صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
جباری در گفتگو با آنا:

امام حسین (ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرگان گفت: امام حسین (ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست و در اسلام بین این دو، همگرایی و هماهنگی وجود دارد.
کد خبر : 512921

مهدی جباری در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: در نفی یا اثبات سکولاریزم اقوال و سخنان مختلف و متعددی مطرح شده است، لکن به طور کلی اسلام سیاست را از دیانت جدا نمی‌داند. یکی از آثار مفید برای بررسی این مقوله کتاب «نسبت دین و دنیا» از آیت‌الله جوادی آملی است که اجمالاً می‌توان از دلایل مطرح شده توسط ایشان در بطلان سکولاریزم به مالکیت مطلق الهی، مدنیت فکری، ربوبیت فراگیر، پیوستگی دنیا و آخرت و رجوع به نقل اشاره کرد که برای مطالعه شرح مبسوط مسئله باید به اثر یاد شده مراجعه کرد زیرا مبانی و دلایل مطرح شده و گسترده مذکور در اینجا نمی‌گنجد.


وی افزود: به طور کلی اسلام، سیاست را از دیانت جدا نمی‌داند، زندگانی اهل بیت(ع) نیز با فعالیت‌های سیاسی و واکنش‌های گوناگون در رویارویی با آن رقم خورده است. آنان با بهره‌گیری از سیاست متوازن در برابر زمامداران مستبد، جریان‌های سیاسی و مذهبی و نهضت‌های التقاطی توانستند جامعه اسلامی را در راه درست پیش ببرند.


دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرگان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سیاسی عاشورا مسئله پیوند و ارتباط بین دین و سیاست است. امام حسین (ع) با حضور اجتماعی و قیام علیه حکومت ظالم، در حقیقت درصدد دخالت در سیاست بود و این مسئله را به عنوان یک تکلیف جهت حرکت و نهضت خویش قرار داد‌؛ امام حسین (ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست و در اسلام بین این دو همگرایی و هماهنگی وجود دارد.


جباری خاطرنشان کرد: اولین مؤلفه سیاسی قیام امام حسین(ع) تشکیل حکومت اسلامی به معنای واقعی بود. معاویه و پسر او یزید عملاً تفکر سکولاریستی را رواج می‌دادند. به عنوان نمونه وقتی معاویه بر خلافت نشست بلافاصله به عراق آمد و در سخنرانی خود به مردم اخطار دادکه من با شما سر نماز و روزه نمی‌جنگیدم بلکه می‌خواستم بر شما حکومت کنم و به مقصود خود رسیدم؛ علامه طباطبایی می‌گوید: معاویه با این سخن اشاره می‌کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت.


وی ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز با الهام از حرکت امام حسین(ع) نسبت به مسائل جامعه حساس بود و در برابر ستم‌ و ظلم‌های رژیم پهلوی قیام کرد و نه تنها مردم ایران بلکه جهان اسلام را به حمایت و پیروی از دین الهی دعوت کرد. ایشان همواره معتقد بود جامعه اسلامی از صدر اسلام تاکنون مبتلا به اندیشه منحرف سکولاریزم بوده که در این دوره به اوج خود رسیده است. در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) آمیختگی دین و سیاست مطرح است و نه رابطه میان این دو. ایشان ضمن نقد نظریه تفکیک، معتقد بود که دین و سیاست از یکدیگر منفک و مجزا نیستند‌.


این فعال دانشجویی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره عدم جدایی دین از سیاست در  تاریخ 20 شهریور 1388 می‌فرمایند: «یکی از خطرهای جدایی دین از سیاست که عده‌‌‌‌‌ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می‌کردند، در کشور ما هم بود، امروز هم متأسفانه بعضی نغمه‌‌‌‌‌هایی را در جدایی دین از سیاست بلند می‌کنند، همین است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق جدا خواهد شد، از معنویت جدا خواهد شد.


جباری خاطرنشان کرد: در نظام‌های سکولار و بی‌‌‌‌‌رابطه‌‌‌‌‌ با دین، اخلاق در اغلب نزدیک به همه‌‌‌‌‌ موارد، از بین رفته است. حالا یک وقت استثنائاٌ در جایی یک عمل اخلاقی دیده بشود، این ممکن است؛ استثناء است. وقتی دین از سیاست جدا شد، سیاست می‌شود غیر اخلاقی، مبنی بر همه‌‌‌‌‌ محاسبات مادی و نفع‌‌‌‌‌طلبانه. سلوک سیاسی امیرالمؤمنین (ع) بر پایه‌‌‌‌‌ معنویت است و از سلوک معنوی او جدا نیست». بنابراین از بیانات بزرگان ما اینگونه می‌فهمیم که دین از سیاست جدا نیست.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر