صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
یک پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو تفصیلی با آنا:

نگاه تبعیض‌آمیز مسئولان به پیام‌رسان‌های ایرانی نسبت به نمونه خارجی/ افزایش ضریب ایمنی در حوزه فناوری اطلاعات موجب جذب سرمایه‌گذاری بیشتر است

نوری‌خواه گفت: قوانین و مقررات کشور برای فعالیت در فضای مجازی از سوی نرم‌افزارهای خارجی رعایت نشده و نهادهای مسئول تنها نسبت به عملکرد پیام‌رسان‌های ایرانی سخت‌گیری می‌کنند.
کد خبر : 505461

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ پیام‌رسان‌های ایرانی برای ادامه فعالیت و جلب نظر هرچه بیشتر کاربران فضای مجازی به سمت خود، به حمایت‌های تجهیزاتی و زیرساختی از سوی دستگاه‌های دولتی نیاز دارند. یکی از خدماتی که در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی در مورد آن مطرح شده سرویس «کال اوت» است.




بیشتر بخوانید:


توجه صرف به تعداد مخاطبان پیام‌رسان‌ها موجب شکل‌گیری انحصار می‌شود/امنیت پاشنه آشیل موفقیت پیام‌رسان‌ها




سرویس «کال اوت» در واقع همان امکان برقراری تماس صوتی از پیام‌رسان‌ها به خطوط مخابراتی همراه است. اکنون برای برقراری ارتباط کال اوت تلاش‌هایی از سوی رگولاتوری و شرکت‌های پیام‌رسان صورت می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند راه‌اندازی چنین سرویسی می‌تواند گامی مهم در توسعه پیام‌رسان‌های ایرانی باشد.


به منظور برقراری ارتباط صوتی بین کاربران پیام‌رسان‌ها و مشترکان اپراتورهای تلفن همراه چالش‌هایی در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع ایمنی فناوری اطلاعات است. در همین رابطه با حسین نوری‌خواه، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی گفتگو کرده‌ایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:



آنا: در بحث ایمنی فناوری اطلاعات باید به چه نکته‌هایی توجه کرد؟ چه اقدام‌هایی باید برای حفظ ایمنی سایبری کاربران فضای مجازی صورت گیرد؟


نوری‌خواه: نکته‌ای که باید به آن اشاره شود، امنیت خدمات ارائه‌شده به کاربران است. متأسفانه در کشور بعضی اوقات اشکالاتی در بحث‌های فناوری اطلاعات پیش می‌آید که با وجود ابعاد گسترده و احتمال به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران به صورت علنی مطرح نمی‌شود و برخی از سازمان‌ها آن‌ها را پنهان می‌کنند. هرچقدر هم این آسیب‌ها بزرگ باشد در صورت مطرح شدن می‌توان آن را علت‌یابی کرد و با افراد یا شرکت‌هایی که در زمینه تأمین امنیت شبکه‌های فناوری اطلاعات کم‌کاری کرده‌اند، برخورد شود.


در واقع شرکت‌ها و اپراتورها باید بدانند در قبال داده‌های کاربران، اطلاعات حساب‌های کاربران و کیف پول دیجیتال آن‌ها مسئول هستند. هر فردی یا شرکتی که کوتاهی می‌کند باید خسارت‌های لازم را پرداخت کند. در این شرایط  سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ترغیب خواهند شد که در این حوزه فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کنند.


ایمنی عامل مهم جذب سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات


اکنون به دلیل هزینه بالای ایمن‌سازی شبکه‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در این حوزه سرمایه‌گذاری نکنند. ایمن‌سازی تجهیزات و سامانه‌های فناوری اطلاعات راهکارها و متخصصان خاص خود را نیاز دارد. هر چه روش‌ها و ابزارهای مناسب بیشتر به‌کار‌گرفته شود و متخصصان بیشتری نیز در فعالیت‌ها دخیل می‌شوند و قاعدتاً شرایط بهتری به وجود خواهد آمد.


وقتی نهادی قانونی مثل سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی صدور مجوز برای سرویس کال اوت (ارتباط صوتی بین کاربران پیام‌رسان‌ها و مشترکان تلفن همراه) را منوط به داشتن 5 میلیون کاربر می‌کند چالشی بزرگ برای پیام‌رسان‌ها به وجود می‌آید.


سیاست اشتباه در مسیر راه‌اندازی سرویس کال اوت


بیان چنین اعداد و ارقامی باعث می‌شود نوعی حس بی‌اعتمادی در کاربران نسبت به پیام‌رسان‌هایی با کمتر از 5 میلیون کاربر ایجاد شود. زیرا وقتی سرویس کال اوت به پیام‌رسانی تعلق نگیرد، کاربران تصور می‌کنند این اپلیکیشن عملاً از کیفیت خوبی برخوردار نیست و سازمان‌های دولتی نیز برای رشد از آن حمایت نمی‌کنند. در واقع با چنین سیاستی به جای کمک به پیام‌رسان‌های کوچک به آن‌ها آسیب وارد می‌شود.


موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، تمایز تعداد کاربران فعال در پیام‌رسان با کاربرانی است که زمانی برنامه را دانلود و روی گوشی خود نصب کرده‌اند ولی عملاً هیچ استفاده‌ای از آن ندارند.



آنا: در مواردی مشاهده شده است که پیام‌رسان‌ها یا سازمان‌های دولتی در اعلام تعداد کاربران نرم‌افزاری خاص اغراق می‌کنند. آیا تلاش برای بزرگ‌نمایی از سوی خود پیام‌رسان‌ها است؟


نوری‌خواه: می‌توان گفت از هر دو سمت چنین بزرگ‌نمایی‌هایی صورت می‌گیرد. در این میان نکته‌ای وجود دارد. پیام‌رسان‌های خارجی در ایران به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند؛ اما از طرفی اجرای تمامی قوانین برای پیام‌رسان‌های داخلی اجباری است. یعنی پیام‌رسانی خارجی در هر شرایطی که دلش می‌خواهد فعالیت می‌کند؛ اما پیام‌رسان داخلی مثلاً برای دریافت مجوز راه‌اندازی کال اوت باید  5 میلیون کاربر داشته باشد.


عدم رعایت عدالت در فتار مسئولان با پیام‌رسان‌های ایران و خارجی


قوانین مختلف و پیچیده‌ای وجود دارد که کار را برای پیام‌رسان‌های ایرانی سخت می‌کند. اکنون مشاهده می‌کنیم که در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی هر پیامی که کاربران بگذارند به‌راحتی نمایش داده می‌شود. حتی اگر محتوای پیام مربوطه با قوانین و مقررات کشور در تضاد باشد، بازهم در فضاهای عمومی نمایش داده می‌شود. 


چگونه است که شرکت‌های خارجی بدون محدودیت فعالیت می‌کنند ولی نرم‌افزار داخلی‌ها باید قوانین و مقررات را رعایت کند. اگر شرکت‌های خارجی قصد دارند در ایران فعالیت کنند باید قوانین و مقررات کشور را رعایت کنند.



آنا: آیا راه‌اندازی سرویس‌های کاربردی در پیام‌رسان‌ها مثل سرویس کال اوت، می‌تواند منجر به افزایش تعداد کاربران این برنامه‌ها شود؟


نوری خواه: می‌توان امیدوار بود چنین اتفاقی بیفتد. راه‌اندازی سرویس کال اوت از طرفی منبع درآمدی مناسب برای پیام‌رسان‌ها خواهد بود و می‌تواند به توسعه بهتر آن‌ها کمک کند و از طرف دیگر برای کاربران هم ویژگی جذابی است.


در این حالت کاربران دیگر به‌راحتی می‌توانند از پیام‌رسان خودشان با مشترکین اپراتورهای تلفن همراه ارتباط برقرار کنند. چنین امکانات و اجازه دادن به پیام‌رسان‌های داخلی برای ورود به این عرصه‌های ارتباطی پیشرفته به رشد آن‌ها و جلب رضایت بیش از پیش کاربران کمک می‌کند.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر