صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سرکار:

تشخیص ROS خلط در کمتر از 30ثانیه/ دستگاه ایرانی، تأیید ستاد مقابله با کرونا را گرفت

دبیر ستاد نانو گفت: دستگاه اندازه‌گیری سریع ROS خلط مورد داوری جهانی قرار گرفته و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تأیید شده است.
کد خبر : 510234

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید سرکار در مراسم معرفی دستگاه RDSS در کمک تشخیص سریع کرونا که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: این دستگاه مورد داوری جهانی قرار گرفته و نیز مقاله‌ای مرتبط با آن در ژورنال‌های بین‌المللی چاپ شده است. همچنین این دستگاه در ستاد کرونا ارائه شد و همه متخصصان در جریان فرآیند کلی قرار گرفته و آن را تأیید کردند.


وی افزود: وقتی یک فرد به کرونا مبتلا می‌شود، ویروس داخل سلول‌های ریه او می‌رود و ماده‌ای به نام ROS ترشح می‌کند. این ماده در گلوی شخص ظاهر شده و ما با گرفتن نمونه خلط  آن را با آب مخلوط کرده و توسط نانوسنسور در کمتر از 30ثانیه جواب تست مشخص می‌شود.



دبیر ستاد نانو بیان کرد: این دستگاه ROS را که محصول جانبی وجود ویروس در سلول هست را تشخیص می‌دهد. ROS علاوه بر کرونا در بیماری‌های دیگری همچون سل و آسم نیز ترشح می‌شود. اینجا سؤالی مطرح است که چگونه می‌توان تشخیص داد فرد کرونا دارد یا بیماری‌های دیگر؟ تحقیقات نشان داد افرادی که در شرایط پاندمی به بیمارستان مراجعه می‌کنند بیش از 99درصد احتمال دارد که به کرونا مبتلا باشند. این دستگاه تشخیص مستقیم کرونا نیست، بلکه میزان ROS را تشخیص می‌دهد.


سرکار ادامه داد: این دستگاه 3مرحله تشخیصی دارد: اول اینکه نتیجه آزمایش منفی می‌شود. دوم نتیجه آزمایش مشکوک می‌شود و فرد باید درمان خانگی و ایزوله شدن را انجام دهد. سوم اینکه آزمایش فرد مثبت می‌شود و فرد باید به پزشک و بیمارستان مراجعه کند. همچنین بسیاری از افراد در جامعه ناقل خاموش هستند که اگر با این دستگاه مورد آزمایش قرار گیرند می‌توان از گسترش کرونا جلوگیری کرد.


دبیر ستاد نانو درباره ویژگی‌های این دستگاه گفت: دستگاه‌های مشابه موجود درصد خطای بالایی داشته و متوسط زمانی تشخیص بالایی (48ساعت) دارند. اما این دستگاه کمتر از 30ثانیه تشخیص می‌دهد و نیز هزینه تست آن کمتر از تست RTPCR است. همچنین این دستگاه پرتابل بوده و در مکان‌های مختلفی مانند اجتماعات، فرودگاه‌ها و غیره می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: تمام اجزای این دستگاه ساخت ایران است و وابسته به هیچ کشوری نیست.


انتهای پیام/4112/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر