‌ها به دلیل این‌كه احتمال شیوع كرونا در فضای سربسته بالاتر است، تعطیل شده‌اند و بسیاری از مدارس نیز دقیقا وضعیت مشابه همین مراكز را دارند و باز گذاشتن مدارس در عین بسته بودن این مراكز، نوعی تناقض در تصمیم‌گیری محسوب می‌شود. در این میان، حتی به نظر می‌رسد كه احتمال سرایت كرونا در مدارس از سایر مراكز تجمعی بیشتر هم باشد، چون خیلی از كودكان و حتی نوجوانان چندان توجهی به رعایت پروتكل‌های بهداشتی ندارند و اصولا بسیار بعید به نظر می‌رسد كه مسؤولان مدارس بتوانند بچه‌ها را در محیط آموزشی از هم دور نگه دارند.


نكته دیگر آن است كه ما نظارت‌های بهداشتی ضعیفی بر مدارس داریم و اصلا كودكان را به لحاظ ابتلا به كرونا كنترل نمی‌كنیم. یعنی در مدارس كشورمان نه تا‌به‌حال از دانش‌آموزی تست كرونا گرفته شده و نه غربالگری اصولی در صورت تشخیص ابتلای یك دانش‌آموز به كرونا در محیط‌های آموزشی انجام می‌شود؛ بنابراین با توجه به همه این مسائل، می‌توان گفت بخش زیادی از اولیای دانش‌‌آموزان و معلمانی كه در هفته‌های اخیر به كرونا مبتلا شده‌اند، به احتمال قریب به یقین از فرزندان و شاگردان خود كرونا گرفته‌اند و خود دانش‌آموزها نیز در مدارس به كرونا مبتلا شده‌اند.


همچنین باید توجه داشت وقتی یك كودك یا نوجوان در سه ماه پیش از بازگشایی مدارس به كرونا مبتلا نشده است، اما بلافاصله بعد از بازگشایی‌ها كرونا می‌گیرد، احتمال این‌كه او در مدرسه دچار كرونا شده باشد، بسیار بیشتر از آن است كه خارج از مدرسه گرفتار كووید-19 شده باشد. ضمن این‌كه وقتی ما الان در میان دانش‌آموزان، اولیای آنها و كادر مدرسه شاهد رشد قابل‌توجه ابتلا به كرونا هستیم، به این نتیجه می‌رسیم كه قطعا بازگشایی مدارس در شیوع بیشتر كرونا میان این گروه‌ها نقش داشته است.  در چنین وضعیتی، به نظر می‌رسد بهترین كار برگزاری مجازی کلاس‌های درس تا زمانی كه پایتخت و البته بسیاری دیگر از شهرهای كوچك و بزرگ كشور در وضعیت قرمز كرونا قرار دارند، باشد.


منبع: روزنامه جام جم


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر