صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
طی نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام شد؛

اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به انتقال دانشجویان پروازی!

شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت طی نامه‌ای به وزیربهداشت، درمان و آموزش اعتراض خود را به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی که عمدتاً از ترازهای علمی پایینی نیز برخوردارند به هر علتی ازجمله پاندمی کووید_۱۹، کمبود ارز و ... اعلام کرد.
کد خبر : 508976

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت طی نامه‌ای به سعید نمکی وزیربهداشت، درمان و آموزش در خصوص پذیرش دانشجویان خارج از کشور خواستار عدم پذیرش دانشجویان خارج از کشور شد.


در بخشی از این نامه آمده است: ما دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعتراض و نگرانی خود را به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارجی که عمدتاً از ترازهای علمی پایینی نیز برخوردارند و قطع به‌یقین خسارات جبران‌ناپذیری را به بدنه علوم پزشکی وارد خواهند ساخت، به هر علتی ازجمله پاندمی کووید ۱۹، کمبود ارز و ... اعلام می‌داریم.


متن این نامه به شرح زیر است:


همان‌طور که مستحضرید، نظام آموزشی در بستر جامعه و فرهنگ ایفای نقش می‌کند و با آن دادوستد مستمر دارد. اگرچه جریان رسمی آموزش به کارکرد ضمنی و پنهانی خود معمولاً بی‌اعتناست اما این امر منافاتی با ابعاد فرهنگی و اجتماعی آموزش ندارد.


حال که جامعه ما از بی‌عدالتی، شکاف طبقاتی و فقدان آرمان و ناامیدی در عرصه عمومی رنج می‌برد وظیفه جامعه دانشگاهی حرکت در جهت رفع این نارسایی‌هاست.


لذا تصمیم گرفتیم نقطه شروع این حرکات را از خود دانشگاه شروع کنیم زیرا هویت صنفی دانشجویی ایجاب می‌کند بدون هیچ ترسی اعتراض خود را به بی‌عدالتی‌ها بیان کند. متأسفانه مسئولان امر به‌خوبی سخن از عدالت آموزشی می‌گویند اما در عمل شاهد بستری مناسب و همگانی در جهت استفاده از پتانسیل‌های آموزشی برای حاکمیت عدالت در جامعه و استفاده برابر از آموزش‌های رسمی نیستیم.


مصداق یکی از این بی‌عدالتی‌ها سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده در نظام آموزشی است، به‌گونه‌ای که دانشجوی روستایی در سال‌های اخیر، به دلیل عدم اتصال به ساختار عریض و طویل قدرت از اساسی‌ترین حقوق خود بازمی‌ماند ولی راه ورود به دانشگاه برای متمولین هموارتر شده است.


دانشگاه‌های کشور اصولاً بایستی بستری مناسب در جهت رشد و شکوفایی و اعتلای نخبگان و استعدادهای درخشان کشور باشند اما تبدیل به خانه‌ای برای طیفی خاص از جامعه شده‌اند. وظیفه مسئولین مؤثر در تصمیم‌سازی‌های آموزشی، بر اساس قانون اساسی فراهم کردن شرایط تحصیلات عالیه برای همه مردم و نه برای قشرهایی خاص از جامعه است.


بعد از بیان مقدمات لازم است بگوییم گرچه کنکور بهترین راه شناسایی و انتخاب افراد نخبه دارای صلاحیت‌های لازم نیست، اما یقیناً در وضعیت کنونی بهترین مجرای اجرای عدالت آموزشی است ‌(قطعاً کنکور سراسری ایراداتی اساسی دارد و ما نیز منکر آن نیستیم، اما صحبت دراین‌باره، در این مقال نمی‌گنجد) و در حال حاضر با فاکتور گرفتن از برخی مؤلفه‌ها می‌توان گفت، کنکور سراسری راهی برای تشخیص بهترین، توانمندترین و تلاشگرترین داوطلبین کنکور است و در این کارزار برای سالیانی طولانی، افرادی شایسته موفق به حضور در بهترین و مهم‌ترین رشته‌های تحصیلات عالی کشور شده‌اند.


اما متأسفانه انتقال عده‌ای از افراد دارای تمکن با ثبت‌نام در دانشگاه‌های خارجی و سپس بازگشت ایشان پس از دو ترم به داخل کشور باعث نابرابری و سرخوردگی اجتماعی خیل عظیمی از داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است و ناامیدی و دلسردی قابل‌توجهی در بین دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های حوزه بهداشت و درمان به وجود آورده است.


ازاین‌رو ما نمایندگان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعتراض و نگرانی خود را به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل در دانشگاه‌های خارجی که عمدتاً از ترازهای علمی پایینی نیز برخوردارند و قطع به‌یقین خسارات جبران‌ناپذیری را به بدنه علوم پزشکی وارد خواهند ساخت، به هر علتی ازجمله پاندمی کووید ۱۹، کمبود ارز و ... اعلام می‌داریم.


در شرایطی که وزیر محترم، معاونین محترمشان، مسئولین دانشگاهی و اساتید به تعداد بالای دانشجویان در حال تحصیل معترض هستند و به دلیل عدم وجود امکانات کافی و مناسب آموزشی و رفاهی پیگیر عدم افزایش ظرفیت هستند، چگونه بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم به دنبال پذیرش این دانشجویان آن‌هم با اخذ مصاحبه‌هایی که شفافیت آن‌ها برای عموم روشن نیست، بوده‌اند و در روزهای اخیر نیز به حواشی جدی و عمیقاً تأثیرگذار در این خصوص، دامن زده‌اند؟


اگرچه لازم به ذکر است تمامی متقاضیان ورود به دانشگاه‌های داخل کشور برادران و خواهران ما هستند، اما ای‌کاش مسئولین مربوطه به‌جای آنکه تمرکز خود را روی پذیرش دانشجویان خارج از کشور بگذارند، به فکر پذیرش داوطلبانی باشند که همواره با داشتن تمام شرایط لازم و صرفاً به دلیل عدم تمکن مالی و امتیازات ویژه از تحصیل در رشته‌های موردعلاقه خود بازمانده‌اند.


در پایان اعلام می‌داریم مهم‌ترین سرمایه کشور بالأخص کشورهای درحال‌توسعه، دانشگاه‌ها و جوانان و امیدواری آن‌هاست. همان‌طور که مستحضرید این سرمایه‌ها مهم‌تر از ارز کشور و هر چیز مشابه دیگر است اما افسوس که این تصمیم، تصمیمات قبلی و تصمیمات آتی با این منطق و طرز تفکر حاکم، موجب نابودی این سرمایه‌های عظیم و انسانی خواهد شد.


لذا خواهشمندیم دراین‌باره، تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این تصمیم و عدم پذیرش دانشجویان خارج از کشور به کار ببندید. سخنان خود را با جمله بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به پایان می‌رسانیم که فرمودند: اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح خواهد شد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر