لزوم توجه بیش از پیش به جامعه علمی کشور/ نقش مهم دانشگاهها در عبور از بحران کرونا
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با اشاره به نقش مهم دانشگاهها برای عبور از بحرانهایی نظیر کرونا و همچنین توسعه کشور گفت: امیدواریم حمایتهای دولت در برنامه توسعه هفتم از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بیشتر از گذشته شود تا بتوانیم علاوه بر حرکت در مسیر اهداف مورد نظر بتوانیم به توسعه کشور نیز کمک کنیم.
در این آیین که پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و با حضور مجازی رئیس جمهوری برگزار شد، غلامی با اشاره به شرایط دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری کشور در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: این مراکز در نیمسال گذشته آزمونی را پشت سر گذاشتند که در نوع خود تحسین برانگیز است.
وزیر علوم افزود: بر اساس گزارشی که درخصوص نحوه ورود آموزش عالی در دنیا در شرایط کرونا تهیه شده بود، اقدامات و تحولاتی که در آموزش عالی کشور ما اتفاق افتاده است نه تنها کمتر از آنچه که در سایر کشورها نبوده، بلکه بعضاً شرایط بهتری از بسیاری از کشورهای دیگر نیز داشتیم که این بیانگر آمادگی آموزش عالی کشور برای حضور در شرایط خاصی نظیر کرونا است.
وی با بیان اینکه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش رو در جامعه را دارند، گفت: قبلاً نیز مواردی اینچنینی داشتهایم به گونهای که در سالهای گذشته اتفاقات و حوادثی در کشور نظیر سیل، زلزله رخ داده که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانسته بودند در این شرایط حضور و سهم خود را به خوبی ایفا کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه در سال های اخیر در دانشگاهها حرکت از سوی آموزش، پژوهش و توجه از فناوریها به سمت دانشگاههای جامعه محور و کاربرد علم برای حل مشکلات و مسائل کشور یک رویکرد سریع و جامع و گستردهتری شکل گرفته است، اظهار کرد: بهعنوان مثال در روزهای اول شیوع بیماری کرونا، پارکهای علم و فناوری، پژوهشگاهها، دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان به این موضوع ورود پیدا کرده و برای رفع نیازهای مردم تلاش کردند و موفق نیز شدند.
غلامی همچنین انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی را از دیگر عملکردهای موفق دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس دانست و افزود: این انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده یک تحول جدی و جدید بود که در دانشگاههای کشور اتفاق افتاد و این عملکرد بیانگر تلاش گسترده آموزش عالی در دوره شیوع کرونا بود و این تلاش ها در کنار پشتیبانی های صورت گرفته انجام گرفت.
غلامی با بیان اینکه تقاضا میشود حمایتهای دولت از دانشگاهها در شرایط فعلی که با شیوع کرونا ویروس مواجه هستیم همچنان ادامه پیدا کند، گفت: با حمایتهای بیشتر دولت، دانشگاهها در کنار فعالیتهای پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی برای پاسخ به اقدامات انجام شده در زمینه اختراعات و نقش جامعه محور خود موفقتر عمل میکنند. در واقع برای ادامه برنامههای آینده دانشگاهها نیاز است این حمایت ها ادامه پیدا کند و امیدواریم در برنامه هفتم که تدوین میشود سیاستهایی اتخاذ شود تا حمایتها از این مراکز بهعنوان سرمایههای ملی دیده شود.
وزیر علوم در پایان سخنان با بیان اینکه ضرورتاً نیاز داریم بیش از گذشته از جامعه علمی کشور حمایت شود، گفت: برای کسی پوشیده نیست که آموزش عالی کشور بهعنوان یکی از سرمایههای مهم نقش ویژه ای در توسعه جامعه و همچنین در حوادثی نظیر کرونا ویروس دارد و امیدواریم با ادامه حمایتهای دولت از این مراکزعلم و فناوری بتوانیم علاوه بر حرکت در مسیر اهداف و برنامه ها، از شرایط فعلی نیز عبور کرده و به پیشرفت های شگرفی در زمینه رشد علمی و حل بیشتر معضلات کشور دست یابیم.
دانشگاهها در بحران کرونا نشان دادند که از توانمندیهای بسیار بارز و غنی برخوردارند
همچنین در این آیین نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دستاوردهای حوزه کرونا، نیاز به تشکیل یک کمیته تحت عنوان کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با کووید ۱۹ برای ایجاد یک شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی، علمی و فناوری در کنار سایر امکانات پشتیبانی و درمانی دارد، اظهار کرد: مراسم آغازین سال تحصیلی امسال میتوانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد هشت ساله گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی کیفیت آموزش عالی و مدیریت آن در پی شیوع بیماری کرونا که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، می تواند جایگزین ارزیابی هشت سال گذشته باشد و تا حد زیادی عملکرد، توانمندیها و مسئولیت پذیری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاهها در همه حوزهها سعی در انجام مسئولیتهای اجتماعی و انجام پژوهش و فناوری حوزههای مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاب آوری اجتماعی را داشتهاند، افزود: بر این اساس، در کنار بررسی و مطالعات برای تحلیل و ارایه راه حل در مسائل اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی و روانشناختی، دانشگاههای تهران، علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی با تشکیل کارگروههای علمی و تخصصی تشخیص و مقابله با کرونا با رویکرد تولید زیست حسگرها و کیتهای تشخیص کرونا، روشهای درمان و تولید واکسن برای کرونا، سیستمهای هوشمند و آنالیز داده مرتبط با کووید ۱۹، ویروس شناسی و فن آوری نانو مرتبط با ویروس کرونا و ایجاد نمایشگاه مجازی دستاوردهای کرونا اقداماتی در این زمینه انجام دادهاند.
نیلی احمدآبادی عنوان کرد: در این حوزهها دستاوردهای نوآورانه و بی نظیری در سطح ملی و بین المللی مانند تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با کارآزمایی ۹۷ درصد انجام شده است.
وی افزود: بعد از چین ایران جزو اولین کشورهای بود که با پدیده شیوع کرونا مواجه شد. عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین میگذشت، باعث شد که ایران خود بدون داشتن تجربه نسبت به این بیماری واگیردار و به استناد دانش و توانمندی خود، موضوع را مدیریت کند.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابتها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آنچه انجام داده و میدهند، مرور کنند و با نگاهی منطقیتر به آینده بشر و زمین فکر کنند.
نیلی احمدآبادی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار کرده و نشان داد که به اصطلاح برخی از انگارهها و باورهای غلط علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان میتواند برای کشور و جهان آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاریهای کشور و دانشگاهها و البته کم کاری در علوم پایه و بنیادین مشخص میشود و نشان میدهد که فقط به نتیجه فوری، ملموس و کابردی در حوزه علم و دانش باید بسنده کرد.
وی عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادین را یکی از نگرانیهای جامعه علمی کشور توصیف و اظهار کرد: این علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سیاست گذاران است. در واقع برای عدم توجه و استقبال جوانان دلایل متعددی میتوان ذکر کرد ولی قطعاً جایگاه و منزلت و آینده شغلی میتواند از دلایل عدم گرایش به این علوم باشد برای مثال تعداد شرکت کنندگان در کنکور جاری در گروه ریاضی حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالی که در گروه علوم تجربی ۵۹۴ هزار و علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.
رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاهها در این مدت کوتاه به خوبی نشان دادند که از توانمندیهای بسیار بارز و غنی برخوردارند و دانش آموختگان آنها در حوزههای مختلف از جمله در قالب شرکتهای دانش بنیان خدمات بسیار مفیدی در مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند که شاید یکی از بارزترین عملکردهای دانشگاهها ارائه دروس به روش مجازی بود.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: اقدام ارزشمند دولت در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و برخی تامین کنندگان اینترنت، تا پایان خرداد ماه تحمل شرایط را برای دانشجویان راحت کرد. در ترم جاری که آموزشها همچنان بهصورت مجازی است، تقاضای دانشگاهها به ویژه دانشجویان و خانوادههای آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده از سامانههای آموزشی دانشگاهها است.
وی تاکید کرد: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامههای آموزشی بار سنگین مالی به دوش آنها به ویژه دانشجویان کم بضاعت میگذارد که میتواند موجب اختلال در یادگیری دانشجویان شود.
رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در کشور گفت: به نظر میرسد بهرغم اهمیت و جایگاه پژوهشهای کاربردی و فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان این موارد مورد توجه و پشتیبانی در لایحه قرار نگرفته است.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/