صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از پارادوکس رفاقت یا رقابت تلویزیون با فیلترینگ؛

اینستاگرام ببینیم یا تلویزیون؟/ رپورتاژ عجیب سیما برای فضای مجازی!

ایجاد پایگاهی محکم برای فضای مجازی در قاب و برنامه‌ریزی امروز تلویزیون، نکته عجیبی است که به شکل افراطی دیده می‌شود؛ بی‌آنکه صداوسیما متوجه باشد که خود قرار است رسانه‌ای همگانی باشد نه محلی برای تبلیغ و یا خودباختگی در رقابت با کانال‌های مجازی.
کد خبر : 501625

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه‌های سیما از مسابقات زنده گرفته تا سریال‌های نمایشی، به‌تازگی به شکلی غیرمنطقی برای ارائه خبرها و شاید حواشی خود دست به دامن فضای مجازی شده‌اند. مصداق عینی و افراطی این قضیه نیز به طراحی صفحات متعدد برای برنامه‌های زنده و نیز آیتم‌هایی خبری مثل 20:30 در اینستاگرام و حتی تلگرام برمی‌گردد تا شاید بدین شکل بتوانند مخاطبان را درگیر برنامه‌ها، حواشی و سوژه‌های خود کنند.


کما اینکه از زبان مجری یا زیرنویس این برنامه‌های تلویزیونی، آدرس‌های ارجاع‌شده به اینستاگرام را خواهید دید. این رویه که به امری عادی تبدیل شده، گویا با دستوری از سمت مدیران رده بالای تلویزیون همراه است؛ همچنین دیده یا شنیده نشده که هیچ خرده‌ای بر این اقدام گرفته شود.


نکته جالب اینکه تا پیش از این برنامه‌ها نهایتاً مجریان به ذکر آدرس اینترنتی خود در صفحات مجازی بسنده می‌کردند؛ بی‌آنکه تأکیدی بر کلیدواژه «اینستاگرام» و غیره داشته باشند؛ اما در قاب‌‎بندی امروز سیما، این کلیدواژه صراحتاً به شکل گفتار از زبان مجریان بیان می‌شود و یا تصویر و حک این کلیدواژه بر قاب دوربین دیده می‌شود.



هنوز هم مخاطب عام و عامه مردم نمی‌داند برای دیدن برنامه‌های تلویزیون، دست به کنترل تلویزیون باشد یا این برنامه‌ها را در فضاهای مجازی فالو کند!



این اتفاق در حالی است که صداوسیما همیشه خود را تنها رسانه مجاز، فراگیر و قابل اعتماد می‌دانست و چه بسا حضوری غیررسمی در کانال‌های پرمخاطب مجازی داشت؛ اما به نظر می‌رسد رسانه ملی با این کمک‌خواهی از برنامه‌های پرکاربردی همچون «اینستاگرام»، رویه عجز و استمداد را در پیش گرفته تا از این فضا برای دیده شدن محصولاتش توسط مخاطب استفاده کند و نه حتی جذب بیشتر مخاطب!


ایجاد پایگاهی محکم برای آنان در خود سیما، نکته عجیبی است که به شکلی افراطی دیده می‌شود؛ بی‌آنکه صداوسیما متوجه باشد که خود قرار است رسانه‌ای همگانی باشد نه محلی برای تبلیغ این کانال‌ها و یا خودباختگی در رقابت با آنان.


در میان برخی خبرها مبنی بر فیلتر اینستاگرام مانند برخی شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و یا توئیتر و غیره، نکته ضد و نقیض به غش کردن صداوسیما به سمت این کانال‌هاست. بر همین اساس به زعم صاحبان نظریات ارتباطات هنوز هم مخاطب عام و عامه مردم نمی‌داند برای دیدن برنامه‌های تلویزیون، دست به کنترل تلویزیون باشد یا فالو کردن این برنامه‌ها در فضاهای مجازی!


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر