صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
طی پژوهشی انجام شد؛

بررسی مهارت‌های روانی برای کمک به ارتقای عملکرد ورزشکاران

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی گفت: هدف اصلی از پژوهشِ «تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی»، بررسی حالت اجرای روان (سبک‌بالی) و عملکرد ورزشی در ورزشکاران تنیس روی‌میز بود.
کد خبر : 497235

علیرضا آقابابا در گفتگو با خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرد: اجرای بهینه مهارت‌های ورزشی، حداقل به وجود سه نوع آمادگی جسمانی، مهارتی و روانی وابسته است. فاصله بین قهرمانان بسیار کاهش پیداکرده و به نظر می‌رسد تفاوت عملکرد قهرمانان بیش از هرزمانی به آمادگی روانی آن‌ها مربوط باشد. در این میان، مهارت‌های روانی برای کمک به ارتقا عملکرد ورزشکاران بیش‌ازپیش ورود کرده است.


وی افزود: هدف اصلی از پژوهشِ «تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی»، بررسی حالت اجرای روان (سبک‌بالی) و عملکرد ورزشی در ورزشکاران تنیس روی‌میز بود. از میان ورزشکاران مرد تنیس روی‌میز فعال که در مسابقات شرکت می‌کردند 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند.


عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی گفت: در ابتدا از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های ذهن‌ آگاهی ورزشی، پرسشنامه اجرای روان وضعیتی و پرسشنامه عملکرد ورزشکاران برای به دست آوردن متغیرهای ذهن آگاهی و بررسی حالت اجرای روان (سبک‌بالی) و عملکرد ورزشی در ورزشکاران تنیس روی‌میز استفاده شد.


آقابابا تصریح کرد: سپس گروه تجربی برای مدت شش هفته، هفته‌ای دو جلسه و به مدت یک ساعت و نیم بر اساس پروتکل ذهن آگاهی ورزشی در فضای کلاسی، توسط مربی ذهن آگاهی و نظارت پژوهشگر، تحت آموزش‌های ذهن آگاهی قرار گرفتند. در این مدت هر دو گروه تمرینات روتین ورزشی خود را انجام دادند. در پایان آخرین جلسه و همچنین به‌منظور پیگیری اثر تمرین (پس از سه ماه)، گروه‌ها مجدداً پرسشنامه‌ها را پاسخ دادند. از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر برای مقایسه متغیرها در دو گروه و سه بار اندازه‌گیری استفاده شد.


عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در خصوص نتیجه این پژوهش عنوان کرد: نمرات افراد به‌صورت کل در متغیر وضعیت ذهن آگاهی، روانی اجرا (سبک‌بالی) و عملکرد در سه مرحله قبل، بعد و پیگیری در گروه تجربی به‌طور معناداری بهبودیافته است. همچنین یافته‌ها نشان دادند که در تمام خرده مقیاس‌های ذهن آگاهی (آگاهی، تمرکز مجدد و عدم قضاوت) و در همه خرده مقیاس‌های سبک‌بالی (تعادل بین چالش‌ها و مهارت‌ها، اهداف روشن، بازخورد یکپارچه، پیوند یا تلفیق عمل و آگاهی، تمرکز بر وظیفه، تغییر شکل زمان، کنترل کامل بر خود و وظایف، میل درونی یا لذت از فعالیت و بی‌هوشیاری یا از دست دادن خودآگاهی) نیز تغییرات به‌صورت معناداری بهبودیافته است.


وی گفت: توجه به اثری که تمرینات ذهن آگاهی بر روی وضعیت ذهن آگاهی، اجرای روان (سبکبالی) و درنهایت بر اجرای ورزشکاران می‌گذارد، این تمرینات می‌تواند در کنار دیگر تمرینات و مهارت‌های روان‌شناختی برای توسعه عملکرد ورزشی ورزشکاران مورداستفاده قرار گیرد.


آقابابا با اشاره به اینکه ذهن آگاه بودن در تمام جنبه‌های زندگی مؤثر است و باعث بهبود وضعیت ذهن آگاهی افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین این تمرینات می‌تواند برای تمامی کسانی که به‌نوعی در ارتباط با ورزشکاران هستند(مربیان، مسئولان و کادر فنی) نیز مورد استفاده قرار گیرد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر