صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

خیز امیدوارانه «شنای پروانه» در گیشه/ فیلم خوب مخاطب دارد حتی در روزهای کرونایی!

با گذشت یک هفته از بازگشایی سینماها پس از تعطیلی چهارماهه، فیلم «شنای پروانه» فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرده است.
کد خبر : 498430

به‌گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با گذشت یک هفته از بازگشایی سالن‌های سینما صبح امروز آمار اکران از سوی سازمان سینمایی اعلام شد. 


مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در گفتگو با برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» درباره آمار فروش فیلم‌های درحال اکران گفت: از اول تیرماه تا دیشب هفتم تیرماه کل فروش فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سراسر کشور ۹۳۳ میلیون تومان و تعداد مخاطبان ۴۸ هزار و ۷۸۶ نفر بوده است.


 فروش 630 میلیون تومانی «شنای پروانه» در یک هفته
مسعود نجفی با اشاره به فروش دو فیلم جدید، افزود: بر طبق آخرین اعلام‌ها، میزان فروش فیلم «شنای پروانه» ۶۳۱ میلیون تومان با تعداد مخاطب ۳۲ هزار ۳۴۷ نفر و میزان فروش فیلم «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» ۲۶۳ میلیون تومان و ۱۳ هزار با ۶۶۱ نفر مخاطب بوده است.
وی گفت: سایر فیلم‌ها نزدیک به ۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و مخاطب آنها ۲ هزار و ۷۷۸ نفر بوده است؛ این آمار درحالی است که بلیت سینماها در سه روز اول نیم بها بوده است.



نجفی همچنین در شامگاه جمعه ششم تیرماه نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه «نقد سینما» از اقبال ۶۰ درصد مخاطبان هفته اول بازگشایی سینماها به «شنای پروانه»، ۲۵ درصد به فیلم «خوب، بد، جلف ۲» و استقبال ۱۵ درصد از مجموع کل مخاطبان از فیلم‌های دیگر خبر داده بود. آماری که به نظر می‌رسد تا امروز نیز پا برجا باشد.


براساس این آمار و با توجه به شرایط کرونایی و بازگشایی سینماها پس از یک تعطیلی 4 ماهه می‌توان گفت این دو فیلم شروع امیدوارکننده‌ای در گیشه داشته‌اند؛ وضعیتی که برای فیلم شنای پروانه نمود بیشتری دارد.


 نخستین تجربه کارگردانی کارت و موفق‌ترین فیلم جشنواره سی و هشتم


«شنای پروانه» که نخستین فیلم بلند «محمد کارت» در مقام کارگردان است، بهمن ماه سال گذشته در جریان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام و علی شادمان بازیگران این فیلم هستند.



میزان فروش فیلم «شنای پروانه» در یک هفته اخیر ۶۳۱ میلیون تومان و فیلم «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» ۲۶۳ میلیون تومان بوده است.



این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و در نگارش فیلمنامه آن علاوه بر محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نیز مشارکت داشته‌اند.


«شنای پروانه» در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر(بهمن ۱۳۹۸) موفق شد با دریافت پنج جایزه، موفق‌ترین فیلم لقب بگیرد. سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری، تدوین، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، دستاورد «شنای پروانه» در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.



در جنوب شهر«شنای پروانه» طوفان به پا می‌کند


فیلم با یک موقعیت بحرانی آغاز می‌شود که بهانه آن انتشار تصاویر خصوصی زنی به نام «پروانه» (طناز طباطبایی) است. «هاشم» شوهر پروانه (امیر آقایی) که از اراذل و اوباش شناخته‌شده جنوب شهر است، در واکنش به این اتفاق کارهایی می‌کند که وقایع بعدی داستان را با محوریت برادر او یعنی «حجت» (جواد عزتی) رقم می‌زند.



استقبال از «شنای پروانه» بار دیگر این حقیقت را ثابت کرد که فیلم خوب در هر شرایطی تماشاگر خود را پیدا می‌کند.



«شنای پروانه» با توجه به مضمون جذاب، ریتم تند و بازی‌های درخشان بازیگرانش می‌تواند انتخابی درست برای بازگرداندن رونق به سالن‌های سینما باشد. روایت جاندار محمد کارت از روابط شخصیت‌ها و ملموس بودن فضا و دیالوگ‌ها در بستر داستانی متشنج باعث می‌شود تا تماشاگر پابه‌پای حل معمای محوری فیلم جلو برود و به‌اصطلاح از صندلی خود تکان نخورد.


«شنای پروانه» در فرم چیزی کم ندارد؛ اما آن‌چه فیلم را نسبت به نمونه‌های مشابهش متفاوت می‌کند، مضمون است. آدم‌های «شنای پروانه»، اسیر جبر زمانه نیستند‌. بدبختی، سرنوشت محتوم آن‌ها نیست. آدم‌های فیلم، مختارند. آدم‌هایی که خودشان سرنوشت خودشان را می‌سازند. رنج در «شنای پروانه»، امری تحمیل‌شده از بیرون نیست



«آسیب‌های اجتماعی» موضوعی پرطرفدار برای فیلمسازی در ایران است. گفتن از رنجِ کارتن‌خوابی و اعتیاد و فقر و فحشا، همیشه جذاب است و مخاطبان حرفه‌ای سینما را به سمت خود می‌کشاند. پس از درخشش «ابدویک‌روز» در جشنواره فیلم فجر سی‌وچهارم فیلمسازی درباره‌ «فلاکت» در سینمای ایران تبدیل به موج شد.


موجی که با «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «متری شش‌ونیم» اوج گرفت و اقبال تماشاگران و داوران جشنواره به این فیلم‌ها، نشان داد فیلم ساختن از مصائب اجتماعی، مشتریان زیادی دارد. نگاه کارت در «شنای پروانه» به «سینمای فلاکت» تازه‌ است و همین تازگی است که استقبال مخاطبان را به همراه داشته است.


استقبال از «شنای پروانه» بار دیگر این حقیقت را ثابت کرد که فیلم خوب در هر شرایطی تماشاگر خود را پیدا می‌کند و اثری که در فرمی جذاب ساخته‌شده و حرفی برای گفتن داشته باشد همیشه  مخاطب دارد. این واقعیتی است که باید هم مورد توجه فیلمنامه‌نویسان و هم سیاست‌گذاران سینمایی قرار بگیرد. با وجود مشکلات فراوان و هزینه بالای سینما رفتن به برای اغلب خانواده‌ها، مخاطبان سینما همچنان پای فیلم‌هایی جذاب می‌نشینند. پس فراموش نکنیم که فیلم خوب همیشه می‌فروشد حتی در بحبوحه کرونا و با محدودیت‌های ناشی از آن!


انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر