صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
قائم‌پناه در گفتگو با آنا:

مجلس یازدهم به‌واقع در راس امور باشد/ شفافیت و اصلاح قوانین مطالبه دانشجویان از مجلس یازدهم

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از ویژگی‌های مجلس شورای اسلامی در تراز انقلاب اسلامی و لزوم توجه به حوزه تعلیم و تربیت می‌گوید.
کد خبر : 495412

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حضور نمایندگان مجلس در دانشگاه‌ها، سخنرانی‌های پی در پی آن‌ها در جمع‌های دانشجویی و گاهی صف بلند دانشجویان کشیده شده در جلوی درها خبر از ارتباط این دو قشر فعال و تأثیرگذار جامعه می‌دهد.


در این میان این دو قشر از یکدیگر انتظاراتی دارند که با مطالبه‌گری دانشجویان بعضا این مطالبات جامع عمل می‌پوشد. به بهانه آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سراغ  حمیدرضا قائم‌پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان رفتیم تا درخصوص شاخصه‌های مجلس کارآمد به گپ و گفت بپردازیم. مشروح این گفتگو به شرح ذیل است. 


آنا: ویژگی‌های مجلس در تراز انقلاب اسلامی چیست؟


قائم‌پناه: مردم به اغلب نمایندگان مجلس یازدهم امیدوار هستند که تغییر و تحولی ایجاد کنند. جریان غالب این مجلس نیز منتسب به جریان انقلابی است، این موضوع منجر به امید و خوشحالی است که انتظار ملت را نیز افزایش داده است. 


با توجه به آن ناکارآمدی‌ها و ضرباتی که مجالس ادوار مخصوصاً مجلس دهم نسبت به مسائل کشور و تصویب طرح‌ها و لوایح داشت، اکنون با وجود چنین مجلس و چنین غالب نمایندگانی انتظار جامعه و قشر عمومی جامعه و مردم نسبت به این جامعه زیاد است و باید این مجلس نسبت به آن نقش‌آفرینی خودش دست پیدا کند.


از ویژگی‌های مجلس تراز و انقلابی این است که به جای اینکه به اصلاح جامعه بپردازند، به اصلاح خود متمرکز باشد. هم‌چنین برای اینکه یک مجلس انقلابی در تراز انقلاب برسد، باید سرمایه اجتماعی مجلس را برگرداند.


مجلس شورای اسلامی باید در رأس امور قرار گیرد. مجلس دهم در این جایگاه نبود. هم‌چنین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید اعتمادی که در بین قشر عمومی جامعه از دست رفته است را بازگرداند و یکی از ویژ‌گی‌های جریان انقلاب که شامل مجلس انقلابی هم می‌شود این است که باید در اولویت‌هایش دقت کند.



مجلس یازدهم، مجلس انقلابی است که نمایندگان انقلابی آن نباید بین بد و بدتر انتخاب کند؛ بلکه باید در طرح‌ها، برنامه‌ها، رای خود و... اولویت‌بندی کند.  یک فرد مؤمن انقلابی در اولویت‌های خود باید دقت کند که آیا این اولویت‌ها مفید است یا نیست؟


به عنوان مثال مجلس دهم طرحی در خصوص حذف تنوع مدارس تصویب کرد که این طرح ناپخته طی ۱۰ دقیقه تصویب شد و پس از آن آموزش و پرورش و دیگر نهادها با آن مخالفت کردند. از همین رو لازم است نمایندگان انقلابی در اولویت‌های خود دقت کنند و طرح‌ها باید پشتوانه علمی و کارشناسی داشته باشد. نمایندگان نباید تحت تاثیر مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود باشند و این مسائل نباید باعث شود که یک نماینده غیرکارشناسی نظر دهد.


تحقق شفافیت، انتظاری است که در خصوص مجلس انقلابی وجود دارد. باید این موضوع در مجلس یازدهم اتفاق بیفتد که طرح‌ها و تصمیماتی که می‌گیرند، شفاف باشند. شفافیت در مجلس دهم رد شد. در واقع عملکرد مجلس دهم ضعیف بود.


نمایندگان مجلس، وکیل دولت هستند یا وکیل ملت


مسئله بعدی که مجلس یازدهم باید توجه کند این است که ویژگی وکیل ملت بودن را به خود بازگرداند. مجلس دهم به جای وکیل ملت، وکیل دولت بود. مجلس دهم چه باری از دوش مردم برداشت؟! البته در مجلس دهم نیز نمایندگان خوبی حضور داشتند. با این وجود عملکرد ضعیف مجلس دهم و ناکارآمدی نمایندگان آن منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شد.


مجلس تراز انقلابی باید به بدنه دانشجویی توجه داشته باشد؛ زیرا این نمایندگان در تمامی زمینه‌ها تخصص ندارند و به هم‌فکر نیاز دارند. به طور مثال تصویب طرح خرید خدمات آموزشی در مجلس، یک خیانت بزرگ در آموزش و پرورش بود که یکی از راهکارهای اجرایی‌ آن سند 2030 است. موارد همانند آن نباید در مجلس یازدهم تکرار شود.


مجلس یازدهم، مجلس مستضعفان


مجلس یازدهم باید مجلس مستضعفان باشد و به این موضوع تحقق بخشد. مردم مستضعف مردمی بودند که بدون هیچ چشم‌داشتی پای نظام ایستادند. با وجود اینکه بدترین بی‌مهری‌ها به آنها شد؛ بیشترین افرادی بودند که پای نظام و مبانی نظام ایستادند. مجلس یازدهم باید به این موضوع تحقق بخشد.


آنا:  اولویت‌های مجلس چه مسائلی باید باشد؟


قائم‌پناه: مجلس یازدهم به نوعی اولین مجلس در گام دوم انقلاب است و باید اینجا نقش خود را به جدیت ایفا کند.  تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به جوانان است و وظیفه و نقش آموزش و پرورش و معلم در این گام جدی است. تاکید به جوانان است و آموزش و پرورش نیز با جوانان مرتبط است. از همین رو باید اولویت مجلس یازدهم تعلیم و تربیت باشد. هم‌چنین باید کمیسیون آموزش تقویت شود و افراد متخصص جذب این کمیته شوند.


رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از  دیدارهایشان می‌گوید که مسئله تعلیم و تربیت، مسئله اول نظام ما است.  بدین معنا که ایشان مسئله تعلیم و تربیت را تنه به تنه امنیت مطرح می‌کنند. مجلس  دهم چقدر به این موضوع توجه کرد؟  برای اصلاح جامعه باید ابتدا آموزش و پرورش را درست کنیم.


 آنا: مشکلات آموزش و پرورش چیست؟


قائم‌پناه: آموزش و پرورش ما دو مشکل عمده دارد.  مشکل نخست این است که تقلیدی است. دومین مشکل آموزش و پرورش نیز این است که در تضاد با مبانی دینی ما است.  از همین رو لازم است مجلس یازدهم اصلاح ساختار آموزش و پرورش را باید در اولویت قرار دهد. اصلاح آموزش و پرورش حداقل به هشت سال زمان نیاز دارد که پس از آن فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... تغییر پیدا می‌کند. 


آنا: چرا تربیت دانش آموزان در آموزش  و پرورش درست نیست؟


 قائم‌پناه: به طور مثال در کنکور، حس رقابت در دانش آموزان ایجاد می‌شود و باید تلاش کنند که دیگران از آنان عقب تر باشند! یا درآمدزایی  در آینده را به عنوان انگیزه از ادامه تحصیل به دانش آموزان معرفی می‌شود که باید از دیگر دوستان خود درآمد بیشتری داشته باشد! در حالی که این مسائل در تضاد با طرح اجتماعی پیامبران و مبانی دینی ما است. ما باید بحث کریمانه را تقویت کنیم.



رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند که در عرصه تعلیم و تربیت جنگی برپاست. درصورتی که ایشان در خصوص دیگر حوزه‌ها این موضوع را مطرح نکردند. ایشان سال گذشته تأکید کردند در عرصه تعلیم و تربیت جنگی برپاست، جوانان این جنگ را جدی بگیرید و برای آن تلاش کنید. این در حالی که این جنگ تا جایی نادیده گرفته شد که سندهایی همانند سند 2030 را رونمایی کردند و آن را اجرایی کردند.


باید به این موضوع توجه داشت که برای رسیدن به تمدن اسلامی باید از آموزش و پرورش عبور کنیم. به فرمایش رهبرانقلاب، معلمان پایه‌ریزان تمدن نوین اسلامی هستند.


آنا: پیشنهاد شما برای اولویت بندی مجلس یازدهم چیست؟


قائم‌پناه: ما می‌توانیم اولویت‌های مجلس را به دو قسمت تقسیم کنیم، یکی از اولویت‌ها حوزه نظری و دیگری اولویت‌های حوزه عملی  است. در حوزه نظری نمایندگان باید به تصمیم‌ها و رأی‌های خود دقت کنند و نگاه کارشناسی داشته باشند. با بدنه متخصص و کارشناس مشورت کنند.


در حوزه عملی نیز دو قسمت  اولویت‌های مدیریت عمومی جامعه و امور داخلی باید مورد توجه قرار گیرد. نمایندگان در اولویت‌های عمومی جامعه باید  نگاه به مسئله تعلیم و تربیت  تغییر دهند. نکته بعدی اینکه به مسئله اقتصاد و معیشت توجه کنند. 


آنا: آیا تخصص گرایی در آموزش و پرورش وجود دارد؟


قائم‌پناه: معلمی داریم که الهیات خوانده اما جغرافیا درس می‌دهد، دانشجویان فرهنگیان موظف به هشت سال  تدریس در هر کجا و در هر درسی هستند. توانایی تدریس در برخی از دروس معلم‌ها در آموزش  و پرورش مدنظر نیست؛ از همین رو لازم است که با توجه به نام سال، مجلس شورای اسلامی نیز در همه امور جهش پیدا کند و در تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهد این جهش اتفاق بیفتد. جهش در مسئله معیشت مردم. اکنون مردم زیر بار فشار هستند. مسئله اقتصاد که خیلی جدی است.


به عقیده ما دانشجویان، مجلس دو بال  قانون‌گذار و نظارت و بازرسی را دارد که بال نظارت و بازرسی آن ضعیف عمل کرده است. بدین معنا که در مجلس شورای اسلامی تا توانسته‌ایم قانون‌گذاری کردیم ولی به بخش بازرسی و نظارتش توجه نکرده‌ایم.


ضمن شفافیت، مجلس شورای اسلامی باید به جای قانون‌گذاری باید آواربرداری قانونی صورت بگیرد و  اصلاح قوانین در دستور کار باشد.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر