یک تحول بزرگ در آینده عصر خودکارسازی/ نقش هایپراتوماسیون در اقتصاد جهانی
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به گفته مؤسسه پژوهشی گارتنر، هایپراتوماسیون (Hyperautomation) یکی از اصلیترین ترندهای برتر جستجو در سال 2020 است. این فناوری مقام اول را در لیست 10 ترند برتر استراتژیک از نگاه مؤسسه گارتنر کسب کرده است که باعث ایجاد اتفاق و فرصت قابلتوجهی در طی 5 تا 10 سال آینده خواهد شد.
اتوماسیون از فناوری برای خودکارسازی فعالیتهایی استفاده میکند که روزگاری به انسان احتیاج داشتند. هایپراتوماسیون مربوط به کاربرد تکنولوژیهای پیشرفته ازجمله هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) است تا بهطور روزافزون فرآیندها را خودکارسازی کرده و باعث تکامل انسانها شود.
هایپراتوماسیون در طیف وسیعی از ابزارهایی که قابلیت خودکارسازی دارند، گسترش مییابد، اما همچنین به پیچیده بودن این فرآیند اشاره دارد؛ یعنی کشف، تجزیه و تحلیل، طراحی، خودکارسازی، سنجش، نظارت و ارزیابی مجدد.
از آنجایی که هیچ ابزار واحدی نمیتواند جایگزین انسان شود، هایپراتوماسیون امروزه شامل ترکیبی از ابزارها ازجمله اتوماسیون روباتیک فرایندها (RPA)، نرمافزار مدیریت فرایندهای کسب و کار (iBPMS) و هوش مصنوعی میشود. (BPMS نرمافزاری است که با در اختیار قراردادن یک محیط گرافیکی شما را قادر میسازد با کمترین دانش برنامهنویسی اقدام به مکانیزاسیون، یکپارچگی و بهبود فرآیندهای جاری سازمان خود نمایید.)
بیشتر بخوانید: نقش اتوماسیون روباتیک در فعالیت مشاغل
اگرچه این یک هدف اصلی نیست، اما هایپراتوماسیون اغلب منجر به ایجاد یک دوقلوی دیجیتالِ سازمان (DTO) میشود، این امر سازمانها را قادر میسازد که تجسم کنند چگونه عملکردها، فرایندها و شاخصهای عملکرد اصلی با واکنشهای متقابل موجب افزایش ارزش میشوند. این دوقلوی دیجیتال سپس به بخشی جداییناپذیر از فرآیند هایپراتوماسیون تبدیل شده و اطلاعات مستمری را درباره این سازمان و ایجاد فرصتهای شغلی مهم فراهم میکند. (دوقلوی دیجیتال یک سازمان (DTO)، یک مدل مجازی از یک فرآیند یا محصول است که شما را قادر میسازد تا محصول یا فرآیند خود را در یک نمونه دیجیتال، تحلیل و بهینهسازی کنید)
شرکت Automation Anywhere، هایپراتوماسیون را بهعنوان گسترش خودکارسازی فرایندهای تجاری، فراتر از حد فرآیندهای فردی تعریف میکند. با ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی با RPA، هایپراتوماسیون عمل خودکارسازی را تقریباً برای هر کار تکراری که توسط کاربران انجام میشود، امکانپذیر میکند، حتی آن را به سطح بعدی برده و اتوماسیون را خودکار میکند؛ یعنی به صورت پویا فرآیندهای کسب و کار را کشف کرده و روباتهایی را برای اتوماسیون آنها میسازد.
با طیف وسیعی از ابزارهایی مانند اتوماسیون رباتیک فرآیند (RPA)، یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI)، که به طور هماهنگ برای خودکارسازی فرایندهای پیچیده تجاری بهکار میروند، هایپراتوماسیون ابزاری برای تحول دیجیتال است.
هایپراتوماسیون با خودکارسازی بیشتر فعالیتها که به ورودی دانش از مردم متکی است، مسیری پرسرعت را برای مشارکت همه افراد در تحول تجارت فراهم میکند.
افزایش مهارت RPA توسط هوش، باعث ایجاد کارگران هوشمند دیجیتالی میشود که میتوانند وظایف تکراری را برای افزایش عملکرد کارمندان به عهده بگیرند.
این کارگران دیجیتال عوامل تغییر هایپراتوماسیون هستند که قادرند کارهای مختلفی نظیر اتصال به برنامههای مختلف تجاری، کارکردن با دادههای ساختاری و بدون ساختار، تجزیه و تحلیل دادهها و تصمیمگیری، کشف فرایندها و یافتن فرصتهای جدیدی برای خودکارسازی انجام دهند.
بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چگونه بر آینده بشر تأثیر میگذارد؟
هوش مصنوعی عاملی است که کارگران دیجیتال را از رویکردهای اتوماسیون استاندارد متمایز میکند. درواقع هوش مصنوعی(AI) به همراه اتوماسیون روباتیک فرایندها (RPA) عناصر اساسی هایپراتوماسیون را تشکیل میدهند.
هایپراتوماسیون علاوه بر کشف و خودکارسازی دادهها و فرآیندهای غیرقابل دسترسی، مزیت منحصر به فرد دیگری به نام دوقلوی دیجیتال یک سازمان (DTO) را ایجاد میکند. یک DTO درواقع تعاملات دیده نشده قبلی بین فرآیندها، توابع و شاخصهای کلیدی عملکرد را قابلمشاهده میکند.
علاوه بر این طبق یک گزارش از وضعیت بازار جهانی فناوری هایپراتوماسیون 4.2 میلیارد دلار در سال 2017 ارزش داشته است و احتمالاً تا پایان سال 2027 از 23.7 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/