ماجرای تخلف 2 اپراتور تلفن همراه چیست؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، گرانفروشی و تخلف دو اپراتور ایرانسل و همراه اول، در مورد افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت خبر تاپ این روزهای کرونایی است.
از روز چهارشنبه گذشته یازدهم تیر ماه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل قیمت بستههای اینترنت خود را بدون اطلاع رسانی به مشترکان افزایش داده اند.
افزایش قیمت بسته اینترنت اپراتورهای تلفن همراه درحالی اتفاق میافتد که این اپراتورها پیش از این بارها اعلام کردهاند که طبق قیمت کف و سقف تعیینشده در مصوبه تعرفه اینترنت از سمت رگولاتوری اقدام به تغییر قیمت بستههای خود میکنند.
گرانی دوبرابری
بررسیها نشان میدهد که برخی از بستههای اینترنت تا دو برابر نیز گران شده است. برای مثال بسته ۱۵ گیگابایتی که پیش از این ۳۷ هزار تومان بوده است، هم اکنون از لیست بسته یکی از اپراتورها حذف و بسته ۷.۵ گیگابایتی با قیمت ۳۷ هزار تومان جایگزین آن شده است.
در این راستا و به دنبال اعتراض کاربران از این اقدام، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این تخلف، از پیگیری موضوع خبر داد و در پست توییتری خود نوشت:
«بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفنهمراه، درحالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کردهاند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح (شنبه چهاردهم تیرماه) با ارسال اخطار آغاز شد. قیمتها باید به قبل بازگردد.»
معاونت این سازمان نیز تاکید کرد که قیمت بستههای اینترنت اصلاح و به قبل از گرانی بازمی گردد و با توجه به اخطاری که به اپراتورهای موبایل داده شده است، قیمتها از روز شنبه به قبل بازگشته و ضرر و زیان کاربران عودت داده میشود.
سامانه ۱۹۵
همچنین سامانه ۱۹۵ نیز آمادگی این را دارد که اگر مواردی از سوی کاربران اعلام شود، آن را پیگیری و اصلاح کند. همچنین معاونت این سازمان نیز با تأکید بر اینکه کاربرانی که طی روزهای گذشته مبادرت به خرید بستههای اینترنت با نرخ گرانتر از قبل کردهاند، حداکثر تا روز یکشنبه منتظر باشند که بستههای خریداریشده آنها اصلاح شود، در غیر این صورت موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند. لازم به ذکر است که افزایش قیمت تنها در اپراتورهای موبایل اتفاق افتاده است و ما گزارشی مبنی بر گرانی اینترنت ثابت دریافت نکردهایم.
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات نیز اعلام کرد که درحال حاضر برنامهای برای افزایش تعرفه بستههای اینترنتی وجود ندارد و اپراتورها نیز در صورت درخواست افزایش باید موضوع را در کمیسیون مربوطه اعلام کنند.
با این حال شواهد نشان میدهد اپراتورهای موبایل تغییری در روند ارائه بستههای اینترنت نداشته و قیمتها به شرایط قبل بازنگشته و مبالغ به کاربرانی که بستهها را با قیمت گران خریداری کرده اند نیز، عودت داده نشده است. همچنین بسیاری از گزینه های انتخابی برای خرید اینترنت محدود شده است. به طور مثال بسته ی بیست گیگا بایتی سه ماهه در لیست خرید نیست.
واکنش اپراتورها
ایرانسل که یکی از این دو اپراتور است، در توضیحی کوتاه و مبهم اعلام کرد که عرضه همه بستههای اینترنت با قیمت سابق ادامه خواهد داشت؛ هرچند با مراجعه به اپلیکیشن و کدهای دستوری این اپراتور قیمتهای جدید اصلاح نشده بود. همراه اول دیگر اپراتوری که مبادرت به افزایش یکباره قیمت بستههای اینترنتی خود کرده است، همین میزان از توضیح را هم برای مشترکانش نداشت و موضعی در اینباره اتخاذ نکرد.
حال چه میشود؟
با تمام این اوصاف، حال دو گزینه محتمل وجود دارد؛ یا اپراتورها از قیمتهای جدید تا حدودی و نه بهطور کامل عقبنشینی میکنند و احتمال اینکه وزارت ارتباطات و رگولاتوری با توجه به هزینههای دلاری اپراتورها و درآمد ریالی آنها اجازه افزایش قیمت نسبی را برای اینترنت موبایل بدهد، کم نیست، یا احتمال دوم این است که وزارت ارتباطات روی بازگشت قیمتها به پیش از این افزایش پافشاری کند که در این صورت محتمل است با توجه به اینکه اپراتورها هم راههایی برای اعمال نظر خودشان دارند، شاهد افزایش بیش از پیش سهم ترافیک داخلی در مقایسه با ترافیک بینالمللی در بستههای اینترنت آنها برای مشترکانشان باشیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/