صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۹
کرامت در دنیای کتاب| 3

داستان تولد دوباره یک زوج جوان در دیدار با امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در رمان «ولادت»

رمان «ولادت» به همراهی یک زوج جوان در ماجرای هجرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) از مدینه به ایران می‌پردازند.
کد خبر : 497662

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دهه اول ماه ذی‌العقده که آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر و پایانش با ولادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) همراه است؛ دهه کرامت نامیده شده است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا به مناسبت فرارسیدن این ایام پرفضیلت در قالب پرونده «کرامت در دنیای کتاب» کتاب‌هایی پیرامون زندگی حضرت امام رضا (ع) و کریمه اهل بیت حضرت معصومه معرفی می‌کند.


در چهارمین مطلب از این پرونده شما را با رمان «ولادت» اثر سعید تشکری آشنا می‌کنیم.




«ولادت» اثر سعید تشکری، نویسنده و نمایشنامه‌نویس صاحب‌سبک خراسانی است. موضوع این رمان مربوط به هجرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) از مدینه به مرو، پذیرش ولایتعهدی و شهادت ایشان است، با این تفاوت که تشکری در این اثر به‌دنبال روایت صرف چندین‌باره داستان زندگی و هجرت امام رضا (ع) نیست.


داستان «ولادت» از یافت‌شدن فرزندان دو شبان خراسانی، یکی کاتب و دیگری صحاف در ویرانه‌های شوش دانیال پس از دیدار با مولای خود امام موسی‌کاظم(ع) و در پی کشتاری که عباسیان برای تاراج پارسیان انجام داده‌اند، آغاز می‌شود. این دو شبان تصمیم می‌گیرند فرزندان‌شان را از بدو طفولیت در وصیتی مکتوب به‌نام هم بخوانند.


لیلا و هاتف اکنون پس از گذشت سال‌ها و مرگ این کاتب و صحاف می‌خواهند با هم ازدواج کنند، اما پرسش ساده آنها از خودشان این است: ما که هستیم؟ و چرا فرزند مولای پدران‌مان، ولیعهد تازه عباسیان است؟  لیلا و هاتف برای یافتن پاسخ خود و ازدواج با یکدیگر به مدینه می‌روند تا حقیقت امام هشتم شیعیان را بیابند و زندگی خود را آغاز کنند. رسیدن آنان به مدینه مصادف است با هجرت اجباری حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به مرو. اکنون هاتف و لیلا، یکی در پی امام هشتم به سفر می‌رود و دیگری با حضرت معصومه (س) همراه می‌شود.


هاتف و لیلا درمی‌یابند که ولادتی تازه برای پارسیان رقم خواهد خورد و آن آغاز تابناک سلسله‌ای نیکوست که در آینده به‌بار خواهد نشست.  نکته قابل‌توجه در این رمان، نمایشی است که تشکری در آن از پذیرش امام و اندیشه و منش او در میان ایرانیان هم‌عصر وی به‌نمایش می‌گذارد.


سفر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به ایران در این کتاب، از زبان مجموعه‌ای از کاراکترها بیان می‌شود که تشکری سعی کرده با رعایت ایجاز و خلق زبان فاخر متناسب با موقعیت و رخداد رمان و نیز ایجاد فصول متعدد و کشف هر واقعه از منظر مختص به خود در جریان داستان آن را به ماجرایی بیش از یک سفر تعبیر کرده و از آن به حادثه‌ای برای تغییر سرنوشت محتوم ایرانیان مسلمان و مقسم آن به قبل و بعد از خود یاد کند.


رمان «ولادت» در قطع رقعی و 366 صفحه از سوی انتشارات کتاب نیستان در دسترس علاقه‌مندان به رمان تاریخی مذهبی قرار گرفته است. 


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر