صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
گیوریان در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها در آموزش و آزمون آنلاین باشد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت‌های عظیم منابع انسانی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها در آموزش و آزمون‌های آنلاین باشد.
کد خبر : 501733

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا، آموزش مجازی را به شیوه بسیار مناسبی در دستور کار خود قرار داد و با توجه به تجربه واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، بستر مناسبی برای آموزش آنلاین  دانشجویان در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور فراهم شد.


همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری امتحانات مجازی به‌طور کامل آماده بود و دانشجویان به‌راحتی با استفاده از فضای مجازی، آزمون‌های پایان ترم خود را دادند و از سیستم برخط دانشگاه رضایت داشتند.


در همین راستا با حسن گیوریان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.


چگونگی فراهم شدن شرایط برگزاری امتحانات مجازی


آنا: امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب مانند بسیاری از دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار شد. درباره چگونگی فراهم شدن شرایط لازم برای برگزاری امتحانات توضیح بفرمایید.


گیوریان: با توجه به شرایط پیش‌آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییر امتحانات حضوری به غیرحضوری و مجازی در آخرین لحظات، مسئولان واحد تهران غرب به سرعت کمیته خاص هماهنگی امتحانات مجازی را زیر نظر ریاست واحد تشکیل دادند. با توجه به کمبود زمان، جلساتی با ساعت‌های متوالی و طولانی برای هر چه بهتر و مناسب‌تر برگزار شدن امتحانات برگزار شد و راهکارهای متعدد و پیشنهادی اعضا و تجارب سایر دانشگاه‌های موفق داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت تا در روند برگزاری امتحانات به‌صورت امن و ساده، دانشجویان با کمترین مشکل مواجه شوند.



آنا: چرا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، انتخاب بستر آزمون مجازی را برعهده رؤسای واحدها گذاشت؟


گیوریان: امتحانات مجازی این ترم، اولین تجربه در جهت برگزاری آزمون مجازی و غیرحضوری در سطح گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی بود و هرکدام از واحدهای دانشگاهی بر اساس زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود و توانایی‌های انسانی خود باید بهینه‌ترین روش را انتخاب می‌کردند و همچنین با توجه به اینکه تجربه‌ای در گذشته نبود، فرصت برای آموزش کارکنان محدود بود. این انعطاف در انتخاب روش توسط واحدهای دانشگاهی در این شرایط خود می‌تواند بهترین مزیت باشد.


آنا: نحوه  اطلاع‌رسانی به اساتید و دانشجویان به‌منظور آمادگی برای حضور در امتحانات مجازی چگونه انجام شد؟


گیوریان: از طریق پیامک‌های جداگانه انجام شد. به‌صورت فنی و تخصصی هرکدام از این پیامک‌ها بررسی و برای اساتید و دانشجویان به‌صورت جداگانه ارسال شد. همچنین از طریق سایت رسمی واحد، دانشکده‌ها و مدیران محترم گروه‌ها اطلاع‌رسانی صورت گرفت.



آموزش به دانشگاهیان برای امتحانات آنلاین


آنا: چه آموزش‌های لازمی به اساتید و دانشجویان در فرصت کوتاه دادید؟


گیوریان: دستورالعمل‌های ساده به‌صورت روش‌های استفاده مرحله‌ای تهیه و همچنین فیلم‌های کوتاه آموزشی و در کنار آن تشکیل تیم‌ها و گروه‌های تخصصی پشتیبان در حوزه‌های IT و آموزش فراهم شد.


آنا: از نحوه همکاری اساتید در زمان برگزاری امتحانات بفرمایید و اینکه آیا هر استاد در زمان امتحان  مربوط به خود ملزم به حضور در دانشگاه بود یا خیر؟


گیوریان: خوشبختانه با تعاملی که با رؤسای دانشکده‌ها، مدیران گروه‌ها و نمایندگان اساتید فراهم و جلسات توجیهی لازم برگزار شد، اساتید برای به حداقل رساندن مشکلات در مکان‌های امن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حضوری پیگیر و فعال داشتند.



آنا: نظارت بر نحوه ارائه و بارگذاری سؤالات امتحان چگونه  انجام می‌شود؟


گیوریان: نظارت بر نحوه ارائه سؤالات از طریق مدیران گروه‌های آموزشی صورت می‌گیرد و در نهایت گزارش‌های لازم از طریق دانشکده‌ها به معاونت آموزشی و دفتر ریاست دانشگاه ارسال می‌شود.


آنا: در برخی رسانه‌ها آمده بود که واحد تهران غرب با دانشجویان در امتحانات مدارا می‌کند، در این خصوص اگر توضیحی دارید بفرمایید. همچنین بفرمایید پشتیبانی دانشجویان در صورت بروز مشکلات احتمالی در زمان امتحان چگونه پیگیری و در چه بازه زمانی به آن پاسخ داده می‌شود؟


گیوریان: به‌طورکلی سیاست و چارچوب واحد تهران غرب رعایت احترام نسبت به منابع انسانی و  تعامل کردن با آنان بوده و همچنین در کنار احترام، رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دانشگاهی در اولویت است. در تمامی جلسات به همکاران واحد تهران غرب توصیه‌های اکید رفتاری و نکاتی در زمینه صبر و حوصله، پیگیری کارها در اولین فرصت ممکن، راهنمایی به دانشجویان و... انجام شد.


همچنین بر این نکته تأکید شد که شرایط فعلی موقعیتی ویژه و استثنایی است و باید با کنترل استرس در نزد خود و انتقال آرامش به دانشجویان، کارها پیگیری شود؛ اما عبور و تخطی از قوانین دانشگاهی به هیچ وجه توصیه نشده است.



امتحانات امن مجازی در واحد تهران غرب


آنا: ارزیابی شما در خصوص فراهم بودن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در برگزاری امتحانات مجازی چیست؟


گیوریان: در ابتدا شرایط کرونایی پیش آمده شاید تهدید به نظر می‌رسید؛ اما با نگاه مثبت و عمیق می‌توان این شرایط را فرصت انگاشت و دانشگاه اسلامی با توجه به ظرفیت‌های عظیم منابع انسانی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌تواند یک ساختار و چارچوب یکپارچه برای برگزاری کلاس‌های مجازی و امتحانات امن مجازی فراهم کند و امیدواریم این روند به‌عنوان یک الگو و راهنما برای تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های مجازی و امتحانات امن مجازی باشد.


در واحد تهران غرب، در كنار تشكيل تيم پشتيبان فنی، در هر دانشكده تيم پشتیبان آموزشی تشكيل شد كه شماره‌های اين تيم‌ها از طريق سايت واحد، ارسال پيامک، اينستاگرام و فضای مجازی به اطلاع تمامی دانشجويان رسید. دو تيم پشتیبان‌های فنی و آموزشی در بارگذاری سؤالات اساتيد و رفع مشكلات آنان همكاری‌های بسيار خوبی داشتند و در زمان برگزاری امتحانات به‌طور كامل از دانشجويان پشتيبانی می‌كردند.



در بازه امتحانات، هر روز به‌صورت تصادفی با تعدادی از دانشجويان تماس گرفته شد و در خصوص سامانه‌های lms و Pasokh از آنان نظرسنجی صورت گرفت. همچنين سامانه پاسخگويی امتحانات برای بيان شكايات و مشكلات دانشجويان توسط روابط عمومی راه‌اندازی شد.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر