آمار فروش فیلمهای سینمایی/ «بیحسی موضعی» تنها امید گیشه خزانزده پاییزی
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا سینماهای کشور در حال وارد اکران پاییزه شدند که در نیمه اول سال به دلیل محدودیتها و تعطیلیهای ناشی از کرونا روزهای سختی را سپری کردند. با اینحال پیشبینی میشد که با اضافه شدن فیلمهایی همچون «آبادان یازده 60»، «بیحسی موضعی» و «روزهای نارنجی» میزان فروش و استقبال سینماها تا اندازهای بهبود یابد، اما این وضعیت فقط برای فیلم «بیحسی موضعی» رخ داد.
به این ترتیب به نظر میرسد کاهش محسوس میزان فروش فیلمها که در نیمه اول سال و زیر سایه شیوع بیماری کرونا رقم خورد، در پاییز هم ادامه پیدا کند.
فروش خوب «بیحسی موضعی» در روزهای کرونایی
شاید تنها اتفاق قابلتوجه در این میان فروش نسبتاً خوب فیلم سینمایی«بیحسی موضعی» باشد که از هفته آخر شهریورماه به فیلمهای در حال اکران اضافه شد و تا اندازهای توانست جانی به کالبد بیرمق گیشهها بدهد.
این فیلم که به نویسندگی و کارگردانی حسین مهکام از چهارشنبه نوزدهم شهریورماه روی پرده رفته است، در سه روز اول نمایش خود حدود ۵۰ میلیون تومان فروش داشت. این فیلم پس از حدود 2 هفته توانسته با 154 میلیون تومان جایگاه نسبتاً خوبی در میان فیلم ها ید رحال اکران داشته باشد . این رقم اگرچه در سالهای پیش برای فیلمی در سطح «بیحسی موضعی» رقمی معمولی به نظر می رسید، اما باتوجه به شرایط کرونایی و روندی که در سه ماه گذشته بر گیشه سینمای ایران حاکم شده، قابلتوجه خواهد بود.
میزان فروش این فیلم زمانی مهم جلوه میکند که بدانیم مثلاً دو فیلم «عطر داغ» و «یادم تورا فراموش» بعد از دو ماه روی پرده بودند به ترتیب تنها ۳۲ میلیون و ۲۴ میلیون تومان فروش را تجربه کردند.
«بیحسی موضعی» در ای که با سرمایه محمدصادق رنجکشان ساخته شده اولین تجربه تهیهکنندگی حبیب رضایی در سینما است که در «بیحسی موضعی» بازی هم میکند.
باران کوثری، پارسا پیروزفر، حسن معجونی و سهیل مستجابیان دیگر بازیگران فیلم «بی حسی موضعی» هستند.
در خلاصه داستان فیلم «بی حسی موضعی» آمده است: در این فیلم جلال، نویسنده بیمحصولی که از فشار ذهنی رد داده است، متوجه تغییری در زندگی خواهرش ماری به واسطه مردی به نام شاهرخ میشود. پس خانه پدری را ترک میکند. ما یک شب با او و دوست آهنگسازش بهمن و راننده تاکسی عجیبی به نام ناصر همراه میشویم. وجه مشترک این سه نفر این است که هر سه در وضعیت بیحسی به سر میبرند. اما شب آبستن اتفاقاتی عجیب است برای این پنج نفر…»
این فیلم توانست در مدت دو هفته رقم فروش خود را به میزان فروش فیلم کمدی «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی برساند.«خوب، بد، جلف۲» پس از هفتهها صدرنشینی در جدول اکران با مجموع یک میلیارد و 565 میلیون تومان فروش از اکران خداحافظی کرد. این فیلم که در حال حاضر فقط در چند پردیس سینمایی در سطح تهران روی پرده است، به صورت همزمان اکران آنلاین را هم تجریه کرد و چند روزی است که به شبکه نمایش خانگی پیوسته است.
فروشهای ناامیدکننده در گیشههای بیرمق
اما بر اساس آمار اعلامشده از سوی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما(سمفا)، فیلمهای درحال اکران همچنان فروش پایینی دارند که با توجه به هزینههای تولید چند میلیارد تومانی فیلمها، قابل تأمل است.
اما آمار پایین فروش سایر فیلمهای روی پرده بیش از هرچیز نشاندهنده شکست مطلق گیشه در دو ماهی است که از بازگشایی سینماها میگذرد. شکستی که باعث شده برخی پردیسهای سینمایی به اکران فیلمهای خارجی مثل «جوکر»، «۱۹۱۷» و «احضار۲» روی بیاورند.
اما این ایده هم که توسط برخی پردیسهای سینمایی دنبال میشد، از ابتدا با شکست مواجه شد. اضافهشدن برخی فیلمهای برگزیده یا پرفروش سالهای اخیر مثل «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «آینه بغل» به فیلم های در حال اکران نیز نتوانست مخاطب قابل توجهی را به سالنها بیاورد.
آمار فروش فیلمهای روی پرده تا جمعه چهارم مهرماه 1399:
آمار فروش فیلمهای سینمایی در حال اکران به شرح زیر است:
1- زنها فرشتهاند۲ (آرش معیریان) / 702 میلیون تومان
2- بیحسی موضعی (حسین مهکام)/ 154 میلیون تومان
3- تا ابد (امید امین نگارشی)/ 75 میلیون تومان
۴- عطر داغ (علی ابراهیمی)/ ۳۲میلیون تومان
5- آبادان یازده 601/مهرداد خوشبخت/ 31 میلون تومان
6- یلدا (مسعود بخشی)/ ۲۵ میلیون تومان
۷- یادم تو را فراموش (علی عطشانی)/ ۲۴میلیون تومان
۸- قتل عمد( سعید دولتخانی)/ 10 میلیون تومان
در کنار این آثار باید به دو مستند «جایی برای فرشتهها نیست» و «خط باریک قرمز» نیز اشاره کرد که در قالب گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است. «جایی برای فرشتهها نیست» ۷میلیون و «خط باریک قرمز» نیز 10 میلیون تومان فروش داشتهاند.
به نظر میرسد، تمهیداتی مانند بلیت نیمبها نیز که مدتی پیش اعمال شد، تأثیر چندانی بر استقبال مردم نگذاشته است و باید به فکر شیوههای جدید اکران فیلم بود. شیوههایی که بتواند نگرانی مردم از حضور در اماکن مسقف و سربسته را برطرف کند تا مخاطبان حاضر شوند تا به سینما بروند.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/