ناشران بدون توجه به فضای مجازی محکوم به شکست هستند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، رضا حاجی آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس، پژوهشگر و منتقد ادبی با در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد کتابفروشی و تولید محتوا در فضای مجازی گفت: هر رسانهای کارکرد و آداب مخصوص خودش را دارد؛ به عنوان مثال آداب خواندن کتاب چاپی این است که به کتابفروشیهای خیابان انقلاب و یا هفت تیر مراجعه کنیم، کتاب بخوانیم و با شخصیتهای داخل کتاب همزاد پنداری کنیم اما از زمان شیوع کرونا ناشران خلاق به فروش کتابهای خود از بستر فضای مجازی اقدام کردند.
این پژوهشگر ادبی ادامه داد: ناشران و کتابفروشیهایی که این کار خلاقانه را انجام ندهند محکوم به شکست هستند چرا که به تدریج از چشم مخاطبان دور و نهایتاً فراموش میشوند.
وی با بیان اینکه شیوه فروش کتاب و محصولات فرهنگی با شیوع کرونا تفاوت محسوسی پیدا کرده است گفت: حداقل تفاوتش این است که دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و مخاطبان به راحتی میتوانند خلاصه کتاب مورد نظر خود را در گوشیهای هوشمند مشاهده کنند، بشنوند و بخوانند.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس معتقد است که کار فرهنگی باید کاملاً حرفهای باشد و به همین دلیل است که دوستانی که با نگاه دریافت حمایت و کمک اقتصادی از دولت وارد حوزه فرهنگ میشوند کار را برای اهالی حرفهای فرهنگ سخت میکنند. این افراد با این نگاه خود دست به اقداماتی میزنند که نه تنها کمکی به فرهنگ نمیشود بلکه ضد فرهنگ هم هست.
حاجیآبادی با تصریح بر اینکه فرهنگ معمولاً اولویت آخر مسئولان و مردم و حتی خود اهالی فرهنگ است گفت: ما اگر سینماییها و رادیوییها را اهل فرهنگ بدانیم این سوال مطرح میشود که کدام یک از شخصیتهای سینمایی و نمایش رادیویی و تئاتری در حال کتاب خواندن دیده شدهاند که بر مخاطب تاثیرگذار باشند؟!
وی افزود: متاسفانه این اتفاق در آموزش و پرورش ما هم نیفتاده است، ما در آموزش به فرزندانمان طوری رفتار کردیم که کتابگریز بار آمدهاند همانطور که نویسنده گریز هم بار آمدهاند و درس انشا مهجور مانده و حتی تدریس هم نمیشود.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این حوزه را ضروری خواند و گفت: ما برای استفاده از این ظرفیت باید خلاقیت داشته باشیم و البته راه استفاده از رسانههای نوین را هم یاد بگیریم.
وی همچنین به تئوری «جنگ تمدنها» هم اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر شاهد جنگ رسانه ای هستیم؛ یعنی رادیو تلویزیون را رقیب خودش میداند و تلویزیون هم فضای مجازی را و اگر کتاب را هم رسانه بدانیم با تلویزیون رقابت میکند اما بالاخره باید این جنگ رسانه ای را کنار گذاشت و به هم افزایی رسانه ای تبدیل کرد.
حاجی آبادی با بیان اینکه تعاملات نشر هزاره ققنوس با دنیای بیرون از خودش خیلی بیشتر شده گفت: اخیراً کتاب طنز «من شوهرم را نکشتم» درباره فرهنگ چین و ازدواج و با همکاری با ناشران چینی ترجمه شد و احتمالاً با اقبال خوبی از سمت مردم کشورمان مواجه میشود.
در قرارداد با ناشران ترکیه ای نیز سه مجموعه کتاب شعر و یک مجموعه شعر از یک ناشر برزیلی ترجمه شده است البته ناشران خارجی هم برخی کتابهای ما را درخواست کردهاند مثلاً یک ناشر یونانی امتیاز کپی رایت کتاب دو زبانه «زندگی در آغوش مرگ» را خریداری کرده است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/