صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

همه آن چیز که لازم است راجب اوراق گام بدانید

بانک مرکزی برای بالا بردن سطح تولید ملی طرح گواهی اعتبار مولد یا گام را با هدف رفع موانع پولی رونق تولید، هدایت منابع مالی به سمت تولید داخلی و تأمین نیاز های واحد تولید ارائه داد.
کد خبر : 500022

 گروه اقتصادی خبرگزاری آنا -محمد صادق پور: بانک مرکزی برای  بالا بردن سطح تولید ملی طرح گواهی اعتبار مولد یا گام را با هدف رفع موانع پولی رونق تولید، هدایت منابع مالی به سمت تولید داخلی و تأمین نیاز های واحد تولید ارائه داد.


 


طرح گام و جزئیات آن


کشور در چند سال اخیر با دو مشکل مهم پولی برخوردار بود که این مشکل ها باعث شده بود که سطح تولید کشور کاهش بیابد.


مشکل اول، افزایش قابل توجه قیمت نهادهای تولیدی است که بیشتر شدن نیاز واحد تولید به سرمایه، برای حفظ سطح قبلی تولید خود را در پی داشت، مشکل دوم اینکه ظرفیت محدود بانک مرکزی برای حمایت از واحد های تولید بود. بانک مرکزی برای حل این دوتا مشکل  طرح گام را ارائه کرد.


طرح گام سازوکاری ایجاد می‌کند تا واحدهای تولیدی به جای اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تامین سرمایه درگردش، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکیه نمایند و با استفاده از اوراق گام منتشره از سوی بانک‌ها، نسبت به تامین مالی خود اقدام نمایند. این سازوکار شامل چهار مرحله اصلی است: در مرحله اول واحد تولیدی خریدار نهاده به عنوان واحد تولیدی متعهد از بانک عامل تقاضا می‌نماید تا نسبت به اعتبارسنجی و تعیین مقدار اعتبار خود جهت صدور اوراق گام توسط بانک عامل، با توجه به وثایق و مدارک مورد نظر اقدام نماید. در مرحله دوم واحد تولیدی متعهد (خریدار نهاده)، واحد یا واحدهای تولیدی متقاضی (فروشنده نهاده) را جهت استفاده از اوراق گام به بانک عامل معرفی می‌کند. در مرحله سوم واحد تولیدی متقاضی از بانک درخواست می‌نماید تا در مقابل دریافت اسناد مطالبات (که نشان‌دهنده طلب قطعی وی از واحد تولیدی متعهد است)، نسبت به صدور اوراق گام و واگذاری آن به وی اقدام نماید. و در نهایت در مرحله چهارم بانک عامل بر اساس اعتبار تاییدشده واحد تولیدی متعهد جهت صدور اوراق گام توسط خود و درخواست واحد تولیدی متقاضی، نسبت به صدور اوراق گام با سررسید مربوطه (بر اساس اسناد مطالبات) اقدام می‌نماید و اوراق گام صادره را در ازای دریافت اسناد مطالبات به واحد تولیدی متقاضی منتقل می‌کند.


به این ترتیب و با انتقال اوراق گام به واحد تولیدی متقاضی، تسویه مالی واحد تولیدی متعهد (خریدار نهاده) با واحد تولیدی متقاضی (فروشنده نهاده) جهت خرید نهاده انجام شده که به منزله تامین مالی واحد تولیدی متعهد و تامین مالی اولین حلقه از زنجیره تولید خواهد بود.



نظر حجت السلام مجید رضایی درباره گام


حجت السلام و المسلمین مجید رضایی عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت و گو با رسانه ها این اوراق را چنین تشریح کرد:


برای اینکه کامل متوجه این اوراق بشویم بنده با یک مثال شروع می‌کنم،


شما فکر کنید یک بنگاه اقتصادی به عنوان تولید کننده خودرو از بنگاه دیگری قطعاتی به ارزش 100 میلیارد تومان خریداری می‌کند و در عوض چک به مدت 6 ماه به او می‌دهد.


بنگاه دوم این چک را به بانک می‌برد و در ازای آن اگر بانک بنگاه اول را تأیید کند اوراق گام می‌دهد و آن چک را به عنوان ضامنت پیش خود نگه می‌دارد بلوکه می‌کند.


بنگاه دوم با در دست داشتن اوراق می‌تواند صبر کند تا زمان سررسید اوراق برسد و پول خود را از بانک تحویل بگیرد یا چون اوراق به صورت خورد است می‌تواند آن را به بنگاه های دیگر بدهد و با آن معامله کند.


در صورت نیاز به سرمایه آن را در بازار سرمایه به صورت تنزیلی فروخته و پول دسترسی پیدا می‌کند.


یکی از مزیت‌های این اوراق این است که ممکن است با یک میلیارد تومن که به صورت اوراق درامده است 20 میلیارد تومن معامله انجام بشود که این بسیار عالی است.


شما فرض کنید برای ساخت خودرو 10 بنگاه وجود دارد که باید باهمدیگر معامله انجام بدهند، با گرفتن اوراق آنها به راحتی می‌توانند با یکدیگر معامله انجام بدهند و تنها بانک با یکی از آنها طرف حساب است.


البته بانک ها هم هر بنگاهی را تضمین نمی‌کند اول باید آن بنگاه را برسی کنند مثل کیفیت محصولاتشان، میزان فروششان و ... سپس بعد از تایید شدن بانک آن بنگاه را تضمین می‌کند.


اگر بنگاه اول به تعهدات خود عمل نکند بانک می‌تواند از راه ‌هایی قانونی با آن بنگاه برخورد نماید ولی در مجموع در این معاملات تنها بانک است که ممکن است ضرر کند.



بیشتر بخوانید: جزئیات نرخ رشد اقتصادی از نگاه مرکز آمار/ نرخ رشد سال ۹۸ منفی ۰/۶ درصد شد


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی
ارسال نظر