صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیدجلال‌الدین دری در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد؛

«نرگس مست»؛ اولین فیلمی که زندگی موسیقیدانان ایرانی را روایت می‌کند/ از اکران آنلاین راضی هستم

کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» این اثر را اولین فیلم ایرانی دانست که به طور مشخص و مستقیم داستان موسیقیدان‌های ایرانی را روایت می‌کند.
کد خبر : 506905

به‌گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو برنامه سینما معیار با موضوع بررسی فیلم «نرگس مست»، با حضور سید جلال‌الدین دری (تهیه‌کننده و کارگردان سینما) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.


جلال‌الدین دری در برنامه «سینما معیار» با اشاره به اکران آنلاین فیلم «نرگس مست»، گفت: وقتی مخاطب فیلمی را در سالن سینما تماشا می‌کند، بعداً به تماشای آن فیلم در قالب تلویزیون راضی نمی‌شود.


وی با اشاره به این که «نرگس مست» در بهمن‌ماه سال گذشته اکران شد، اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، این فیلم فقط یک هفته در نوبت اکران سینمایی نمایش داده شد. تصور می‌کردم که داستانِ کرونا به این زودی‌ها تمام نمی‌شود، بر این اساس از اکران سینمایی انصراف دادم و سازوکارهای اکران آنلاین را بررسی کردم.


 کارگردان فیلم «نرگس مست» با اشاره به مزایای اکرانِ آنلاین، توضیح داد: به نمایش درآمدن فیلم در فضای اینترنت باعث می‌شود تا میزان رقابت‌های نابرابر کاهش پیدا کند.



جلال‌الدین دری با اشاره به این که ما در اکران سینمایی وضعیت مناسبی نداشتیم، عنوان کرد: «نرگس مست» در سال ۹۸ با سرگروهی سینما فرهنگ به سالن‌های سینما راه پیدا کرد، اما چرخه‌ نمایش این فیلم بسیار پراکنده بود و اکثر سالن‌های غیراستاندارد و قدیمی به فیلم ما اختصاص داده شده بود.


وی افزود: حُسن سینمای آنلاین در این است که مخاطب در هر زمان و مکان به فیلم دسترسی دارد. به نسبت آن شرایطی که در سینمای فیزیکی داشتیم، من از وضعیت اکرانِ آنلاین فیلم «نرگس مست» راضی هستم.


وی با اشاره به فیلم‌های ایرانی مرتبط با موسیقی ایرانی، توضیح داد: فیلم سینمایی «نرگس مست» اولین فیلم ایرانی است که به طور مشخص و مستقیم داستان موسیقیدان‌های ایرانی را روایت می‌کند.


جلال‌الدین دری افزود: در این فیلم به طور مستقیم به شخصیت‌های «عارف قزوینی»، «علی‌اکبر شیدا» و «فرخی یزدی» اشاره می‌شود.


وی با اشاره به این که فیلم‌نامه‌ «نرگس مست» در سال ۹۴ نوشته شده است، اظهار داشت: احساس می‌کردم که موسیقی سنتی ایران مدتی‌ ا‌ست در سینمای ایران جایگاه مطلوبی ندارد.


این کارگردان سینما ادامه داد: من این فیلم را بنابر دغدغه‌ شخصی ساخته‌ام.


وی با اشاره به این که هر نوع از موسیقی مزایا و معایب خود را دارد، توضیح داد: بدون شک مزایای موسیقی سنتی ایرانی بسیار بیشتر از معایب آن است.


به گفته جلال‌الدین دری، ما باید موسیقی سنتی ایرانی را پاس بداریم، چرا که ریشه‌ی بسیاری از انواع موسیقی از موسیقی سنتی گرفته می‌شود.


وی با بیان این که موسیقی ایران برخاسته از فرهنگ ایرانی است، عنوان کرد: گوش ما ایرانی‌ها در طول سال‌ها به طنین موسیقی ایرانی عادت کرده است و ما الان هر چیز دیگری به غیر از موسیقی سنتی را فالش می‌شنویم.



کارگردان فیلم «نرگس مست» خاطر نشان کرد: اشخاصی مانند «علی‌اکبر شیدا» و «عارف قزوینی» بیشترین تأثیر را بر موسیقی ایرانی داشته‌اند و حتی موسیقیِ حال حاضرِ ایران از فعالیت این اشخاص تاثیر می‌گیرد.


وی ادامه داد: «علی‌اکبر شیدا» اولین شخصی است که موسیقی را از دربار خارج می‌کند و در اختیار توده مردم قرار می‌دهد.


جلال‌الدین دری افزود: بسیاری از موسیقی‌های «علی‌اکبر شیدا» در حافظه تاریخی و شنوایی مردم ایران ماندگار شده‌اند و امروزه تمام افراد ( از کودک دو ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله ) ملودی و شعرهای تصانیف این استاد موسیقی را حفظ هستند.


وی اضافه کرد: بسیاری از موسیقی‌های خوب در حوزه پاپ، با وام گرفتن از کارهای «علی‌اکبر شیدا» و «عارف قزوینی» قطعات خود را تنظیم می‌کنند.


با اشاره به این که «عارف قزوینی» فیلسوف موسیقی ایرانی است، توضیح داد: «عارف» اولین شخصی است که موسیقی اعتراضی را در ایران شکل می‌دهد.


وی با اشاره به تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده»، توضیح داد: تا قبل از ساخته شدنِ این قطعه‌ موسیقی، سابقه نداشته کسی بتواند سیل عظیمی از مفاهیم اجتماعی و سیاسی را در یک تصنیف و در قالب موسیقی جمع‌آوری کند.


انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر