صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه نقد و بررسی فیلم در دانشگاه تهران مطرح شد؛

یدالله صمدی: سعی کردم در ساخت فیلم «پدر آن دیگری» به کتاب وفادار باشم + تصاویر

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی«پدر آن دیگری» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 51906

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم «پدر آن دیگری»، این جلسه با نمایش فیلم برای دانشجویان و با حضور یدالله صمدی (کارگردان)، پرینوش صنیعی (نویسنده رمان)، سلمان فرخنده (بازیگر) و محمدرضا مقدسیان (منتقد سینما) در سالن الغدیر این دانشکده برگزار شد.


در ابتدای نقد و بررسی این فیلم مقدسیان با اشاره به ضرورت حضور ادبیات در سینما گفت: «اکثر دوستان حتما پیگیر آثار سینمای ایران هستند و می‌دانند که سینما این روزها در کنار فیلم‌های زیادی که تولید می‌شود، از مشکلات بسیار جدی هم رنج می‌برد. بخشی از این مشکلات این است که مخاطب فیلم‌ها را خودی حس نمی‌کند. مسئله دیگر دور شدن سینما از ادبیات است. چیزی تحت عنوان فیلم‌نامه وجود ندارد و باعث می‌شود مخاطب با آثاری سطحی روبرو شود.»


وی افزود: «فیلم یدالله صمدی به سراغ اقتباس از یک اثر ادبی رفته است که این خود موضوع مهمی است و ادبیات می‌تواند پناهگاه خوبی برای سینما باشد. این فیلم از دل یک دغدغه بر خواسته است، دغدغه‌ای که فیلمساز با درک و حس واقعی به سراغ آن رفته است و پس از سال‌ها تلاش موفق شده تا آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کند که این روزها در سالن های سینما نمایش داده می‌شود.»


در ادامه پرینوش صنیعی نویسنده رمان «پدر آن دیگری» با اشاره به موضوع کتاب افزود: «کتاب در واقع یک مبحث روانشناسی – تربیتی را مطرح می‌کند. در روانشناسی موضوعی داریم تحت عنوان لالی اختیاری که مربوط به بچه‌هایی می‌شود که به دلایلی قهر می‌کنند و حرف نمی‌زنند. با توجه به اینکه رشته تحصیلی من روانشناسی بوده در گذشته با چند مورد مواجه شده بودم، بچه‌هایی که حرف نمی‌زنند اما توانایی صحبت کردن دارند و معمولا در جامعه‌ای که پدرسالاری وجود داشته این قهرها در برخی جوانان نیز دیده شده است و اکثرا روی این قهر با پدران بوده است.»


وی ادامه داد: «اساسا معضلات باید گفته شود که من نیز آن را در قالب یک رمان نوشتم. کتاب در نوع خودش اطلاع رسانی کرده ولی سینما بیان گویاتری دارد.»


این نویسنده در ادامه به چگونگی همکاری با این اثر سینمایی اشاره کرده و گفت: «سال‌های ابتدایی چاپ کتاب آقای صمدی تصمیم به ساخت این داستان گرفتند اما مشکلات باعث تاخیر در ساخت این اثر شد. طبیعی است که یک کتاب 400 صفحه‌ای با تمام جزئیاتش نمی‌تواند در غالب یک فیلم سینمایی گنجانده شود وخیلی از بخش های داستان دچار حذف و تغییراتی شد . اما زمانی که موافقت خودم را برای ساخت این فیلم اعلام کردم، فکر نمی‌کردم با این کیفیت ساخته شود و امیدوارم با فیلمی که ساخته شده پیامی که هدف ما بود هرچه بیشتر به مردم منتقل شود.»


یدالله صمدی کارگردان پدر آن دیگری نیز در ادامه نشست گفت: «این کتاب با توجه به دانش نویسنده خود به خود روانشناسی شده بود و من سعی کردم در ساخت فیلم به کتاب وفادار باشم، اما سرمایه‌گذار معتقد بود که یک روانشناس به گروه اضافه شود که دکتر حاتمی به گروه اضافه شد و ایشان هم متن کتاب و فیلمنامه رو تایید کردند.»


پرینوش صنیعی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اظهار داشت: «بسیاری از موضوعات روانشناختی نشات گرفته از کودکی هر فرد است. بچه‌ها مهمترین چیزی هستند که ما داریم و باید به آنها بپردازیم. من با چند بچه که این مشکل داشتند روبرو شدم یک تحقیق هم دیده بودم.»


سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم نیز در پایان مراسم گفت: «یکی از پیام های اصلی این فیلم آموزش درک کردن بچه‌هاست و اساسا درک کردن درس بزرگ این فیلم است و به ما می آموزد که با شناخت و همراهی همدیگر می‌توانیم به هم نزدیک‌تر شویم و مشکلات را بهتر برطرف کنیم.»


در پایان این مراسم دانشجویان سوالات خود را با کارگردان و سایر میهمانان مطرح کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر