توانمندسازی دانشجویان با برگزاری وبینارهای کاربردی و مهارتی/ اهمیت علوم انسانی مورد غفلت واقع شده است
محمدمهدی جوکار در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: کرونا روی همه بخشهای مختلف جامعه تأثیر گذاشته و روند عادی دانشگاهها را نیز دگرگون کرده است. دانشجویان و اعضای هیئت علمی درگیر آموزش مجازی شدند. در این شرایط تصمیم گرفتیم برنامههایی را به صورت مجازی تعبیه کنیم. به همین دلیل دستورالعمل توانمندسازی را در باشگاه پژوهشگران ابلاغ کردیم.
وی ادامه داد: براین اساس وبینارهایی را برگزار خواهیم کرد. شاید عدهای بپرسند که وبینار چیست؟ همانطور که از نامش پیداست یعنی سمینارهایی که تحت وب یا اینترنت برگزار میشود. براساس دستورالعملی که صادر شده قصد داریم سخنرانیها، کارگاهها و دورههای آموزشی کوتاه مدت و حتی بلندمدت را به صورت مجازی و وبینار برگزار کنیم.
مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بیان کرد: فضای وبینار میتواند به دو صورت اجرا شود. یکی اینکه یکطرفه باشد و دوم اینکه دقیقاً مثل کلاس درس تعاملی باشد. در حالت اول یک متکلم وحده صحبت میکند و دیگران مطالب را فرا میگیرند. در حالت تعاملی، فراگیران میتوانند سؤالاتی هم در حین یا آخر جلسه بپرسند و آموزش دو طرفه باشد.
جوکار گفت: براساس این دستورالعمل انتظار داریم انجمنها و باشگاهها در واحدهای دانشگاهی انگیزه لازم را برای توانمندسازی دانشجویان پیدا کنند چراکه جوانان آینده سازان کشور هستند. ضمناً شیوع ویروس کرونا باعث فراموشی توانمندسازیها نشود.
وی ادامه داد: شاید این موضوع مطرح شود که تکلیف برنامههای قبلی چه میشود؟ واحدهای دانشگاهی و مسئولان میتوانند همان برنامههای قبلی را اجرا کنند ولی با وجود شیوع ویروس کرونا انتظار داریم این برنامهها به صورت مجازی پیگیری شود. اینگونه حتی هزینهها نیز کاهش مییابد و امور با سهولت بیشتری پیش میرود. از سوی دیگر با توجه به بحث بیماری کرونا، واحدهای دانشگاهی باید مباحث جدید و مرتبط با این چالش را هم در دستور کار بگذارند، از انجمنهای علمی هم انتظار داریم برای تابستان سال جاری و بعد از اتمام امتحانات، حداقل یک وبینار و مجموعه باشگاه پژوهشگران جوان سه وبینار در تابستان برگزار کند.
مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درباره زیرساختهای برگزاری وبینارها گفت: خوشبختانه دانشگاه ظرفیت خوبی در آموزش مجازی فراهم کرده است. همچنین بعضی از واحدها مثل واحد تهران مرکزی، علوم تحقیقات و خمینی شهر در اصفهان سامانههای مستقل خود را دارند و میتوانند به اهداف ما کمک کنند.
جوکار با اشاره به آموزشکدههای سما بیان کرد: انتظار داریم که آموزشکدههای سما نیز از این دست وبینارها برگزار کنند.
وی درباره نحوه برگزاری وبینار تصریح کرد: برگزاری وبینار به دو صورت است. اگر جزء برنامههای قدیمی باید که مصوب شده، مسئول باشگاه که قاعدتاً هدایت انجمنها را هم عهدهدار است، باید نحوه اجرای برنامه قدیم را عوض کند و به صورت وبینار پیش ببرد.
مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ادامه داد: برای برنامههای جدید هم میتوان به دو صورت کارها را پیش برد. یعنی انجمنها و دانشجویان خودشان بگویند که درخواست برگزاری وبینار دارند. ترجیح ما هم همین است. یعنی سفارش از جانب آن کسی باشد که نیاز دارد، نه کسی که دارد مجموعه را مدیریت میکند. یک گزینه هم این است که آن کسی که مدیر مجموعه است خود وبینار برگزار کند.
جوکار اضافه کرد: در برگزاری وبینار چند نکته باید رعایت شود اول یکی اینکه جدا از علوم محض، مرزهای دانش هم اهمیت دارند، موضوعاتی هم مغفول واقع شده که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از آنها علوم انسانی است. همچنین در اجرای برنامهها باید به مهارتآموزی و کارآموزی توجه شود. چراکه در مجازی شدن فعالیتها ممکن است این موضوع آسیب ببیند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/