صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۴ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
کوهیان:

دانشجویان باید در تحقیقات بین المللی در شرایط کرونا مشارکت کنند

معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف بر ضرورت پیوستن دانشگاه ها به تحقیقات بین المللی در شرایط کرونا تاکید کرد و گفت: تبادل دانشجویان دکتری و تبادل اعضای هیئت علمی از موارد مهمی است که بین دو کشور ایران و مجارستان باید پرداخته شود.
کد خبر : 515661

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ در نشست مشورتی پتانسیل همکاری های علمی ایران – مجارستان  سه پنل با عنوان  وضعیت آموزش عالی در شرایط کرونا، فرصت هایی برای همکاری های علمی، تحقیقاتی، نوآوری، توسعه ای و انتقال فناوری و مبادله دانشجو بین ایران و مجارستان و بورسیه های تحصیلی برنامه ریزی شده بود که در هر موضوع سخنرانان به ایراد سخنرانی خود پرداختند.


بالازس وینس نگی رییس کمیته بین المللی کنفرانس روسای دانشگاه های مجارستان و نیز  پترا پرنی دبیر اروپایی و بین المللی کنفرانس روسای دانشگاه های مجارستان مدیریت جلسه را بر عهده داشتند. 


 در پنل اول که با عنوان وضعیت آموزش عالی در شرایط کرونا بود، پروفسور عطاء ا... کوهیان معاون امور بین الملل وزارت عتف جمهوری اسلامی ایران، دکتر لورا سینوروس – ژابو، رییس بخش وزارت نوآوری و فناوری، بخش استراتژی و توسعه سازمانی در آموزش عالی و دکتر آلان آلپار معاون دانشگاه سملویس به ایراد سخنرانی پرداختند.


 کوهیان معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف گفت: پیوستن به تحقیقات و بین المللی کردن دانشگاه ها، تبادل دانشجویان دکتری و تبادل اعضای هیئت علمی از موارد مهمی می باشد که بین دو کشور باید پرداخته شود. 


لورا سینوروس – ژابو در خصوص تجارب دانشگاه ها در شرایط کرونا برای حرکت به سمت آموزش برخط صحبت کردند. از مواردی که ایشان بدان پرداخت بررسی مشکلات پیش روی آموزش عالی برای آموزش مجازی، تجارت کاربردی، استراتژی بخش آموزش عالی در خصوص دوران کرونا و حمایت از ارتقای سیاست های آموزشی در این شرایط پرداخت. 


 آلان آلپار نیز با توجه به شرایط پاندمی کرونا در مورد آموزش و آزمون برخط تمرین محور به ایراد سخنرانی پرداختند. 


در پنل دوم، چهار سخنرانی وجود داشت. در سخنرانی اول محمدعلی فرحناکیان معاون بین الملل وزارت انرژی درخصوص جایگاه صنعت برق ایران در سطح جهانی به ایراد سخنرانی پرداختند و همکاری های بین ایران و مجارستان در این خصوص را تبیین کردند.


سپس پروفسور یانوش لواندوفسکی معاون علوم و نوآوری و رییس افتخاری کنفرانس و روسای دانشگاه های مجارستان و رییس دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست سخنرانی خود را با عنوان ارائه یک مدل نوآورانه: پارک علم و فناوری و دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست" ارائه دادند. 


سخنران بعدی مهدی لطفی رییس پارک علم و فناوری یزد بود که در سخنرانی خود به تبیین چارچوب و زیرساخت های لازم برای برقراری همکاری های علمی و فناورانه در سطح بین المللی پرداختند.


سخنران آخر در این پنل  محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی بود که ابتدا تاریخچه تاسیس مرکز منطقه ای را معرفی کرد و سپس اهم وظایف این سازمان را بیان کردند و اعلام داشتند مرکز منطقه ای یک مرکز حاوی انواع مختلفی از منابع و پایگاه های اطلاعاتی است که زیر نظر فرهنگستان علوم جهان وظیفه توزیع اطلاعات علمی در سطح ایران و کشورهای منطقه را برعهده دارد.


فلاحتی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین فعالیت های این مرکز، خرید و توزیع و یا تهیه و تولید انواع پایگاه های اطلاعات علمی است که از آن جمله می توان به پایگاه جامع مقالات تمام متن فارسی، پایگاه های مقالات انگلیسی و عربی، پایگاه مقالات کنفرانس های علمی، پایگاه کتاب های الکترونیکی و غیره اشاره کرد.


