صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک استاد موسیقی مطرح کرد؛

«مقام» عنوانی نادرست برای موسیقی اقوام ایران +صوت

استاد موسیقی‌شناسی اقوام در یک برنامه رادیویی درباره یک اشتباه مرسوم در حوزه موسیقی محلی خبر داد.
کد خبر : 514435

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سال‌هاست که هم نوازندگان و موسیقیدانان، برای توصیف موسیقی محلی و موسیقی مناطق مختلف کشور از وازه موسیقی مقامی استفاده می‌کنند.


محمدعلی مرآتی مدرس دانشگاه تهران و دکترای موسیقی‌شناسی اقوام (اتنوموزیکولوژی) در گفتگو با برنامه رادیویی نیستان شبکه فرهنگ درباره این اشتباه مصطلح توضیح می‌دهد.


 مرآتی در مهرماه سال١٣٥١در یک خانواده هنرمند در كرمانشاه به‌دنیا آمد. وی در رشته موسیقی تحصیل کرده و مدرک دکترای اتنوموزيكولوژى از دانشگاه پاريس (Nanterre) را دارد. پدر او جزو هنرمندان ممتاز خوشنویسی بود.


از زمان کودکی با طنین موسیقی خوب به واسطه پدرش آشنایی داشت و با صدای سازها تخیلات زیادی را وارد ذهن‌اش می‌کرد. زمانی که به سن 16 سالگی رسید می‌خواست موسیقی را به صورت حرفه‌ای کار کند که در آن زمان کار کردن در رشته موسیقی مجوز نداشت. او موسیقی را با یادگیری تنبک شروع کرد و بعد از آن کمانچه را نزد استادانی چون منوچهر طاهرزاده، محمود مرآتی و اردشیر کامکار یاد گرفت. و مبانى تخصصى موسيقى دستگاهى ايران و آهنگسازى را را نزد استادانى چون پايور، ظريف، نريمان، منتظرى، لطفى، احمد پژمان، محمدرضا درويشى، روشن‌روان، فخرالدينى و هوشنگ كامكار در دانشگاه تهران سال‌هاى ٧٣ تا ٧٩ ادامه داد او آهنگسازی‌های مختلفی را در کارنامه کاری خود دارد.





انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر