صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا به بهانه سالروز شهادت مصطفی چمران؛

«خاطرات موتورسیکلت» و روایتی جذاب از شهید چمران/ داستان موتورسوارانی که رستگار شدند +فیلم

«خاطرات موتورسیکلت» مستندی است که فارغ از زبان کلیشه‌ای مرسوم، روایتی تازه از آدم‌های عادی اطراف ما ارائه می‌دهد.
کد خبر : 496698

به‌گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سالروز شهادت شهید مصطفی چمران فیلم مستند «خاطرات موتورسیکلت» امروز شنبه 31 خرداد و فردا یکشنبه اول تیرماه از شبکه‌های مستند، افق و شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.


براساس این گزارش، این مستند که روز گذشته ساعت ۱۲ از شبکه مستند و ساعت 22:30 از شبکه افق پخش شده بود، امروز 31 خرداد ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه افق، ساعت ۱۹ از شبکه مستند و یکشنبه اول تیرماه ساعت ۱۱ از شبکه پنج سیما روی آنتن خواهد رفت.


در خلاصه فیلم «خاطرات موتورسیکلت» آمده است: روزی روزگاری، جوان‌های تهران در تپه‌ها و خیابان‌ها مشغول موتور سواری‌شان بودند که جنگ شد. یک آدم دلربا آمد دلشان را برد، خودشان را هم برد به جبهه … . اسمش چمران بود، شهید مصطفی چمران … .


«خاطرات موتورسیکلت» برنده جایزه شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت


«خاطرات موتورسیکلت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرحسین نوروزی و نویسندگی سامان مختاری، تهیه‌شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و روایت همراهی تعدادی از موتورسواران جوان با شهید چمران در ابتدای جنگ است.


این فیلم آذرماه سال گذشته و در جریان سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت توانست تندیس نقره‌‌ای بخش جایزه شهید آوینی این جشنواره را از آن خود کند.



مستند «خاطرات موتورسیکلت» با ساختاری ساده اما سوژه‌ای جذاب و ناشنیده زوایای جدیدی از زندگی مصطفی چمران در اولین روزهای آغاز جنگ تحمیلی را به تصویر می‌کشد.


مصطفی چمران سوژه محوری فیلم است که در تمام گفتگوها و تصاویر حضوری مستقیم یا نامشهود دارد.


در مناطق صعب‌العبور جبهه‌های جنوب و غرب و به‌ویژه در بخش شناسایی و دیده‌بانی به موتورسوارهای سریع و چابک  نیاز است. چمران بدون توجه به جایگاه خود به عنوان وزیر دفاع و فرمانده جنگ های نامنظم و بدون تشریفات سازمانی مستقیماً نزد تعدادی جوان موتورسوار می‌رود و از آنها برای این مأموریت مهم کمک می‌خواهد.





جلیل پاکوتاه؛ جانبازی که کنار شهدا خوابید


«جلیل نقّاد» معروف به «جلیل پاکوتاه»، قهرمان «خاطرات موتورسیکلت» است. او در جنگ به‌شدت مجروح می‌شود. حتی او را به گمان  این که به شهادت رسیده است در کنار پیکر شهدا می‌گذارند که به شکل عجیبی زنده می‌ماند؛ هرچند یک دست خود را در این راه می‌دهد و پایش نیز دچار صدمه جدی شده و از لحاظ گفتاری هم دارای مشکل می‌شود.  


«جلیل نقاد» از میان خاطرات راویان این مستند به مخاطبان معرفی می‌شود. جانبازی که اگرچه خاطرات فراوانی از همراهی با شهید چمران در سینه دارد؛ اما زبانش برای بازگویی این ناگفته‌ها ناتوان است و در نتیجه دوستان و همرزمان او زبان گویایش می‌شوند.


در شروع فیلم تصاویر و فیلم‌های قدیمی از پیست موتورسواری را می‌بینیم که با صحنه‌های امروزی موتورسواران تکمیل می‌شود. صحبت‌های شخصیت‌ها، به‌تدریج همچون پازل کنار هم قرار می‌گیرند تا تصویری روشن از قهرمان داستان به ما ارائه دهند.  تعلیق به اندازه فیلم و روایت جذاب شخصیت‌ها، این پازل را به شکلی منسجم شکل می‌دهد.


ماجرای زنی که در کنار رزمندگان مبارزه می‌کرد


در این میان، حضور خانم «نواب صفوی» به عنوان عکاس و خبرنگار در ستاد جنگ‌های نامنظم دکتر چمران با آن پوشش و حجاب کامل برای مخاطب دیدنی است. مخاطبی که کمتر تصویری از حضور یک زن، همگام با رزمندگان  در دل جبهه‌های جنگ را دیده است.



کارگردان مستند: قصد مقایسه شهید چمران و چگوارا را نداشتم


کارگردان مستند «خاطرات موتورسیکلت» پیش از این  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره ایده اولیه برای ساخت این مستند گفته بود: خاطرات موتورسیکلت یک سوژه و طرح مربوط به یکی از دوستانم به نام آقای سامان مختاری در خانه مستند بود. ایشان تحقیقی را انجام داده بودند و ایده‌ای داشتند در مورد برخی از موتورسواران ستاد جنگ‌های نامنظم که الان در گوشه و کنار تهران خیلی گمنام در حال زندگی عادی هستند. بعضی‌ها هم با جانبازی که از آن دوران به یادگار دارند، در حال زندگی هستند. این تحقیقات با دعوت خانه مستند به مستند «خاطرات موتورسیکلت» تبدیل شد.


امیرحسین نوروزی ادامه داد: شهید چمران از جوان‌هایی که شاید خیلی نسبتی با جنگ نداشتند و زندگی و تفریح خودشان را در تپه‌های اطراف تهران با موتورسواری می‌کردند با دلبری، احترامی و دمِ مسیحایی برای دفاع از میهن یارگیری کردند. اینها را جذب خودش می‌کند و اینها را از وسط زندگی تهران و جوانی به میدان جنگ می‌برد.


این مستندساز درباره ارتباط نام مستند با کتاب «خاطرات موتور سیکلت» ارنستو چه‌گوارا و فیلمی به همین نام توضیح داد: یکی اینکه خود ترکیب خاطرات موتورسیکلت به لحاظ محتوایی خیلی نزدیک به فیلم ماست؛ یعنی حتی ما بدون اینکه بدانیم این نام، اسم یک فیلم هم هست، شاید همین اسم را انتخاب کنیم. در آن فیلم هم به هر حال قصه مبارزه و جوانی یک آدمی که بعداً مبارز می‌شود و سفری با موتورسیکلت انجام می‌دهد که تشابهاتی با کار ما دارد ولی ارزش‌های مبارزاتی بین شهید چمران و چه‌گوارا یکی نیست و اصلاً چنین نگاهی نسبت به موضوع نداشته و قصد مقایسه شهید چمران و چه‌گوارا را نداشتم.



 آن‌گونه که کارگردان این فیلم مستند می‌گوید، شهید مصطفی چمران در پس‌زمینه قصه فیلم است، قصه اصلی درباره جوان‌های موتورسوار است.


خاطرات موتورسیکلت از آن دسته مستندهایی است که فارغ از زبان کلیشه‌ای مرسوم روایتی تازه از آدم های عادی اطراف ما ارائه می‌دهد.


دیدن این فیلم مستند نشان می‌دهد که جامعه نیاز به چمران‌هایی دارد که آدم‌ها را با خود همراه کند و پای ارزش‌ها بمانند. خاطرات موتورسیکلت روایتگر زیست انسان‌ساز چهره‌هایی همچون شهید چمران است که آدم‌ها را مرزبندی نکردند و آنها را همان‌جوری که بودند به رسمیت شناختند و اتفاقات عجیبی را در تاریخ رقم زدند و ماندگار شدند.


انتهای پیام/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر