صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

ادامه نابه‌سامانی‌ها در موسسات غیرانتفاعی/ داوطلبان کنکور از موسسات روی‌گردان شدند

نابه‌سامانی‌ها در موسسات غیرانتفاعی سبب شده داوطلبان کنکور علاقه‌ای به پذیرش در این موسسات نداشته باشند.
کد خبر : 518559

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هر ساله موسسات غیرانتفاعی همانند سایر زیرنظام‌های آموزش عالی تعدادی دانشجو جذب می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد که اقبال داوطلبان به این موسسات رو به کاهش است. علی آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی در سخنانی پیش‌بینی کرده حدود 40 درصد از ظرفیت این موسسات در سال تحصیلی جدید خالی می‌ماند. وی این خالی ماندن ظرفیت را به کاهش دانشجو گره زده است. درصورتی‌که آمار شرکت‌کنندگان کنکور امسال و سال‌های گذشته نشان می‌دهد که جمعیت آماری کنکور در سال‌های اخیر نه‌تنها کاهش نیافته بلکه رشد هم داشته است.


به نظر می‌رسد که موسسات غیرانتفاعی باید مشکل را در جای دیگری جستجو کنند. در سال‌های اخیر که کمی وزارت علوم نظارت‌هایش را بر این موسسات افزون کرد، تعدادی از موسسات به سمت تعطیلی، صفر‌شدن ظرفیت پذیرش یا ادغام پیش رفتند. از زمان کیفی‌سازی موسسات غیرانتفاعی 70 موسسه تعطیل شد و تعداد موسسات فعال کشور به 310 موسسه رسید.


علاوه بر تعطیلی تعدادی از موسسات غیرانتفاعی، ظرفیت پذیرش برخی هم صفر شده است. این موسسات فقط می‌توانند دانشجویان فعلی خود را حفظ کنند و اجازه پذیرش جدید ندارند. براساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در 18 شهریورماه سال 98 ظرفیت پذیرش دانشجو در 16 موسسه غیرانتفاعی اجتهاد- قم، پویا- یاسوج، تجن- قائمشهر، دامون- فومن، زرینه- خوی، ساریان- ساری، صالحان- قائمشهر، صنعتی قائم- قائمشهر، عین القضات- میانه، فرزانگان- اصفهان، کاسپین- البرز قزوین، مهر اراک، موج- بندر انزلی، میرعماد- قزوین، پارسیان - بیدستان قزوین، فناوری آبیدر – بانه صفر شد.


ادغام و تجمیع یکی از موضوعاتی است که در موسسات غیرانتفاعی دنبال می‌شود. البته این رویکرد با جدیت دنبال نشده و حتی برخی از موسسه‌ها نظیر مهد علم کاشان نسبت به این موضوع انتقاد دارند. مصطفی عباسی‌مقدم رئیس این مؤسسه در این باره به خبرنگار آنا گفت: «این تقاضا را مطرح کردیم تا با مؤسسات هم‌تراز تجمیع شویم ولی هیچ مؤسسه‌ای موافقت نکرد. وزارتخانه هم قرار بود مکانیسمی برای این کار در نظر گیرد ولی به‌طورجدی وارد این عرصه نشد، به همین دلیل مؤسسات هم ترغیب نشدند. طرح وزارت علوم در این‌باره مبهم است و مشخص نیست که مسائل مالی و حقوقی چه می‌شود. شاید برخی هم به آینده کار مؤسسات امیدوار نیستند.»


این اوضاع نابه‌سامان در موسسات غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش این موسسات را به میزان قابل توجهی کاهش داد و از 218 هزار نفر سال 98 به 130 هزار در سال 99 رساند.


اوضاع نابه‌سامان کنونی در موسسات غیرانتفاعی


آنطور که یکی از دانشجویان موسسات فعال در گفتگو با خبرنگار آنا مطرح می‌کند با وجود نظارت‌ها، مشکلات در موسسات غیرانتفاعی ادامه‌دار است که از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود اعضای هیئت علمی اشاره کرد. آخرین آمارها نشان می‌دهد حدود 5 هزار و 300 عضو هیئت علمی در 310 موسسه فعال کنونی مشغول به فعالیت هستند. در مجموعه موسسات غیرانتفاعی حدود 350 هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و با حساب و کتابی ساده می‌توان دریافت که نسبت استاد به دانشجو در این موسسات یک به 66 است. به همین دلیل صاحبان این موسسات ناچار شده‌اند که برای پاسخگویی به نیاز دانشجویان اساتید حق‌التدریس را به کار گیرند.


دانشجویان برخی از موسسات هم می‌گویند که اساتید حق‌التدریس سرشناس حقوق خوبی از موسسه دریافت می‌کنند اما برای دانشجویان وقت نمی‌گذارند. اساتید حق التدریس معمولی هم که در موسسه به کار گرفته می‌شوند نمی‌توانند اطلاعات کافی را به دانشجویان ارائه دهند. البته آن‌گونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد موسسات غیرانتفاعی دستمزد ناچیزی به اساتید حق‌التدریس پرداخت می‌کنند و با آنها قراردادهای کوتاه‌مدت (سه‌ماهه) منعقد می‌کنند، به همین دلیل اساتیدی که از توانایی تدریس خوبی برخوردارند کمتر وارد این موسسات می‌شوند.


آموزش‌های نامناسب در موسسات غیرانتفاعی


از دیگر مشکلات این موسسات نادیده گرفتن سرفصل‌های تدوین‌شده در هر رشته است. عده‌ای از دانشجویان این موسسات اذعان دارند که آموزش‌های ارائه شده در رشته‌های متعدد متناسب با سرفصل‌های درسی سایر دانشگاه‌ها نیست و دروس جایگزین در این موسسات ارائه می‌شود و حتی نمره این دروس به‌جای دروس دیگر ثبت می‌شوند. از دیگر مشکلات دانشجویان این موسسات عدم رعایت سقف قانونی برگزاری کلاس‌هاست، مدت برگزاری کلاس‌ها هم کمتر از ساعات قانونی است.


مسئله جدید این موسسات آموزش مجازی است که بسیاری از دانشجویان نسبت به آن انتقاد دارند. از اواخر سال گذشته که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه شد، موسسات غیرانتفاعی همانند سایر دانشگاه‌های کشور آموزش مجازی را در در دستور کار قرار دادند. دانشجویان این دانشگاه اذعان دارند که اساتید دروس را به‌صورت فایل صوتی در پیام‌رسانی خارجی نظیر واتس آپ و تلگرام ارائه می‌دهند چراکه موسسات سامانه آموزش مجازی ندارند. متأسفانه موسسات غیرانتفاعی با ارائه این آموزش ناکامل شهریه دانشجویان را به‌طور کامل دریافت می‌کنند و اجازه حذف درس یا ترم را به دانشجویان نمی‌دهند.


این موسسات برای سال جدید مجوز افزایش 15 درصدی شهریه را از وزارت علوم دریافت کرده‌اند. البته آن طور که آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی معتقد است این موسسات می‌توانند با اجازه هیئت امنا 10 تا 20 درصد شهریه را افزایش دهند.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر