صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمد کاوری در گفتگو با آنا:

دوست دارم سریالی با محوریت خراسان بسازم/ از مشکلات خانواده‌ها در مسائل اقتصادی و شیوع کرونا تأثیر می‌گیرم

کارگردان سریال «وارش» که در این روزها ساخت سریال «شرم» را در دستور کار دارد، گفت: خیلی دوست دارم یک سریال درباره فرهنگ و پیشینه خراسان بسازم.
کد خبر : 514255

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، این روزها سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری درحال تولید است.


«شرم» یک ملودرام اجتماعی بر اساس فیلمنامه‌ای از سعید فرهادی است که قرار است برای پخش از شبکه سوم سیما در فصل پاییز از شبکه سه سیما آماده شود.


ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، اردلان شجاع‌کاوه، فریبا متخصص، نسیم ادبی، الهام طهموری، سید مهرداد ضیایی و مرحوم سیروس گرجستانی از جمله بازیگرانی هستند که جلوی دوربین این سریال رفته‌اند. هفته گذشته نیز اعلام شد که سیاوش طهمورث برای ادامه نقش زنده‌یاد گرجستانی در این مجموعه تلویزیونی به گروه بازیگران پیوسته است.


«وارش»؛ تجربه ای موفق از سریال سازی در مناطقی غیر از پایتخت


احمد کاوری پس از تجربه ساخت سریال «وارش» که پاییز و زمستان سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد، سریال دیگری را از این شبکه روی آنتن خواهد برد.


گروه بازیگران سریال «وارش» ترکیبی از بازیگران جوان و کمتر شناخته‌شده همچون نسرین بابایی، فریباطالبی، آوا دارویت، الهام طهموری، امیررضا دلاوری، علیرضا جلالی‌تبار و حدیثه تهرانی با بازیگران مشهورتری مانند هدایت هاشمی، داریوش کاردان، بهنام تشکر و رحیم نوروزی بودند.



«وارش» که یک درام اجتماعی را در بستر تاریخی حدوداً پنجاه‌ساله و در جغرافیای شمال ایران روایت می‌کرد، توانایی کاوری در همراه ساختن بینندگان با قصه را نشان داد.


 این کارگردان که اصالتش به خوزستان باز می‌گردد، پس از ساخت این سریال که داستانش در فضای جغرافیایی استان گیلان رقم می‌خورد، برای ساخت سریال «شرم» فضای شهری و معاصر را انتخاب کرده است.


 جنوب نه؛ شاید درباره خراسان فیلم و سریال بسازم


کاوری در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا که آیا پس از این تجربه، علاقه‌ای به تولید اثر در جغرافیا و بوم مناطقی همچون خوزستان و جنوب ایران دارد گفت: درباره ساخت یک فیلم یا سریال در جنوب پیشنهاد جدی به من نشده و شرایطش فراهم نیست. راستش من سیزده سال در مشهد به عنوان جنگ‌زده زندگی کردم. خیلی دوست دارم یک سریال درباره فرهنگ و پیشینه خراسان بسازم. موسیقی محلی خراسان را خیلی دوست دارم و علاقه دارم که در این فضا کار کنم.



وی افزود: البته صرفاً بحث آوارگان جنگ مدنظرم نیست. احساس می‌کنم سال‌ها است درباره خراسان کار جدی و جذابی صورت نگرفته و این فرهنگ غنی در انزوا قرا گرفته است. من ارادت ویژه‌ای نسبت به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دارم؛کارهایی که در آن‌ها سفر به مشهد و حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) داشتیم کم نیستند، اما در بیشتر این کارها مشهد صرفاً  یک ابزار در خدمت داستان بوده محوریت نداشته است. مباحثی همچون توبه و شفاعت عموماً به شکل کلیشه‌ای در آن‌ها مطرح شده است. در صورتی که در کنار این محورها که در جای خودش هم بسیار مهم است می‌توان تاریخ و پیشینه فرهنگی خراسان را نیز محور یک اثر دراماتیک قرار داد.


 کارگردان فیلم سینمایی نفوذی عنوان کرد: خراسان شخصیت‌ها ادبی و فرهنگی پرتعدادی دارد و در دوره‌ای مهد تولید آثار درخشان ادبی بوده است و این ظرفیت می‌تواند پایه ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی قرار بگیرد.


«شرم» شخصیت‌ها و موقعیت‌های تازه‌ای دارد


کاوری درباره ماهیت سریال در حال تولید «شرم» نیز گفت: این سریال شخصیت‌ها و موقعیت‌های تازه‌ای دارد و اگر اقبال ما بلند باشد، تماشاگر با آن ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد. در این سریال هم همچون کارهای قبلی من خانواده محوریت دارد. اصولاً در جامعه‌ای که ما در آن زیست می‌کنیم، روایت یک اثر نمایشی بدون توجه به عنصر خانواده امکان‌پذیر نیست. افراد عموماً در مناسبات خانوادگی است که دچار چالش و مسئله می‌شوند و اگر تنها باشند این چالش‌ها بسیار کم می‌شود.



وی افزود: در این دوران هم که در آن به سر می‌بریم بحران‌های مختلفی همچون مسائل اقتصادی، شیوع کرونا و ترس از آینده گریبان گیر خانواده‌ها شده است که من هم از آنها تأثیر می‌گیرم.


این کارگردان در ادامه گفت: سریالی مثل «وارش» به هر حال طراحی فضا، لباس و شخصیت‌ها تازگی داشت و داستان هم مربوط به چند دوره تاریخی بود توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. اما قصه‌ای که در یک فضای شهری روایت می‌شود باید جذابیتی دوچندان داشته باشد. اگر قصه جوهر نداشته باشد یا کارگردان نتواند آن جوهر را نمایان کند، مخاطبش را پیدا نمی‌کند.


انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر