صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری سریال «بچه مهندس 3» مطرح شد؛

وارسته: سعی کردیم کلیشه‌زدایی کنیم/ سماک‌باشی: «بچه مهندس 3» سکوی پرتاب من بود

نشست خبری سریال بچه مهندس۳ با حضور تعدادی از عوامل این مجموعه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
کد خبر : 494770

به‌گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا نشست خبری سریال «بچه مهندس‌۳»، عصر امروز در مرکز همایش‌های صداوسیما با حضور تعدادی از عوامل این مجموعه تلویزیونی برگزار شد.


در این نشست علاوه بر علی غفاری کارگردان، سعید سعدی تهیه‌کننده و حسن وارسته نویسنده، جمعی از بازیگران از جمله روزبه حصاری،کاوه سماک باشی، شیوا خسرومهر، مهشید جوادی، سعید کریمی و محمودخسرومنش حضور داشتند.


عوامل سریال «بچه مهندس 3» پیش از حضور در این نشست خبری، در امور مخاطبان روابط رسانه ملی به صورت تلفنی با مخاطبان گفتگو کردند.


 مخاطبانی که خواهان فصل چهار سریال هستند


علی غفاری کارگردان این سریال با اشاره به این که اغلب مخاطبان در تماس‌های تلفنی با اداره کل روابط عمومی سیما خواهان ادامه این سریال در فصل چهارم بودند تحقق این موضوع را به طراحی یک قصه جذاب و ایده جدید منوط دانست.



وی اظهار کرد: تلاش ما این بود که مستقیم برویم سراغ اصل مطلب؛ درباره دو شخصیت مسعود و تینا این اتفاق افتاد؛ برخی بینندگان دوست داشتند که صحنه خواستگاری و ازدواج داشته باشیم. اما خواستیم که ریتم را تند کنیم و این حاصل بازخوردهای فصل اول و دوم بود.


غفاری درباره فضای امنیتی سریال و تغییر فضا و لحن سریال در فصل سوم نیز گفت: تغییر لحن را قبول دارم، در فصل سوم نیاز داشتیم با توجه به سن و سال جواد جوادی و موضوعی که سراغش رفته، داستان را کمی تغییر دهیم و از دغدغه‌های کودکی و نوجوانی خارج شویم.در فصل‌های قبل نود درصد روابط بین بچه‌ها و مربی و سرپرست و… بود اما در فصل سوم و برای جواد جوادی که مستقل شده بود اتفاقات و دغدغه‌ها جنسش فرق می‌کرد.


کارگردان سریال بچه مهندس عنوان کرد: کوادکوپتر  به لحاظ نمایشی و جذاب بودن و نماهایی که می‌توان با آن گرفت، برای من به عنوان کارگردان جذاب بود. من در صحبت‌هایی که در زمان نگارش فیلمنامه با آقای وارسته داشتم دنبال یک شروع جذاب و هیجان‌انگیز بودم که همین پرواز کوادکوپتر در منطقه ممنوعه نظامی نتیجه  آن صحبت‌ها بود.



 وی افزود: پیش بینی من این بود که  برای جلوه‌های ویژه و کارهای پس از تولید سه ماه زمان صرف کنیم اما محدودیت زمان داشتیم. قطعاً اگر زمان بیشتری داشتیم در همه عرصه‌ها می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. این را کسی می‌گوید که فیلم سینمایی «استرداد» را در ۶ ماه ساخته است و سریالی را در ۱۴۰۰ دقیقه در هشت ماه ساخته‌ام ما کار پیچیده‌ای انجام دادیم. هر بار پرواز کوادکوپتر در سریال دچار مسأله و مشکل می‌شد. اگر بچه‌ها در این شرایط در کنار هم قرار نمی‌گرفتند غیرممکن بود که کار به پخش برسد. ما در حین کرونا در حال تصویربرداری بودیم و ورودمان در خیلی جاها از جمله آسایشگاه سالمندان و فرودگاه ممنوع شد.


 منطق تحول شخصیت‌ها از زبان نویسنده فیلمنامه بچه مهندس


حسن وارسته نیز گفت: سعی کردیم در بچه مهندس ۳ کلیشه زدایی داشته باشیم. برای همین ازدواج تینا و مسعود را به‌صورت مرسوم تلویزیون نشان ندادیم بلکه به‌صورت موجز و مختصر نمایش دادیم که فرجام خوشی در انتظار این دو است.ازدواج حتماً قند سابیدن بالای سر عروس و داماد نیست. اینکه بین تینا و مسعود، یخ روابط می‌شکند و خط تولید راه می‌افتد یا روابط تینا و برادرش خوب می‌شود، یعنی اتفاقات خوب در سریال رخ داده است.


نویسنده سریال بچه مهندس افزود: تحول ناگهانی شخصیت‌ها امر تازه‌ای نیست و هم در ادبیات کهن ما و هم در وقایع تاریخی ما رخ داده است که شاید نمونه آشنای آن ماجرای حر و حضرت سیدالشهدا(ع) باشد. ما شخصیتی داریم به نام مژگان که نماد عشق مجازی است که فقط این عشق از طرف جواد جوادی صورت می گیرد. این جواد است که پیگیر می‌شود و رفته رفته به یک معرفت می‌رسد.



وی اظهار کرد:  در فصل سوم بچه مهندس، شخصیت مرضیه را به مثابه وطن دیدیم. نگارش فصل سه یک سال طول کشید و در یک فرآیند خرد جمعی  هشت‌بار بازنویسی شد.گاهی حتی شخصیت‌ها بودند که من را به تغییر متن ترغیب می‌کردند.


نویسنده سریال بچه مهندس عنوان کرد: من همین الان چند کار سینمایی پیشنهاد دارم که اگر طرح چند خطی آن را بخوانید من خودم خجالت می‌کشم اما به من گفتند که باید فروش آنها را هم تضمین کنم. در هالیوود ایده‌ها را می‌خرند ولی اینجا باید بندبازی کنید.


این نمایشنامه‌نویس و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه افزود: هر وقت در این کشور بر اساس مسایل بومی فیلمنامه نوشتیم، درست از آب درآمده است و مخاطب جذب کرده‌ایم. ما خیلی حسی هستیم و جنس سریال‌های ماه هم نباید شبیه قهرمان‌های خارجی باشد. از طرف دیگر شما می‌بینید که برای یک هشدار کبری ۱۱ کلی خرج می‌شود و هزینه می‌شود تا باورسازی شود اما من نویسنده باید به محدودیت‌های مالی تهیه‌کننده هم فکر کنم.


 وارسته اظهار کرد:من تحصیلکرده ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه هستم و  همواره در کلاس‌هایم هم به هنرجویانم می گویم هروقت براساس نکات بومی کشور خودمان فیلمنامه نوشتیم نتیجه بهتری گرفته‌ایم؛ همانطور که در فوتبال ملی بدترین بازیکنان را در مقابل استرالیا انجام دادیم اما نتیجه گرفتیم و از آن با عنوان حماسه ملبورن نام می برند چون بازیکنان آن حس ایرانی را در زمین پیاده کردند. 


سماک‌باشی: بچه مهندس برایم سکوی پرتاب بود


روزبه حصاری بازیگر نقش جواد جوادی درباره منطقی‌بودن تصمیم این شخصیت برای ازدواج در بخش های پایانی سریال گفت: هرکدام از ما در بستر یک خانواده بزرگ شده‌ایم که براساس آن منش رفتار می‌کنیم. جایی به نقل از یک بازیگر خواندم که اگر بازیگری بخواهد نقش هیتلر را بازی کند لازم نیست که به فاشیسم اعتقاد داشته باشد. ما نمونه‌هایی مثل جواد را در جامعه خودمان داریم. شاید به نظر منِ بازیگر  انتخاب او غیرمنطقی بود ولی از نظر  شخصیت جواد می‌شود چنین انتخابی داشت.



وی اظهار کرد: من خود را از خانواده سمپاد یعنی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان می‌دانم سازمانی که به‌خاطر ظهور مدارس گرانقیمت از تأثیرش کاسته شد. من تجربه کار و زندگی در کنار تعداد زیادی از جوانان نخبه را داشتم نخبه‌ای که می‌ماند همه چیز است نخبه‌ای هم که می‌رود همه کار باید بکنیم که برگردد، نخبه‌های این خاک سرمایه‌های این خاک هستند. همواره نخبگان ما با کمترین امکانات علمی کشورهای دیگر را آچمز کردند.


شیوا خسرومهر نیز در این نشست حاضر بود و در سخنان کوتاهی گفت: این اولین تجربه من برای بازی در سریال ماه رمضان بود که هر بازیگری دوست دارد که در دو مقطع عید و ماه رمضان حضور در سریال های تلویزیونی را تجربه کند و من خوش شانس بودم که برای عید نوروز سریال‌های «کامیون» و «دوپینگ» و در ماه رمضان هم فصل سوم سریال بچه مهندس  را داشتم.



کاوه سماک‌باشی دیگر بازیگر این سریال نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا درباره کم‌کاری در این سال‌ها پس از یک دوره پرکار در دهه هشتاد گفت: چند انتخاب اشتباه در ابتدای راهم انتخاب کردم که سبب مشکلاتی شد. اما بعد از آن سعی کردم در شیوه کار خودم تغییراتی داشته باشم که شاید نمود بیرونی آن همین کاهش 40 کیلو از وزنم بود. 


 وی افزود: در این سال‌ها کم کار نبودم بلکه گزیده‌کار شدم. سعی می‌کنم اشتباهات گذشته را تکرار نکنم و نقش‌هایی را بازی کنم که حرفی برای گفتن داشته باشد. حضور من در سریال بچه مهندس نیز در همین راستا بود و برای من حکم سکوی پرتاب را داشت.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر