نگرانی اهالی سینما مربوط به بعد از کروناست!/ مدیران برای حجم بالای فیلمهای اکراننشده برنامهریزی کنند
در شرایط کرونایی و کسادی رو به تعطیلی مراکز هنری، همچنان برخی هنرمندان در تلاش هستند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی، کمی این فضا را گرم نگه دارند. در همین راستا حمایتها و برنامههای وزارت ارشاد از هنرمندان محل بحث و نقد قرار گرفته است.گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب پروندهای ضمن گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر، عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه را ارزیابی کند.
داریوش یاری در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در این ارتباط گفت: راستش در این چند ماه اخیر فعالیت خاصی در حوزه تولید نداشتم که بخواهم خیلی درگیر این ماجرا باشم. بیشتر وقتم را به نوشتن گذراندهام. طرح فیلمنامه سریالی با عنوان «زندگی زیبا» را آماده کردهام و در پی آن هستم تا کاملش کنم.
این کارگردان سینما و تلویزیون اظهار کرد: تنها موضوعی که از طرف بیمه هنرمندان اعلام شد، بحث برگرداندن حق بیمه سهماههای بود که گفتند به شما برمیگردانیم؛ الان هم بعد از چهار ماه که فرمها را پرکردهایم نه از این دوستان خبری هست و نه من پیگیر بودهام(با خنده). به جز این، دیگر در جریان تسهیلات یا حمایتهای احتمالی نیستم.
به فکر شرایط پس از رفع کرونا باشیم
وی گفت: به نظر من فراتر از ارزیابی اقدامات کنونی مدیران ارشاد و سازمان سینمایی، باید از هم اکنون به فکر شرایط پس از رفع کرونا بود. به هر حال تولیدات سینمایی در این ایام با هر مشقت و محدودیتی انجام میشود، اما نگرانی من بیشتر برای زمانی است که اکران به روند عادی برگردد و سینماهای ما با حجم زیادی از فیلمهای اکراننشده مواجه شوند.
کارگردان مستند «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» عنوان کرد: سینمای ما در شرایط عادی هم پاسخگوی اکران تولیدات نیست. ما همیشه تعداد زیادی فیلم ای پشت خط اکران داریم و حالا هم احتمالاً همه تولیدات این چند ماه و ماههای آینده سینمای ایران به این حجم از آثار اضافه خواهد شد. اینها مثل حجم زیادی از آبِ پشت یک سد است که قرار است یکباره رها شود و باید برای آن فکری کرد. امیدوارم مدیران فرهنگی ما برای آن زمان برنامهریزی داشته باشند و مدیریت کنند، چراکه نگرانی اصلی در حوزه سینما مربوط به بعد از فروکشکردن کرونا است.
اکران آنلاین؛ یک راه حل خوب
یاری با اشاره به این که تقویت زیرساختهای اکران آنلاین یکی از راهحلهای مناسب برای حل این معضل است افزود: اکران آنلاین اتفاق درستی است؛ بهویژه برای سینمای معیوب ما که شاهد هستید چه فیلمهایی و با چه مناسباتی در آن اکران میشود.اکران آنلاین فرصت نسبتاً مناسبی ایجاد میکند و میتواند تا اندازهای عدالت را در این حوزه برقرار کند.
کارگردان فیلم سینمایی «لیلاج» افزود: از طرف دیگر، شیوه آنلاین اکران آثار سینمایی باعث میشود فیلمسازانیکه پشتوانه مالی قابل توجهی ندارند و با بودجههای سبک فیلم میسازند هم امکان ارائه آثار خودشان را داشته باشند. این هم میتواند انگیزهای برای فیلمسازان جوان و مستعد باشد.
هزینه توقف کامل تولیدات سینمایی بالاست
یاری در واکنش به این نکته که برخی معتقدند تداوم تولیدات سینمایی با همان حجم و سرعت پیشین آن هم در شرایطی که اوضاع اکران مشخص نیست،غیرعادی به نظر میرسد نیز گفت: به هر حال چرخه تولیدات سینما به عنوان یک صنعت نمیتواند متوقف شود. فراموش نکنیم که هزینه توقف کامل تولیدات سینمایی در بلندمدت بسیار سنگین است و نمیتوان به خاطر شیوع کرونا کاملاً فعالیتهای هنری را تعطیل کرد.
وی افزود: البته که سلامتی فعالان این عرصه نسبت به هرچیز دیگری اولویت دارد، اما میتوان با کمی زحمت بیشتر و رعایت شیوهنامههای بهداشتی چراغ تولیدات را هم روشن نگه داشت. چون اگر این چراغ خاموش شود، برای روشنکردن آن باید زمان و هزینه زیادی صرف کرد.
این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: از سوی دیگر همانطور که اشاره کردم، درست است که روند عادی اکران متوقف شده، اما اکران آنلاین و شبکه نمایش خانگی با تمام محدودیتها و کمبودهایش میتواند یک راهحل مؤثر باشد ضمن اینکه به هرحال سالن های سینما هم به صورت محدود و گاه و بیگاه باز هستند و تماشاگران میتوانند با رعایت اصول بهداشتی فیلم ببینند. بنابراین بهتر است که روند تولیدات اسینمایی ادامه پیدا کند تا انشالله زمانی که از شر کرونا خلاص شدیم، سبد تولیدات فرهنگی و سینمایی ما خالی نباشد و آثار خوبی برای عرضه داشته باشیم.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/