وی ادامه داد: مرکز منطقه ای همچنین بیش از ۱۰۰ نشریه معتبر کشور را منتشر می کند و با داشتن شورای انتشارات با دانشگاه ها در چاپ و نشر کتاب های علمی اعضای هیئت علمی همکاری می کند.


وی همچنین گفت: این مرکز همچنین از برگزاری کنفرانس ها و همایش های ملی حمایت مادی و معنوی به عمل می آورد و اخیرا مسئولیت ارزیابی نشریات علمی کشور نیز به این مرکز واگذار شده است.


وی در مورد گستره فعالیت این مرکز گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ شاخه در داخل و خارج از کشور داریم که در دانشگاه های معتبر تاسیس شده اند و خدمات و منابع علمی مرکز را در اختیار محققان، اساتید و دانشجویان قرار می دهند.


وی به تاسیس جدیدترین شاخه مرکز منطقه ای در دانشگاه بوخوم کشور آلمان اشاره کرد و گفت: دانشگاه های زیادی به استفاده از منابع فارسی مرکز منطقه ای علاقه نشان داده اند و مرکز منطقه ای پیرو انعقاد قرارداد منابع تمام متن فارسی خود را در اختیار دانشگاه های دارای کرسی زبان و ادب فارسی، مراکز ایران شناسی و شرق شناسی قرار می دهد. ضمنا مرکز منطقه ای برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت از طریق دعوت یا مبادله اساتید مرکز با دانشگاه های مجارستان اعلام آمادگی می کند.  


فلاحتی سپس به معرفی تاریخچه تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پرداخت و گفت: ISC در سال ۲۰۰۸ و در جریان نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در باکوی آذربایجان تایید شد. این پایگاه یک پایگاه استنادی است که مانند ISI  و Scopus عمل می کند.


وی ضمن بیان مهمترین وظایف پایگاه گفت: در این پایگاه فرآورده های متعددی وجود دارد که با توجه به شرایط کرونا، نماگر کوید – ۱۹ یکی از آن موارد است. در این فرآورده اطلاعات آماری و مصور در وضعیت مبتلایان به کوید – ۱۹ در کشورهای جهان، نرخ بهبود یافتگان و غیره و همچنین مجموعه حاوی بیش از ۱۸۰۰۰ مقاله تمام متن مرتبط با این بیماری وجود دارد.


وی افزود: سامانه نشریات جهان اسلام حاوی ۳۴۰۰ نشریه علمی کشورهای اسلامی است که توانسته اند معیارهای کیفی ISC را کسب و در این پایگاه نمایه شوند. این نشریات در سه دسته نشریات لیست اولیه، لیست انتظار و نشریات هسته دسته بندی شده اند و نشریات هسته معتبرترین نشریات ISC محسوب می شوند.


رتبه بندی دانشگاه های ایران، کشورهای اسلامی و جهان و فرآورده بعدی ISC است که بسیار مورد استقبال جامعه بین المللی قرار گرفته است. هدف آن است تا معیارهایی در این رتبه بندی لحاظ شود که بتواند سبب تولید صنعتی، ملی، اقتصادی و ... شود.


وی همچنین به سامانه جامع ثبت و اطلاع رسانی همایش های معتبر ملی، فهرست مندرجات نشریات فارسی و سامانه نشریات علمی پرداخت و گفت: ISC بر اساس معیارهایی همایش ها را بررسی و در صورت کسب امتیازات لازم، آنها را در پایگاه مرتبط خود ثبت کرده و برای آنها شناسه تعریف می کند. همچنین دسترسی به اطلاعات کتابشناختی نشریات و نیز مقایسه عملکرد دانشگاه ها، نویسندگان، ناشران و ... بر اساس مقالات منتشره از طریق وبگاه ISC در دسترس است.


رصدخانه علم جهانی ISC نیز با استفاده از اطلاعات معتبر جهانی تولید علم کشورها را تحلیل و در قالب جداول و نمودارهای مقایسه ای برای هر کشور و در هر منطقه فراهم می آورد.


در پنل سوم مبادله دانشجویان بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سرانجام در جلسه اختتامیه، کوهیان و جانوس جوزسا به جمع بندی جلسه پرداخته و ابراز امیدواری کردند موارد مطرح شده در این جلسه ثبت و برای عملیاتی سازی آن کارگروهی تشکیل شود. 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشجویان کرونا
ارسال نظر