صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

تصویر سازمان در فضای مجازی به کمک ابزار دیتاک

ایجاد تصویر سازمانی مناسب و متناسب با هویت برند سازمان یکی از اهدافی است که مدیران شرکت‌ها برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی می­‌کنند.
کد خبر : 511483

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ایجاد تصویر سازمانی مناسب و متناسب با هویت برند سازمان یکی از اهدافی است که مدیران شرکت‌ها برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی می­کنند. آن‌ها در گزارش تصویر سازمان به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستند که آیا توانسته‌اند در نگاه و ذهن مخاطبان خود تصویری درست و متناسب با هویتی که دارند خلق کنند یا خیر؟


امروزه در بسیاری از کسب وکارها سنجش برند سازمانی به عنوان یکی از وظایف مهم تیم بازاریابی و برندینگ در دستور کار قرار گرفته است که در بازه‌های زمانی مناسب باید انجام شود.


همچنین برای خلق این گزارش تلاش می­‌شود تمامی منابع بیرون و درون سازمان به کار گرفته شود، چرا که دقت در این گزارش بسیار مهم و حیاتی است و وجود خطا در چنین گزارش‌هایی هزینه­های بالایی را به سازمان تحمیل می­کند. تصویر سازمانی مثبت، زمانی حاصل می­شود که اهداف سازمان به اندازه زیادی تحقق پیدا کرده باشد.



تصویر سازمانی؛ منفی یا مثبت


هرگاه سازمان تصویری مثبتی از خود ایجاد کند، مخاطبان، ذینفعان و شرکاء اجتماعی یا مشتریان، عموماً رفتارها، تصمیمات و تجربه‌های مشترک خود را با آن مثبت تلقی نموده و به تبع همراهی بیشتری خواهند کرد و در شرایط بحرانی به خوبی از سازمان حمایت و طرفداری می‌کنند.


بالعکس، اگر تصویر سازمان در ذهن مخاطبان منفی باشد، عملکرد، رفتار و تصمیمات سازمان نیز عموماً تحت تاثیر تلقی‌ها و برداشت‌های منفی خواهد بود.


باید به این نکته توجه داشت که تصویر را صرفاً خود سازمان ایجاد نمی‌کند، بلکه جوامع مرتبط با سازمان هم به طرز موثری در این امر دخیل هستند.


تصویر سازمانی چیست؟


درک درست از مفهوم تصویر سازمانی می‌تواند به روشن شدن میزان اهمیت این مساله کمک کند. منظور از تصویر سازمانی، تصورات دیگران از سازمان است. در واقع تصویر سازمانی تجلّی تصوراتی است که یک سازمان با عملکرد خود در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند.


مفهوم تصویر سازمانی بسیار نزدیک به مفهوم هویت سازمانی است، با این تفاوت که هویت سازمانی اشاره به این نکته دارد که اعضای سازمان باید بدانند که چگونه هماهنگ با یکدیگر در راستای تحقق اهداف مشترک و ایجاد ارزشی متمایز تلاش کنند.


سازمانی که بتواند تصویری متناسب با اهداف خود خلق کند، توانسته است تا حد زیادی مفهوم هویت مد نظر خود را در بین اعضا تفهیم نماید.


به همین دلیل، گزارش تصویر سازمان برای مدیران و تصمیم‌گیران ارشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که بازتابی از میزان موفقیت آن‌ها در مدیریت سازمان است.


روابط عمومی و تصویر سازمان


واحد روابط عمومی سازمان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان است که در ایجاد تصویر سازمانی نقش کلیدی ایفا می‌کند و در بسیاری از سازمان‌های بزرگ، در فرآیند سنجش برند سازمانی به واحد برندینگ کمک شایانی می‌کند. همچنین فعالیت‌های واحد روابط عمومی تاثیر مستقیمی بر دیدگاه مردم و مخاطبان در مورد برند و تصویر سازمان می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران روابط عمومی این است که مخاطبان سازمان چگونه به آن نگاه می‌کنند؟


بر اساس همین تصویر است که افراد، سازمان‌های خاصی را برای بر طرف کردن نیاز‌های خود انتخاب می‌کنند، از آن‌ها خرید کرده یا در شبکه های اجتماعی در مورد آن‌ها صحبت می‌کنند.


اگر تصویر سازمان مطابق استانداردها و هویت سازمان نباشد، ایجاد وفاداری در مشتریان و بهره‌مندی از حمایت آن‌ها در شبکه های اجتماعی و ... امکان‌پذیر نبوده و چالش‌های متعددی در مسیر پیشرفت سازمان قرار خواهد گرفت.


امروزه سازمان‌ها برای مواجه درست با این مسئله و جلوگیری از ایجاد بحران در ارائه تصویر درست از سازمان، از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و ابزارهای حرفه‌ای مانند شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند.


اثرات تصویر سازمانی


تصویر سازمانی تاثیرات بسیاری بر روی ابعاد مختلف سازمان از خود به جای می‌گذارد و در واقع پل ارتباطی میان درون و بیرون سازمان است، به همین خاطر متخصصین معتقدند که:



  • تصویر سازمان بر روی رفتارها، انتظارات و انگیزه کارکنان تاثیر معنادار و مهمی می‌گذارد.

  • به کمک تصویر سازمان چشم انداز و عملکرد بخش‌های مختلف یکپارچه و همسو می‌شود و این بازتاب یکپارچگی در تصویر سازمان نیز خود را نشان می‌دهد.

  • نقاط ضعفی که مشتریان از سازمان و محصولات درک می‌کنند، کشف شده و سازمان می‌تواند با شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف و مشکلات خود در نهایت تصویر سازمانی مناسبی ارائه دهد که این امر منجر به افزایش کیفیت ارتباط با مخاطبان خواهد شد.

  • تصویر سازمان بر روی کیفیت ارائه خدمات، رضایت مشتری و انعطاف‌پذیری سازمان در شرایط بحران نیز تاثیرگذار است و به وسیله همین برند سنجی و کشف تصویر واقعی سازمان می­توان در سطوح مختلف مدیریت تصمیمات صحیح و مبتنی بر اطلاعات گرفت.


همان طور که گفته شد تصویر سازمان با مفهوم هویت سازمانی کاملاً منطبق نیست و غالباً برداشت افراد از تصویر سازمان برآیند تصاویری است که مخاطبان نسبت به آن در ذهن خود دارند که بر تمامی مولفه‌های مذکور نیز تاثیرگذار خواهد بود.


تصویر سازمانی و شبکه های اجتماعی


امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهم و سازنده‌ای در ایجاد، سنجش و مدیریت تصویر سازمان دارند و محتوای سیالی که هر روز در این شبکه‌ها خلق و توزیع می‌شود می‌تواند نمایی از تصویر سازمان را نشان دهد.


سازمان‌ها می‌توانند با بررسی و آنالیز دقیق و حرفه‌ای شبکه های اجتماعی، تصویر خود را ترسیم کنند. در بزنگاه‌ها و شرایط حساس نیز شبکه های اجتماعی می‌توانند به مثبت یا منفی کردن این تصویر کمک کنند. سازمان‌ها با حضور موثر در شبکه های اجتماعی و مدیریت صحیح دیدگاه‌ها و نظرات مخاطبان، می‌توانند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.


از آنجا که در دنیای امروز، شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام همانند یک پل ارتباطی بین درون و بیرون سازمان عمل می­کند، از این طریق می­توان هویت و تصویر مد نظر خود را به نحو احسن، در ذهن مخاطبان شکل داد. با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های پیشرفته می‌توان گزارش تصویر سازمان را در فضای مجازی در سریع‌ترین زمان و با هزینه کم به دست آورد و فرآیند برند سنجی سازمانی را بهتر مدیریت کرد.


گزارش تصویر سازمان با ابزار دیتاک


شرکت دیتاک که یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های روز است، با استفاده از ابزارها و روش‌های به روز، می­تواند پاسخ نیاز شرکت­ها را از دل شبکه های اجتماعی بیابد. دیتاک به پشتوانه نه سال تجربه در این زمینه و به کمک ابزارهای پیشرفته، دانش کاربردی مد نظر سازمان‌ها را از بین داده های شبکه های اجتماعی استخراج می‌نماید.


کشف تصویر سازمان با استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یکی از مهم‌ترین خدمات شرکت دیتاک است. ابزارهای پیشرفته دیتاک، با رصد تمامی محتوایی که حول برند سازمان تولید و توزیع می‌شود و آنالیز دقیق آن‌ها، امکان تهیه و ارائه گزارش تصویر سازمان را با دقت و کارایی بسیار بالایی فراهم می­کند.


با استفاده از ابزار دیتاک و تکنولوژی­های روز می‌توان تصویر واضح و مشخصی که از سازمان، در ذهن مخاطبان وجود دارد را سنجید.


ابزارهای دیتاک با بررسی و رصد شبکه های اجتماعی، سایت­های خبری و محتوایی می­توانند تحلیل‌های درست و عمیقی از وضعیت برندینگ و تصویر سازمانی ارائه کنند.


تهیه گزارش تصویر سازمانی با دیتاک


استفاده از این ابزارها علاوه بر افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها موجب افزایش دقت و اثربخشی فرآیند سنجش تصویر سازمان می‌شود.


نکته مهم در استفاده از ابزارهای دیتاک این است که مشاوران و متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف به سازمان‌ها در این پروسه کمک می‌کنند که با توجه به نیاز و مسئله‌ای که سازمان با آن مواجه است از این ابزارها استفاده کنند.


اخذ مشاوره از دیتاک


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر