صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
تدبر در آیه 4 سوره نحل؛

انسان موجودی دووجهی است/ پیشرفت در زندگی در گرو پرهیز از غرور و تکبر

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 499561

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:


لزوم تفکر انسان درباره پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعت/ تشویق انسان‌ها به کسب علم و ایمان‌افزایی نسبت به معبود حقیقی




پیغام دوست
در روز شنبه 14 تیر ۱۳۹۹ مصادف با 12 ذی‌قعده ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:


انسان را از نطفه‏‌اى آفريده است آنگاه ستيزه‌‏جويى آشكار است (نحل، ۴)


خلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ (النحل، ۴)


انسان موجودی دو وجهی است؛ یعنی می‌تواند برترین مخلوق و  پست‌ترین مخلوق در عالم هستی باشد؛ زیرا: 


1) از یک سو مخلوق برتر خداوند است که تا مقام خلیفة‌اللّهی ارتقا پیدا کرده است. او در صورتی می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند و در زندگی پیشرفت داشته باشد که گرفتار غرور و تکبر نشود و بداند که این جایگاه ذاتی او نیست و آن را خداوند به او عطا کرده است. در نتیجه چنین انسانی تسلیم اوامر خداوند می‌شود و در مقابل او به مقام خوف و خشیت می‌رسد و در برابر مردم تواضع و فروتنی به خرج می‌دهد.


2) از سوی دیگر گذشته‌ای بسیار ناچیز و پَست داشته است؛ زیرا خداوند او را از آب گندیده خلق کرده است. در صورتی که گرفتار غرور و تکبر شود، به همان گذشته ناچیز خود که آب گندیده‌ای بیش نبوده بر می‌گردد. از جمله آثار این عقب‌گرد آن است که گرفتار بی‌شرمی و وقاحت می‌شود و برای خود در مقابل خداوند جایگاهی مستقل قائل شده و نسبت به حقیقت خصومت و دشمنی می‌ورزد.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر