صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
محقق و پژوهشگر روانشناسی اسلامی مطرح کرد؛

اعتیاد به اینترنت چه عوارضی دارد؟

محقق و پژوهشگر روانشناسی اسلامی گفت: کسی که بدون هدف در فضای رسانه حضور دارد، معتاد اینترنتی بوده و تمرکز نداشتن و اختلال در یادگیری از نتایج اعتیاد به اینترنت است.
کد خبر : 503438

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، سعید عزیزی در نشست تخصصی مجازی تربیت اسلامی و هویت که توسط واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کسی که بدون هدف در فضای رسانه باشد، معتاد اینترنتی نامیده می‌شود و پرخاشگری، خشونت افراطی، افسردگی و میل به تنهایی، نداشتن تمرکز و اختلال در یادگیری از نتایج اعتیاد به اینترنت است.


وی افزود: شخصی که برای انجام کار خود به مدت هشت ساعت از کامپیوتر استفاده می‌کند، چون هدف دارد و از این راه به حقوق و مزایایی دست می‌یابد، معتاد محسوب نمی‌شود. بچه‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند، باید عادت داده شوند که روزی دو بار به مدت  یک ساعت تا یک ساعت و ۱۵ دقیقه از اینترنت، تلویزیون و دیگر رسانه‌های دیجیتال استفاده کنند.


محقق و پژوهشگر روانشناسی اسلامی خاطرنشان کرد: در حالی که یک ساعت فعالیت جسمی، سه ساعت تمرکز و خلاقیت را در انسان باعث می‌شود. فعالیت‌های جسمی، ذهن را باز می‌کند. معمولاً اشخاصی که فعالیت جسمی زیادی دارند از ذهن بسیار خوب و خلاقی برخوردار هستند.


عزیزی عنوان کرد: روزگاری همه فعالیت رسانه‌ای کودکان تلویزیون بود که یک شبکه هم بیشتر نداشت و ذهن ما بسیار درگیر برنامه‌های این جعبه جادویی بود، به نحوی که برنامه‌ها را روزانه و هفتگی دنبال می‌کردیم، دلیل این دنبال کردن، درگیری ذهن درباره آن برنامه به حساب می‌آمد.


بازی‌های کامپیوتری به دو دسته تقسیم می‌شوند


وی اضافه کرد: امروزه بچه‌ها بیشتر وقت خود را به بازی‌های رایانه‌ای با وضوح بالا که نقش نخست بازی را هم به‌عهده دارند، مشغول هستند. بازی‌های کامپیوتری به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند؛ بازی‌های مثبت دارای خلاقیت که تفکر انسان را بالا می‌برند. این قبیل بازی‌ها در زمره بازی‌های استراتژیک بوده که ذهن را درگیر امور محاسباتی و تحلیل و منطق می‌کنند و ذهن کودکان به دلیل فعال بودن پس از مدتی خسته شده و به‌صورت اتوماتیک مدت زمان زیادی به آن بازی نمی‌پردازند.


محقق و پژوهشگر روانشناسی اسلامی ادامه داد: بازی‌های خنثی مشکل به وجود می‌آورند؛ چراکه لذت‌بخش بوده و حالت خلاقیت و محاسباتی ندارند. لذت در این بازی‌ها به‌دلیل تحریک حس رقابت است که باعث هدررفتن وقت زیادی از کاربر خواهد شد. پس باید برای این‌گونه بازی‌ها برای بچه‌های زیر سن بلوغ مدت زمان بازی، تعریف کرد.


عزیزی یادآور شد: بازی‌هایی نیز وجود دارند که به بازی‌های منفی مشهور هستند، به شکلی که حتی یک دقیقه بازی کردن در آنها نیز تأثیرات مخرب و صدماتی غیرقابل جبران برای کاربر به وجود می‌آورند.


وی مطرح کرد: در تلویزیون و فضای مجازی تحریکات عصبی بسیار زیادی در انتظار فرد است، یکی از این تحریکات عصبی برای کودکان تماشای بیش‌ازحد کارتون بوده که حکم اعتیاد پیدا خواهد کرد. انجام کاری که از حالت عادی، خارج شود، اعتیاد محسوب می‌شود، معمولاً انجام کار در محیط اعتیادی بدون هدف، وابستگی کاذب ایجاد می‌کند.


اهل بیت فرزندان را به سرمنزل مقصود می‌رسانند


محقق و پژوهشگر روانشناسی اسلامی صریح کرد: در تربیت فرزندان توسل به خداوند و اهل بیت(ع) حرف نخست را می‌زند. در دوران رشد و نمو فرزندان خود، حضور همیشگی نداریم و نمی‌توانیم همه اوقات در آن دخل و تصرف داشته باشیم. پس باید بچه‌های خود را به ائمه معصوم بسپاریم و با تلاش آنان را برای رسیدن به خداوند تربیت کنیم. اهل بیت، مانند مشاورانی هستند که معجزه می‌کنند و فرزندان را به سرمنزل مقصود می‌رسانند.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد
ارسال نظر