صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
«علیرضا زرین‌دست» در موزه سینما مطرح کرد؛

سینمای بعد از انقلاب به هنرمندان پشت دوربین بها داد/ طعم موفقیت را با «سازدهنی» چشیدم

علیرضا زرین‌دست به مناسبت روز ملی سینما با فریدون جیرانی در موزه سینمای ایران به گفتگو نشست.
کد خبر : 514009

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا روابط عمومی موزه سینما، علیرضا زرین‌دست با تبریک روز صد و بیست ساله شدن سینمای ایران و با اشاره به اینکه بیشترین همکاری اش با فیلمسازانی بوده که آثارشان به عنوان سینمای روشنفکری شناخته می شود،گفت: در دوره‌ای تعدادی از فیلم هایی که می‌توانست در ماهرشدن به من کمک کند، سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. مثل فیلم‌های سازدهنی، تجربه و زنگ تفریح و یکی از بهترین فیلمبرداری ‌ای سیاه و سفید من مربوط به فیلم «تجربه» است.


وی با بیان اینکه در تیتراژ فیلم «رشید» با عباس کیارستمی آشنا شده است، خاطرنشان کرد: آشنایی ما در دفتر فیلمسازی علی عباسی بود و بعد از آن یادم می آید کیارستمی افسر وظیفه در پلیس راه جاجرود بود که من در آنجا با او ملاقاتی داشتم و در مورد تیتراژ فیلم باهم صحبت کردیم. 


در ادامه جیرانی عنوان کرد: شما با اکثر نسل دومی ها نظیرداریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، امیر نادری، ناصرتقوایی، بهمن فرمان آرا کار کرده است، از آنها چه چیزی آموختید و سینمای آن زمان را چطور ارزیابی می کنید؟ زرین‌دست پاسخ داد: خیلی چیزها آموختم، از کیمیایی و فیلمسازان دیگر بسیار یاد گرفتم حتی از فیلمسازانی که مطرح نبودند نیز آموختم. در سینمای آن زمان آثاری وجود داشت که شاید جرقه‌های خوبی داشتند اما اگر بخوایم با سینمای امروز مقایسه کنیم هویتی که امروز برای آدم های پشت دوربین وجود دارد در آن زمان وجود نداشت.



وی ادامه داد: فیلمبردارها، فیلمنامه نویس ها، کارگردان ها در سینمای بعد از انقلاب ارزش های ویژه ای پیدا کردند ، مردم و ساختار مدیریت به آنها بیشتر توجه کردند و کسانیکه در دهه شصت مسئولیتی داشتند برای آدم های پشت دوربین ارزش زیادی قائل بودند. در سینمای قبل از انقلاب رقابت با سینمای غرب کار بسیار سخت و نفسگیری بود.اگر فیلم باارزشی هم وجود داشت با هزینه های دولتی ساخته شده بود و بخش خصوصی قادر به تولید چنین فیلم هایی نبود.


زرین‌دست با بیان اینکه اولین فیلمی که برای آن پشت دوربین رفت «شکوه قهرمان» بوده است، گفت: یادم می آید درزمان فیلمبرداری این فیلم اعتماد به نفس بالایی داشتم و وقتی به برادرم گفتم بگذار من انجام بدهم، تعجب کرد و زمانیکه اولین سکانس‌ها را گرفتیم و در استودیو بدیع دیدیم برادرم بسیار خوشش آمد.



وی درباره نسل اول فیلمبرداران سینما گفت: نسل اول نسلی بوده که از عکاس‌خانه‌ها برای فیلمبرداری آمدند درنتیجه آنها یک نوع فیلمبرداری را بلد بودند و همان نوع را در اغلب فیلمبرداری‌ها به کار می گرفتند.


وی درباره آشنایی خود با ناصرتقوایی توضیح داد: در آبان ماه 1352 من مزه موفقیت را با نمایش فیلم«سازدهنی» چشیدم. یادم می آید بعد از نمایش فیلم عده ای دور من جمع شده بودند و یک جوان لاغر اندام از میان جمعیت به سمتم آمد و من را در آغوش گرفت و تبریک گفت و من فهمیدم ناصر تقوایی است.همین آشنایی باعث شد تا من فیلمبردار مستندی بنام «باغ بهشت» که درباره فرش در ایران ساخته تقوایی بود حضور داشته باشم و با این فیلم سفرهای زیادی در نقاط مختلف کشور داشتیم.


وی در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه نسل سوم فیلمسازان مانند اعلامی، سجادی، صباغ زاده، بنی اعتماد، عیاری، داوودنژاد ، جوزانی مدیون وی هستند، سینمای این نسل را چگونه بررسی می کند؟ پاسخ داد: نسل سوم فوق العاده بودند و تاثیر بسیار زیادی بر سینمای ایران گذاشته است . مخصوصا در دهه شصت و حتی در دهه هفتاد فیلم های درخشانی ساخته شده که نمی توان آنها را نادیده گرفت اما اتفاقی که بعد از نسل سوم بوجود آمده، تغییر و تحولی است که دیجیتال و تصویر دردنیا بوجود آورده  که چندین وجه مختلف دارد.


زرین دست ادامه داد: تعداد زیادی از آدم ها شروع به تصویرسازی ، فیلمسازی و عکاسی کردند. انبوه فیلمسازی و عکاسی خیلی خوب است زیرا از بین آنها استعدادها و خلاقیت های مختلف بیرون می آید اما از جهاتی هم بد است زیرا انبوه فیلمسازی و تصویر یک جور اشباح شدن بوجود می آوردکه منتهی می شود به مقاومت و مقاومت آن تبدیل  به سینمای آنلاین می شود که بزرگترین ضربه را به سینما می زد زیرا وقتی فیلمی را آنلاین نمایش می دهیم به یکباره 10 میلیون نفر قضاوت می کنند و شاید بگویند فیلم بدی است درصورتیکه اگر در سینما نمایش دهیم بدی آن به تدریج نشان داده می شود .


وی ادامه داد: گاهی هم یک فیلم بد را در سالن سینما می‌بینیم اما وقتی دو، سه روز می گذرد نظرمان عوض می شود زیرا این کاربرد سینما است. سینما با پرده وسیع ، رسوب کردنش زمان می برد.



زرین دست درباره جوانان علاقمند به سینما نیز گفت: هیچ فردی بدون مدیریت خود نمی تواند دستشرا به سمت ستاره ها دراز کند و بدون مدیریت نمی توانیم استعدادمان را به دیگران نشان دهیم. مدیریت برای نشان دادن استعداد  و خلاقیت مهمترین منطق است. مدیریت یعنی چگونه راه موفقیت را طی کنید و در مرحله بعدی باید حتما خرد داشته باشند . ارزو میکنم جوانان درکنار مدیریت و خرد، شانس هم همیشه همراشان باشد زیرا شانس در موفق شدن تاثیر دارد.   


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

برچسب ها: موزه سینما
ارسال نظر