صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس رسانه عنوان کرد؛

شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما رونق‌دهنده اقتصاد و تأمین‌کننده امنیت هستند

کارشناس رسانه و مسائل بین‌الملل، شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما را عامل رونق‌ اقتصاد و تأمین امنیت می‌داند.
کد خبر : 501053

یاسر سلیمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا با تأکید بر اینکه محدودیت‌هایی که در این سال‌ها برای شبکه‌های برون‌مرزی به وجود آمده، مانع از توسعه رسانه‌های جبهه مقاومت گشته است عنوان کرد: مردمانی که در بستر جبهه مقاومت زندگی می‌کنند در معرض هجوم بسیار گسترده رسانه هایی هستند که آن‌ها را از آرمان‌ها، اهداف و حقوقشان دور می‌کند. در این هجوم نابرابر، از ظرفیت‌های رسانه مثل سرگرمی، جذابیت‌های جنسی و موسیقی و ... استفاده می‌شود.


 فرصت سازی منطقه‌ای؛کارکرد مهم شبکه‌های برون‌مرزی


وی اظهار کرد: در مقابل این هجوم رسانه‌ای، معدود رسانه‌هایی هستند که  تحلیل‌های صحیحی دارند. اگر این زنجیره رسانه‌ای  قطع  شود، ما چه بستر و چه نتیجه‌ای داریم. اگر مردم فلسطین، لبنان سوریه و حتی بعضی کشورهای آفریقایی  نسبت به حقوق و اهداف  خودشان بی تفاوت باشند قطعاً ما هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ اقتصادی متضرر می‌شویم. شبکه‌های برون‌مرزی به راحتی می‌توانند در منطقه فرصت‌سازی کنند و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشند.


سلیمانی دراین‌باره افزود: اگر در بحث رسانه‌ای ضعیف شویم حتی از نظر اقتصادی هم ضربه می‌خوریم. جای افسوس دارد که چه فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را فقط به خاطر اینکه با چند کشور اروپایی و امریکایی به توافق برسیم از دست داده ایم و اسم آن را هم برجام گذاشتیم که بعد از  مانور تبلیغاتی و اجرایی نتیجه‌ای جز رکود و تورم نداشته است. اگر واقعاً به جای این تعاملات محدود، به فکر گسترده‌کردن تعاملاتمان در افریقا، آسیای شرقی و حتی در بخشی از اروپا بودیم، اتفاقات بهتری می افتاد.


 به فکر درآمدزایی در شبکه‌های برون‌مرزی باشیم


این پژوهشگر رسانه درباره راهکارهای مقابله  با این نوع رویکردها گفت: اولا ًاینکه ما  باید دیدمان را نسبت به این قضیه باز تر کنیم و تاثیرات رسانه را کاملا درک کنیم و مبحث دوم اینکه ما بتوانیم در این قضیه تعاملاتمان را گسترش دهیم و مبحث سوم هم بحث درآمد زایی درون مجموعه است.


اگر بستر ماهواره‌ای به هر علتی غیر فعال یا موقتاً قطع می شود حتما از بسترهای جایگزین استفاده کنیم تا این زنجیره ارسال اطلاعات و محتوا قطع نشود چون مخاطب، مخصوصاً مخاطبان ثابت به راحتی به دست نمی‌آیند.وفاداری مخاطب در این قضیه به سختی ایجاد می‌شود.اگر بخواهیم خیلی راحت از اسن موضوع دست بکشیم، یک منبع ارزشمند را از دست داده ایم.


وی با اشاره به این که شبکه‌های برون مرزی باید ابزارها و زمین بازی را در اختیار خود قرار دهند افزود: واقعاً باعث تاسف است که دستگاه های اجرایی دیدشان نسبت به یک رسانه تا این حد محدود و کوتاه است و اولویت هایی دیگری در ذهن دارند.


وی افزود: البته  باید از مسوولان این شبکه‌ها هم پرسیده شود که چرا طی این سالها به درآمد زایی شبکه های برون مرزی توجه نشان نداده اند تا امروز چنین اتفاقاتی رخ ندهد؟ چرا ما شبکه الکوثر را به مرحله‌ای از درآمد زایی و پویایی نرسانیم که بتواند تأمین هزینه‌های خودش را انجام دهد؛ آیا در این قضیه ضعف در برنامه سازی بوده یا ضعف در تعامل رسانه ای و تعامل دیپلماتیک؟ هر چه بوده باید برطرف شود، چون ظرفیتی به اسم شبکه الکوثر وجود دارد و در بین کشور های مختلف نفوذ رسانه ای دارد. قطعا این اتفاق نیفتاده که الان شبکه الکوثر به یک بن‌بست اقتصادی می‌خورد و یک بخشی از دامنه انتشار خودش را از دست می دهد و اگر ما به مرحله ای می رسیدیم که می توانستیم این درآمد زایی و پویایی داخلی را ایجاد کنیم الان به محض اینکه به یک بار هزینه‌ای می‌خوردیم صورت مسئله را پاک نمی‌کردیم.


تقویت شبکه‌های برون‌مرزی یک موضوع فراجناحی است


این کارشناس رسانه درباره اهمیت این موضوع به عنوان یک موضوع فراجناحی و در راستای مصالح ایران در فضای بین الملل، گفت: در زمینه‌های مختلف هر زمان ما دید فراجناحی داشته ایم، برد کرده‌ایم و هر زمان دید جناحی داشته‌ایم شکست خورده ایم، شکست به معنای تجربیات تلخی است که در موضوعات مختلف داشته‌ایم. باید ابزارهای رسانه ای مان را بیشتر کنیم تا بتوانیم نتیجه کارهایمان را اشاعه دهیم نه اینکه کم و محدود تر کنیم، باید از هر بستری برای معرفی خودمان استفاده کنیم و بالاخره فرهنگ و دستاورد های خودمان را نشر دهیم.


وی با تأکید بر نقش تعامل رسانه‌ای و دیپلماتیک در ماندگاری شبکه‌های برون مرزی گفت: این شبکه ها باید در راستای درآمدزایی قدم بر دارند که شامل تولیدات و تبلیغات می شود و موارد دیگری که قطعا می تواند به پویایی، درآمدزایی و خودکفایی آن رسانه کمک کند. الکوثر ظرفیت قدرتمندی است ولی متاسفانه راهبری اقتصادی نشده که بتواند به آن درآمد زایی لازم برسد، به نظر من اگر این چند حوزه ای که عرض کردم درست اتفاق بیافتد قطعا مجموعه الکوثر  و سایر شبکه های برون مرزی به توفیق خواهند رسید.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر