صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

چرا نرخ سود بانک‌ها بالا رفت؟

بانک مرکزی در آخرین جلسه هیئت عامل بانک مرکزی در 12 تیرماه نرخ سود بانکی را یک درصد افزایش داد و مقدار آن را به 13 درصد رساند همچنین زمان اجرای این نرخ از 14 تیرماه 99 تعیین شد
کد خبر : 499810

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بسیاری از کارشناسان در یک ماه اخیر پیشنهاد افزایش نرخ بهره بین بانکی را به بانک مرکزی ارائه کردند و معتقد بودند برای کاهش سرعت گردش پول و کنترل تورم لازم است این نرخ افزایش یابد. در 15 روز گذشته بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار پولی، نرخ بهره را 2 بار به سمت تورم 22 درصد تغییر داده که نشان می‌دهد بانک مرکزی به دنبال کنترل رشد نقدینگی و انبساط پولی است و به مرور با افزایش نرخ سود به سمت کاهش سرعت پول و انقباض نقدینگی است. برخی نظرات نشان می‌دهد که نرخ بهره مورد نظر سیاست‌گذار حدود 18 درصد بوده و بانک مرکزی نیز به دنبال انجام و حفظ این نرخ در عملیات بازار باز است. علاوه‌براین، به نظر می‌رسد برای کاهش انبساط پولی لازم است تا بانک‌ها نیز نرخ تسهیلات و سپرده‌ها را مطابق نرخ سود تغییر دهند.


بانک مرکزی در آخرین جلسه هیئت عامل بانک مرکزی در 12 تیرماه نرخ سود بانکی را یک درصد افزایش داد و مقدار آن را به 13 درصد رساند. زمان اجرای مصوبه افزایش نرخ بهره نیز از 14 تیرماه 99 تعیین شد و همه بانک‌ها ملزم به اجرای آن شده‌اند. طبق اطلاعیه بانک مرکزی، آخرین گزارش‌های به دست آمده از عملکرد واقعی بخش اقتصاد نشان می‌دهد که رشد اقتصادی بدون نفت روند صعودی داشته و از طرفی با توجه به فاصله نرخ تورم با نرخ اعلام شده (22 درصد)، هیئت عامل بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی تصمیمات جدیدی را  مصوب کرد.  این هیئت براساس مواد 6 و 11 دستورالعمل «عملیات بازار باز» نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها‌ و مؤسسات اعتباری را یک درصد افزایش داد.


عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی اینستاگرامی درباره نظراتی که درباره مدیریت نقدینگی در کشور مطرح می‌شود نوشت: رشد نقدینگی همواره یک پدیده ساختاری در اقتصاد ایران  است. نکته مهم این است که حجم نقدینگی موجود و حتی رشد کنونی آن، نمی‌تواند موجب آن تورم بالایی شود که پیش‌بینی می‌کنند؛ چرا که بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.


وی درباره مدیریت نرخ سود بین بانکی گفت: می‌توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً بهتر از سال‌های قبل مدیریت می‌شود و مسیر اعمال سیاست پولی نیز به سمت نرخ سودی پیش می‌رود که در بازار بین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که بین ۱۳ و ۲۲ درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر