صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۳۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

حیات وحش لرستان در معرض تهدید سودجویان/ منتظمی: سمندر لرستانی حیوان خانگی اروپایی‌ها شده است

توجه سودجویان به حیات وحش لرستان سبب شده برخی از گونه‌های جانوری این استان همچون سمندر لرستانی در معرض خطر انقراض قرار گیرد.
کد خبر : 509624

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تنوع زیستی گیاهی و جانوری همواره به‌عنوان پراهمیت‌ترین موضوع زیست محیطی است زیرا با توجه به این‌که تنوع زیستی یک ویژگی مهم زندگی و حیات است که بر اساس گوناگونی وسیع گیاهان و جانوران تبیین می‌شود، محافظت از آن در حفظ ثبات اکوسیستم‌ها مؤثر خواهد بود و هر چه تنوع گونه‌ای بیشتر باشد زنجیره‌های غذایی طولانی‌تر و شبکه‌های حیاتی پیچیده‌تر می‌شود و در نتیجه محیط پایدارتر و از شرایط خودتنظیمی بیشتری برخوردار خواهد بود.


علی‌رغم اهمیت این موضوع برخی افراد و گروه‌ها با هدف کسب سودهای هنگفت نامتعارف از علاقه و احساس مردم نسبت به حیوانات سو‌ءاستفاده کرده و اقدام به خرید و فروش حیوانات می‌کنند که این موضوع علاوه بر حذف برخی از گونه‌های جانوری از چرخه حیات اکوسیستم، زنجیره غذایی را آسیب‌پذیر کرده و از سوی دیگر با منتقل کردن آن گونه‌ها به محیط‌های غیربومی‌شان باعث آسیب به محل‌های میزبان می‌شوند.


کشور ما به‌دلیل برخوردار بودن از تنوع زیستی فراوان در اقصی نقاط کشور همواره مورد توجه افراد سودجو بوده و محیط زیست کشور را همواره مورد تهدید قرار داده است.


علاقه‌مندی شیخ‌نشینان حاشیه خلیج فارس به حیواناتی همچون شاهین، عقاب، چهارپایان شکارچی همچون شیر، پلنگ و ... تنها بخشی از چنگ‌اندازی سیری‌ناپذیر به عرصه‌های طبیعی کشور است.


از سوی دیگر اما علاقه‌مندی به گونه‌های جانوری کوچک‌تر باعث شده توجهات در جهت استفاده از این جانداران به‌عنوان حیوان خانگی مورد توجه قرار گیرد.


یکی از این گونه‌های جانوری کوچک  کشور که در اثر توجه برخی سودجویان در معرض انقراض قرار گرفته سمندر لرستانی است.


این جانور 14 سانتی‌متری که به فسیل زنده معروف است تنها در لرستان و مرز با استان خوزستان زندگی می‌کند. علاقه‌مندی به این گونه به‌عنوان یک حیوان خانگی باعث شده این جاندار مورد توجه قاچاقچیان حیوانات قرار بگیرد که این مسأله حیاتش را در محیط‌زیست طبیعی خود در معرض خطر قرار داده است.


شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با لزوم توجه و جلوگیری از انقراض سمندر لرستانی به خبرنگار آنا گفت: سمندر لرستانی از گونه‌های در معرض تهدید کشور بوده که مورد توجه جریانات قاچاق و سودجویی قرار گرفته است.


وی ادامه داد: با توجه به این‌که در اروپا این جانور به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود باعث کاهش شدید جمعیت این جاندار شده و جلوگیری از حذف آن از اکوسیستم نیازمند تدوین اقدامات حفاظتی است که این مهم در حال انجام است.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این مطلب که تکثیر در اسارت به‌عنوان روش کاربردی در پیشگیری از انقراض سمند لرستانی است، عنوان کرد: در پیش گرفتن برنامه‌های حفاظتی نیازمند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر ما در کشور در شرایط خاصی قرار داریم که می‌بایست با تجمیع دانش تا حد توان از آسیب به زیستگاه‌هایمان جلوگیری کرده و با برنامه‌ریزی، مراکز علمی کشور را نیز در این راستا بسیج کنیم.


منتظمی با اشاره برخی انتقادات نسبت به حفاظتی زیست محیطی عنوان کرد: انتقاد بدون راهکار نتیجه‌ای نخواهد داشت. ما در سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌های مختلف از جمله جلوگیری از انقراض سمندر لرستانی مشتاقانه پذیرش راهکار هستیم.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: فاز اجرایی تکثیر در اسارت سمندر لرستانی از پاییز وارد فاز اجرایی خواهد شد. مجموع این اقدامات قطعاً در مجاورت زیستگاه اصلی این جانور خواهد بود.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر