صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
خسروپناه:

هیئت‌های اندیشه‌ورز استان تهران در مسائل و چالش‌ها فعالانه عمل کنند/ سه چالش اصلی علوم انسانی در دانشگاه‌ها

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز واحدهای استان تهران باید حضور فعالانه در مسائل و چالش‌ها داشته باشند.
کد خبر : 509130

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست هم اندیشی عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران گروه علوم انسانی و اعضای هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی صبح امروز برگزار شد.


در این مراسم خسرو پناه با بیان اینکه علوم انسانی در کشور با سه چالش مواجه است، اظهار کرد: چالش نخست، چالش فلسفه علوم انسانی و چالش دوم چالش کاربردی علوم انسانی است. در جامعه‌شناسی با سه رویکرد تبیینی، تفهمی و انتقادی مواجه می‌شویم و این نشان‌گر جزائر دیدگاهی علوم اجتماعی است. نظریه‌های علوم انسانی در کنار روش‌های تحقیق علوم انسانی در دانشگاه ها آموزش داده می‌شود و عقبه و پیشینه آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


چالش فلسفی و پارادیمی در علوم انسانی


وی در توضیح چالش فلسفه علوم انسانی گفت: علوم انسانی با دیگر علوم متفاوت است. در علوم انسانی اجتماعی جهان واقع وجود دارد، در علوم انسانی یک نظریه نداریم زیرا در این علوم یک پارادایم‌هایی وجود دارد که در عرض هم هستند. 


خسروپناه گفت:کوپر در منطق اکتشاف علم گفته که سه جهان درگیر نظریات و چالش‌های علم است. در علوم اجتماعی جهان واقع، جهان عالمان و جهان جزائر علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد، در علوم انسانی پارادایم‌های موازی و در عرض هم وجود دارد. اکنون در اقتصاد آماری و تبیینی کمتر از پارادایم انتقادی اثری دیده می‌شود اما در سایر رشته‌ها ازجمله روانشناسی کثرت دارد. لازم است اقتصاد شناختی نیز به‌عنوان یک پارادایم مهم در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری شود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران گروه علوم انسانی با بیان این پرسش که  تکلیف علمی  و سیاست‌گذاری ما در حوزه پارادایم‌ها چیست، گفت: اساتید باید در این حوزه ورود کنند‌ از همین رو هیئت‌های اندیشه ورز در استان‌های سراسر کشور راه اندازی کرده‌ایم. استان تهران دارای ۶ هیئت اندیشه ورز است‌.


به گفته وی اساتید باید پیشنهادات خود را به این هیئت‌های اندیشه ورز ارائه دهند و پس از بررسی به سازمان مرکزی اجاع داده شود.


خسروپناه در خصوص چالش دوم علوم انسانی عنوان کرد: آیا دانشجوی علوم انسانی پس از اخذ دکتری آیا در رشته خود کلیدی‌ترین مباحث را می‌داند؟ 


چالش آموزشی در حوزه علوم انسانی


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران گروه علوم انسانی با بیان اینکه مخالف برگزاری امتحان جامع هستم، گفت:  سوال اینجاست چه‌قدر توانستیم دانشجویان دکتری را در رشته‌های مختلف علوم انسانی به مرحله نظریه‌پردازی برسانیم. از این‌رو معتقدم این نوع از آزمون جامع دکتری نادرست بوده و کارایی ندارد.


خسروپناه عنوان کرد: آموزش فرعِ رساله دکتری باید باشد و نه اصل، این نوع امتحان آزمون کاملاً غیراصولی است و این آزمون باید در راستای رساله دکتری قرار بگیرد. همین مسائل باعث شده تا دانشجویان ما مهارت کاربست مباحث را در عرصه عمل ندارند. 


چالش مهارتی در حوزه علوم انسانی


وی ادامه داد: فارغ التحصیلی که نتواند از دانش خود استفاده کند، باید مهارت کاربست علوم خود را در عرصه عمل پیدا کند‌. اکنون دانشگاه آزاد اسلامی مدارس مهارتی را راه اندازی کرده است اما این شیوه به صورت موقت موفق است اما به صورت دائم موفق نخواهد بود‌‌ مهارت باید در دل دانش آموخته شود. 


خسروپناه با بیان اینکه اکنون در بسیاری از دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان را تعداد فارغ التحصیلی دانشجویان است، گفت: اساتید و دانشگاهیان باید پاسخگو به سه چالش‌های مطرح و دیگر چالش‌های علوم انسانی باشند. ما نیاز به اندیشه دانشگاهیان داریم. هیئت‌های اندیشه‌ورز واحدهای استان تهران باید حضور فعالانه در مسائل و چالش‌ها داشته باشند.


انتهای پیام‌/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر