صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
گزارش آنا از آغاز سال تحصیلی جدید؛

مدارس را به قیمت جانتان بازگشایی می‌کنیم؛ علی برکت الله

علی‌رغم نگرانی‌های مطرح‌شده در خصوص بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان، امروز سال تحصیلی به‌صورت حضوری آغاز شد. نکته قابل توجه این‌که در این مراسم حضوری، رئیس جمهور به‌صورت مجازی فرآیند آموزش رسمی در کشور را کلید زد.
کد خبر : 512536

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ سرانجام با تمام حرف و حدیث‌ها سال تحصیلی از امروز (پانزدهم شهریور) آغاز شد، سالی که شروعش با دلهره و نگرانی و حرف‌ها و رفتارهای ضد و نقیض همراه بود.


امکان عملی رعایت اصول سه گانه محافظتی و بهداشتی در مدارس میسر نیست


از یک‌سو محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، خود از سختگیرانه بودن اعمال پروتکل‌ها سخن می‌گوید و نسبت به ایمن بودن شرایط حضور دانش‌آموزان در مدارس سخن به‌میان می‌آورد؛ اما از سوی دیگر محمد رضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی پیش از بازگشایی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که این تصمیم (بازگشایی مدارس) غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست.


ظفرقندی در ادامه نامه‌اش آورده است: «امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشى و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگارى ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و كادر درمان خواهد شد. شما به خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها به‌خصوص در پایه دبستان علی‌رغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست. موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیرعلمی و دارای تناقض است. اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش‌آموزان در ایام علامت‌دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتى مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یک‌صدم موارد در کشور ماست هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تأمل و احتیاط می‌کنند. جناب آقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه‌گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرين محل‌هایی که بازگشایی می‌شوند مدارس هستند.»



تأمین منابع مالی برای تداوم شرایط کرونایی در مدارس چگونه تأمین می‌شود؟


علاوه بر اظهار نگرانی رئیس سازمان نظام پزشکی تداوم اجرای پروتکل‌های وزارت آموزش و پرورش در صورت اجرای صحیح خود قابل تأمل است از جمله این‌که:


اولا، چگونه این وزارتخانه از عهده تأمین حجم گسترده‌ای از مواد ضدعفونی‌کننده برای کلیه مدارس کشور بر خواهد آمد و عملاً چه بودجه‌ای را برای آن تخصیص داده است، درحالی‌که بعضاً این وزارتخانه در تأمین حقوق بخشی از کارکنان خود ناتوان است؟


ثانیاً، آیا همه مدارس کشور امکان تهویه مناسب را در ایام فعالیت مدارس دارند؟


ثالثاً چگونه هر روز صبح پیش از آغاز فعالیت، سرویس مدارس در خصوص سلامت رانندگان اطمینان حاصل می‌شود؟


رابعاً، چند درصد از دانش‌آموزان برای رسیدن به مدرسه با سرویس و یا با خودروی والدین به مدرسه می‌رسند؟ چه تدابیری برای تردد دانش‌آموزانی که وسایل حمل و نقل عمومی را برای رسیدن به مدرسه انتخاب می‌کنند اندیشیده شده است؟



رئیس جمهور و شهردار هم به حرف وزیر آموزش و پرورش اطمینان ندارند


در این میان باوجودی‌که وزیر آموزش و پرورش، والدین دانش‌آموزان را دعوت به آرامش کرده و به آنها از بابت رعایت نکات بهداشتی اطمینان خاطر می‌دهد اما اقدام نمادین هر ساله رئیس جمهور در به صدا درآوردن زنگ مدرسه به‌مناسبت آغاز به کار فرآیند رسمی آموزش در کشور خود جای تأمل دارد که امسال به‌صورت مجازی برگزار شد و وزیر به نیابت از رئیس جمهور این مراسم را اجرا کرد.


نکته جالب توجه‌تر اقدام شهردار پایتخت در تبعیت از رئیس دولت بود که وی نیز آغاز سال تحصیلی جدید را به‌طور نمادین و مجازی برگزار کرد.


شیوع کرونا در مدارس می‌تواند عامل موج سوم در کشور باشد


نگرانی جامعه پزشکی از بحث بازگشایی مدارس در بحبوحه بازگشایی مدارس هم برای خود داستانی شده است به‌گونه‌ای که برخی از آغاز موج سوم کرونا در جریان آغاز سال تحصیلی سخن به‌میان آوردند و حتی امکانات درمانی کشور را در صورت افزایش احتمالی شیوع در میان دانش‌آموزان را ناکافی می‌دانند.


در یکی از این اظهارنظرها محمدرضا هاشمیان فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند غلط است... اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم... بیمارستان‌ها و آی سی یو های ما امکانات و متخصصان کافی برای کودکان ندارند.



ستاد مقابله با کرونا رسماً مسئولیت بازگشایی مدارس را برعهده بگیرد


نگرانی در ارتباط خطر احتمالی شیوع کرونا تحت تأثیر بازگشایی مدارس صدای مجلس شورای اسلامی را هم درآورد به‌طوری‌که حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده مجلس شورای اسلامی تأمین امنیت جانی دانش‌آموزان را متوجه ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و عنوان کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسماً برعهده بگیرد. اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند ما نبودیم و دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسماً اعلام کند.


وی معتقد است که بچه‌های کلاس اول و دوم ابتدایی را در خانه هم نمی‌شود کنترل کرد و کار سختی است، حال اگر آموزش و پرورش می‌تواند که دستشان را هم می بوسیم. رسماً اعلام می‌کنیم از هرگونه اقدامی که باعث عدم امنیت برای معلم و دانش آموز و خانواده شود، عدول نمی‌کنیم. این کار شوخی نیست؛ اگر موج سوم کرونا راه بیفتد مدیریت ۱۵.۵ میلیون معلم و دانش آموز که در واقع نماینده ۱۵.۵ میلیون خانواده‌اند، کار سختی است.



با وجود تمام حرف و حدیث‌ها امید آن می‌رود که ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه احتمالات و الزامات لازم برای بازگشایی مدارس را در نظر گرفته باشد چون در صورت بروز هر گونه شیوع و گسترش زنجیره انتقال کرونا جان عزیزانی به خطر می‌افتد که نه تنها برای کسب رزق و روزی بلکه برای کسب علم و دانش گرفتار ویروس خطرناک کووید-19 شده‌اند و دیگر در آن زمان پیدا کردن مقصر دردی را از کشور و خانواده‌های آنها دوا نخواهد کرد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر