صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آنا بررسی می‌کند؛

هزینه اینترنت و نبود امکانات هوشمند، 2 معضل آموزش الکترونیک/ آشنایی اساتید با نحوه تدریس در فضای مجازی چقدر است؟

بسیاری از دانشگاه‌ها در تعطیلات تابستان برای اساتید خود دوره‌های آموزشی در خصوص نحو ارائه درس در بستر فضای مجازی و آشنایی با فنّاوری روز دنیا برگزار کردند.
کد خبر : 515839

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ترم تحصیلی جدید به‌صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود.


بدین‌صورت که کلاس‌های تئوری به‌صورت مجازی و کلاس‌های عملی به‌ویژه کلاس‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.


می‌توان گفت که بیش از 80 درصد آموزش درترم تحصیلی جدید غیرحضوری و مجازی خواهد بود. اما در آموزش مجازی آمادگی اساتید و دانشجویان و وجود زیرساخت‌های لازم آن باید موردتوجه قرار گیرد. 


آشنایی اساتید با نحو تدریس در فضای مجازی چقدر است؟ 


منظور از آمادگی اساتید در آموزش مجازی این است که اساتید با نحو تدریس در فضای مجازی آشنا باشند، به گفته صاحب‌نظران تدریس حضوری و غیرحضوری تفاوت‌هایی دارد و آموزش مجازی تنها می‌تواند مکمل آموزش حضوری باشد؛ از همین رو بسیاری از دانشگاه‌ها در تعطیلات تابستان برای اساتید خود دوره‌های آموزشی در خصوص نحو ارائه درس در بستر فضای مجازی و آشنایی با فنّاوری روز دنیا برگزار کردند.


هزینه بالای اینترنت، نداشتن وسیله مناسب هوشمند معضل امروز دانشجویان


هم‌چنین مقصود از آمادگی دانشجویان وجود ملزومات لازم آموزش مجازی (اینترنت، لپ‌تاپ و گوشی هوشمند و...) است.


بسیاری از دانشجویان از قشر کم برخوردار جامعه هستند و لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند لازم برای شرکت در کلاس‌های مجازی را ندارد.


هم‌چنین برخی دیگر نیز در مناطقی هستند که فاقد اینترنت است! از همین رو لازم است مسئولان برای حفظ عدالت آموزشی نیز فکری به حال این دانشجویان نیز بیندیشند.


در همین راستا نیز رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان در خصوص به هزینه بالای اینترنت، نداشتن وسیله مناسب هوشمند برای برخی از دانشجویان که در مناطق دوردست این استان ساکن هستند به‌عنوان معضلات ارائه آموزش مجازی اشاره و درخواست کرد در این خصوص چاره‌اندیشی شود.


راهکارهای ناقص


هرچند در این راستا اقداماتی انجام‌شده است که ازجمله آن می‌توان به پرداخت وام ضروری به دانشجویان برای خرید لپ‌تاپ و موبایل اشاره کرد.


ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص وام ویژه کمک خرید تجهیزات ارتباطی با آموزش‌های مجازی در سال تحصیلی جدید می‌گوید: اولویت اختصاص وام ضروری با دانشجویانی خواهد بود که این وام را برای توسعه ابزار هوشمند آموزش مجازی می‌خواهند.


وی می‌افزاید: با توجه به افزایش قابل‌توجهی که وام ضروری در سال تحصیلی جدید دارد می‌تواند بخشی از مشکلات دانشجویان را درزمینه آموزش مجازی حل کند. در حد توان و امکانات خود وام ضروری را ارائه می‌دهیم تا دانشجویان بتوانند به‌وسیله آن گوشی هوشمند، لپ‌تاپ و در کل ابزار آموزش مجازی که نیاز دارند را تهیه کنند.


وام ضروری تنها از دو به ۵ میلیون تومان افزایش پیداکرده است، آیا با توجه به افزایش قیمت‌ها و تأثیر منفی ویروس کرونا بر معیشت مردم با این مبلغ می‌توان گوشی همراه و یا لپ‌تاپ مناسبی برای آموزش مجازی تهیه کرد؟


در همین راستا نیز عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئله اینترنت و هزینه آن برای دانشجویان و دانشگاه ما مشکل یا مسئله‌ای ایجاد نکرده است، اما اگر هم مشکلی باشد ما آن را حل خواهیم کرد!


یکی دیگر از راهکارهای مسئولان برای ارتقای کیفیت آموزش مجازی و برطرف کردن مشکات دانشجویان، اهدای اینترنت رایگان به دانشجویان است که‌ترم گذشته نیز صورت گرفت.


هرچند ترم گذشته این طرح نیز با شکایت دانشجویان همراه بود. بسیاری از دانشجویان از سرعت‌پایین اینترنت دانشجویی گله‌مند بودند و به تعداد قابل‌توجهی نیز این اینترنت تعلق نگرفت!


علت برخوردار نشدن دانشجویان از اینترنت دانشجویی درترم قبل


به گفته علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اینترنت دانشجویی مختص کسانی است که آموزش را از طریق اینترنت دانشگاه‌ها ببینند. برخی اعتراض می‌کنند که هزینه اینترنت ما کاهش پیدا نکرده و دلیلش این است که این دانشجویان اینترنت خود را از مسیری غیر از دانشگاه گرفته‌اند.


وی می‌گوید این دانشجویان اینترنت خود را از پلتفرم‌هایی غیر از پلتفرم اصلی دانشگاه‌ها گرفته بودند درحالی‌که اینترنت دانشجویی شامل این موارد نمی‌شود بلکه شامل دانشجویانی می‌شود که از طریق پلتفرم دانشگاه‌ها وصل می‌شوند.


حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات در این رابطه گفته است که تخصیص اینترنت با دانشجویان شامل پلتفرم‌های آموزش مجازی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم است که با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها، کلاس‌های درس به‌صورت مجازی روی این بسترها برگزار شود. آدرس IP پلتفرم دانشگاه‌ها در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد و به این وسیله دسترسی به این سایت‌ها برای دانشجویان شامل تسهیلاتی می‌شود.


همت مسئولان، حرف آخر!


آموزش مجازی مهمان ناخواسته آموزش کشور است که‌ترم گذشته این مهمان ناخوانده ابعاد مختلف اعم از مشکلات و محسنات خود را به نمایش گذاشته است و امروز مسئولان و دانشجویان نیز با آن آشنا شدند؛ از همین رو انتظار می‌رود آموزش مجازی درترم تحصیل حدید بهتر از گذشته مدیریت شود.


هم‌افزایی نهادهای مرتبط و استفاده از تجربیات مفید مسئولان از یکدیگر منجر به افزایش کیفیت آموزش مجازی در کشور می‌شود که می‌توان نتیجه آن را در آینده نزدیک کشور مشاهده کرد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر