صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد؛

راه‌اندازی پلتفرم ملی و شناسنامه کردن کالاهای صنایع‌دستی در کشور

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر توجه خریداران صنایع‌دستی به نصب نشانه اعتماد در فروشگاه‌ها از شناسنامه کردن این کالاها و راه‌اندازی پلتفرم ملی صنایع‌دستی خبر داد.
کد خبر : 504041

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پویا محمودیان در خصوص تعداد فعالان حوزه صنایع‌دستی کشور گفت: در سامانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اطلاعات 500 هزار نفر در 295 رشته و 31 استان ثبت‌شده است. به‌طورکلی تخمین ما حدود 2میلیون نفر فعال این حوزه است که 75درصد از این تعداد را زنان توانمند، خلاق و باذوق کشور تشکیل می‌دهند و در سه حوزه تولید، آموزش و ترویج و فروش فعالیت دارند.


وی در خصوص فعالیت بانوان در این حوزه گفت:‌ بسیاری از فعالان صنایع‌دستی بانوان روستایی و سرپرست خانوار هستند که مسئولیت معیشت خانواده را بر عهده دارند. من در سفرهای استانی سعی می‌کنم وقت ویژه‌ای را به شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات خانم‌های هنرمند اختصاص دهم و تا جایی که می‌توانم به حل مشکلات و ایجاد فرصت‌ها و بسترهای لازم کمک کنم.


معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور  در خصوص فعالیت‌های وزارتخانه در زمینه گسترش صادرات و فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی کشور بیان کرد:‌ در زمینه فروش داخلی و خارجی به این شعار ایمان و باور داریم که صنایع‌دستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است. اگر روزی قرار باشد درهای کشور بسته شود آن صنعتی که به حیات خود بدون هیچ مشکلی ادامه خواهد داد صنایع‌دستی کشور است و مواد اولیه، دانش سنتی و نیروی انسانی خلاق در این حوزه سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند.


وی تصریح کرد: در سال جهش تولید همه تلاشمان این است که با فرهنگ‌سازی در داخل کشور مردم را تشویق به استفاده از صنایع‌دستی در بعد کاربردی کنیم. این فرهنگ‌سازی علاوه بر تأثیر فراوان در ارزآوری و اشتغال‌زایی در زمینه صادرات نیز به‌عنوان سفیران فرهنگی و هنری کشور  تأثیر زیادی دارد.


محمودیان به بازار داخلی و ترغیب استفاده جوانان در زندگی روزمره و پوشش اشاره کرد و افزود:‌ صادرات و جاری بودن استفاده از صنایع‌دستی در محیط کاری، مناظر شهری و  منازل برای ما حائز اهمیت است.


معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در خصوص اصیل بودن کیفیت صنایع‌دستی در فروشگاه‌ها توضیح داد: ما از سال 97 به‌صورت رسمی واردات صنایع‌دستی به کشور را ممنوع کردیم؛ اما قاچاق معضلی است که با آن دست‌به‌گریبانیم و با وضع دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه سعی در جلوگیری از آن داریم.


وی تصریح کرد:‌ یکی از مواردی که می‌تواند خیال خریداران صنایع‌دستی ایرانی را راحت کند، نصب نشانه اعتماد پشت شیشه یا ورودی مغازه‌های محل توزیع این صنایع است. فروشگاه‌هایی که دارای این نشان هستند توسط کارشناسان ما ارزیابی شده و می‌توانند برای خرید جنس اصیل مورد اطمینان باشند.


پویا محمودیان به شناسنامه کردن محصولات صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود:‌در این شناسنامه توضیحات کاملی در خصوص مواد اولیه به‌کاررفته، فنی که با آن روش محصول تولید شده و نام صنعتگر آن درج شده است. همچنین بازرسی‌ها توسط کارشناسان ما در استان‌های به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود و همکاری‌هایی نیز با اصناف در حال انجام است.


وی با اشاره به راه‌اندازی پلتفرم ملی صنایع‌دستی، ادامه داد: این پلتفرم ازنظر وسعت کاری زمان‌بر است که در حال راه‌اندازی آن هستیم. همچنین در تمامی بازارچه‌ها و فروشگاه‌هایی که تحت نظارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ویژه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برگزار می‌شود توسط کارشناسان ما ارزیابی می‌شوند که کالایی به‌غیراز صنایع‌دستی ایرانی عرضه نشود.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر