صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
یادداشت/ حیدر امیران*

تبیین راهکارهای کارآفرینانه در مواجهه با شکست

کارآفرینان سطح دهم می‌دانند و باور دارند که تعادل داشتن در رفتار شغلی بسیار حائز اهمیت است. آن‌ها می‌دانند که اگر بخواهند همه افرادی که طرفدارشان نیستند را مجاب کنند، تنها طرفدارانی می‌مانند که تمامی کارهای آن‌ها را تأیید می‌کنند و این موجب توقف پیشرفتشان می‌شود.
کد خبر : 514714

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موضوع شکست یکی از مهم‌ترین مبانی نظری و عملی در جهان‌بینی کارآفرینی است در ادامه این یادداشت‌ به تشریح و تبیین «راهکارهای کارآفرینانه در مواجهه با شکست» می‌پردازم.


انتقادپذیری


کارآفرینان سطح دهم می‌دانند و باور دارند که تعادل داشتن در رفتار شغلی بسیار حائز اهمیت است. آن‌ها می‌دانند که اگر بخواهند همه افرادی که طرفدارشان نیستند را مجاب کنند، تنها طرفدارانی می‌مانند که تمامی کارهای آن‌ها را تأیید می‌کنند و این موجب توقف پیشرفتشان می‌شود. آن‌ها قبول دارند که منتقدان آن‌ها را وادار به تلاش بیشتر می‌کنند.


کارآفرینان سطح دهم، یکی از انتقادپذیرترین افراد سطح جامعه هستند و آن‌ها را نه‌تنها در گفتار که به‌طور کامل در کردار خود نمایش می‌دهند.


باورتان می‌شود که یک کارآفرین سطح دهم می‌تواند هنگام تماس یک مشتری کاملاً ناراضی و عصبانی، ضمن گوش دادن فعال به انتقادهای تند و بی‌پروایی‌های گستاخانهٔ مشتری و همدردی با صحبت‌های او، طوری رفتار می‌کند که درنهایت با او دوست شده و چندی بعد دریکی از بهترین رستوران‌های شهر با او در مورد مشارکت در یک پروژهٔ خیلی خاص صحبت می‌کند؟ و در نهایت او را به‌گونه‌ای مدیریت و هدایت می‌نماید که این دشمن پروپاقرص خود را به یکی از بهترین دوستان و شرکای تجاری خود تبدیل می‌کند؟


اصرار بر قوانین و دستورالعمل‌ها و استانداردها


کارآفرین سطح دهم کسی است که با توجه به شرایط و موقعیت‌های خاص، تصمیمات مناسب بگیرد و بر تحقق هدف خود متمرکز بماند. زیرا بعضی وقت‌ها در مسیر کسب‌وکار اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد که فشار زیادی را بر سازمان وارد می‌نماید تا سیاست‌ها، استانداردها و دستورالعمل‌های خود را کنار گذاشته و در مورد آن‌ها انعطاف‌پذیری داشته باشد.


در این مورد باوجود اینکه همه شواهد نشان از لزوم تخطی این دستورالعمل /استانداردها می‌دهد، کارآفرین سطح دهم شجاعانه بر رعایت آن‌ها اصرار می‌ورزد. به‌خصوص در دوران رکود یا تورم از این موارد بسیار زیاد می‌شود و همه سازمان‌ها به‌نوعی به کاهش سطح استانداردها و عدم رعایت دستورالعمل‌های خود ترغیب می‌شوند و این فقط سازمان‌های دارای کارآفرینان و رهبران سطح دهم هستند که با حفظ دستورالعمل‌های خود، اتفاقاً موفق به تحکیم موقعیت خود در بازار می‌شوند.


تلاش برای درک اشتباهات و اصلاح به‌موقع آن‌ها


کارآفرینان سطح دهم، در شناسایی و درک اشتباهات و خطاهای خود عالی و ممتاز عمل می‌کنند. آن‌ها شجاعانه اشتباهات خود را مبتنی بر نتایج و پیامدها پذیرفته و بلافاصله درصدد رفع و برطرف کردن آن‌ها برمی‌آیند. کارآفرینان سطح دهم برای جلوگیری از خطاها و اشتباهات خود و کاهش کمیت و کیفیت و احتمال وقوع آن‌ها، سیستم‌عامل [2] خود را به‌طور مرتب به‌روز کرده و ارتقا می‌بخشند. آن‌ها می‌دانند که این سیستم‌عامل آن‌ها است که نتایج موجود را به بار آورده و نه شخصیت ذاتی و درونی آن‌ها. پس به‌طور مرتب با اصلاح کردن ماژول‌های این سیستم‌عامل احتمال شکست و خطاهای خود را کاهش می‌دهند. ماژول‌های سیستم‌عامل کارآفرینان عبارت‌اند از:


- افکار و رویکردها


- برداشت‌ها و نتیجه‌گیری‌ها


- انتظارات و باورها


- رویه‌ها و روش‌ها


- اهداف و مقاصد


- احساسات و ادراکات


- رفتارها و واکنش‌ها


- استانداردها و خطوط قرمز


- تفکرات و طرز تلقی‌ها


احتراز از واکنش‌های آنی


کارآفرینان سطح دهم می‌دانند که چالش‌ها بخشی از زندگی هستند. آن‌ها باور دارند که لازم است یاد بگیرند که با عصبانیت و مشت‌های گره‌کرده در این مسیر راه نروند و به هر مانعی عکس‌العمل تند و منفی و قضاوت گونه نشان ندهند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که در دوران سخت، صبور بوده و فقط به اهداف پیش رو و چشم‌انداز ‌ خود نگاه داشته وبر آن‌ها متمرکز باشند و پا پس نکشند و از واکنش‌های تند و آنی و احساسی اجتناب ورزند.


احتراز از مقایسه کردن‌های مخرب


کارآفرینان سطح دهم می‌دانند که اگر مداوم خود، کارکنان، محصولات و خدمات، مراحل و نتایج کار خود را با رقبای خود مقایسه کنند، موفقیتشان نزول می‌کند. آن‌ها باور دارند که موقعیت، توانمندی‌ها، استعدادها، فرصت‌ها و امکانات هر شخصی و هرشغلی متفاوت است. آن‌ها می‌دانند که در کسب‌وکار و کارآفرینی، عده‌ای به سرعت رشد می‌کنند و بعد پایین می‌آیند و عده‌ای آهسته و پیوسته صعود می‌کنند.


پس با تمام توان روی کار خود متمرکز شده و با بهینه یابی از رقبا و دوستان خود، در تلاش هستند توانمندی و شایستگی خود را در ساخت یک امپراتوری ارتقا بخشیده و تبدیل به فردی خاص و ویژه در این خصوص شوند.


کمک گرفتن از روحیهٔ شوخ‌طبعی


کارآفرینان سطح دهم، افرادی شوخ‌طبع و خندانی هستند و مثل افراد تازه به دوران رسیده  یا افراد توخالی و فاقد توانمندی‌های فردی که خود را پشت چهرهٔ جدی مصنوعی پنهان کرده‌اند عمل نمی‌کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر گاهی به فضای کاری خود بازی، شوخی و ماجراجویی اضافه کنند، از روزمرگی و خستگی رها شده و ذهنشان باز می‌شود و نوآوری و خلاقیت و انرژی به سمتشان سرازیر می‌شود.


در یادداشت بعدی راهکارهای بیشتری از مواجهه با شکست را بررسی می‌کنم.
به امید روزی که جمله MADE IN IRAN خود گویای کیفیت محصولات و خدمات کشور عزیزمان ایران باشد.


*استاد کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر