صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاه آنا به بازگشایی سالن‌هایی سینما از زاویه‌ای دیگر؛

تکلیف سینمای آنلاین پس از بازگشایی سالن‌ها چه می‌شود؟/ ما همچنان داوطلب می‌مانیم!

با بازگشایی سینماها چه بسا متقاضیان فعلی اکران اینترنتی نیز بر سر دوراهی قرار بگیرند که آیا بر تمایل خود بر نمایش مجازی فیلمشان باقی بمانند یا منتظر استقبال نسبی مخاطبان از سالن‌ها باشند؟
کد خبر : 494447

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تعطیلی چندماهه سالن‌های سینما در پی شیوع کرونا منجر به ایده‌هایی جدید برای سینمای ایران شد که یکی از جدی‌ترین آنها راه‌اندازی «سینمای آنلاین» است. طرحی که به رغم رکود فیلمسازی اما لااقل اکران را به تعطیلی مطلق نبرد و برخی صاحبان فیلم را وادار یا تشویق به نمایش محصولات خود در کانال اینترنی کرد.


شاید مهمترین فیلم‌های اکران‌شده در سامانه‌های VOD آثاری همچون «خروج» و «طلا» بودند که در ادامه موجبات تشویق دیگر آثار شدند و به توزیع فیلم‌های نسبتاً شاخص دیگری انجامیدند؛ خوشبختانه هنوز هم این فیلم‌ها به توزیع و نمایش خود در پلتفرم‌ها ادامه می‌دهند.


این طرح تا چند روز دیگر با بازگشایی سالن‌های سینما همراه می‌شود و بر این اساس از ابتدای تیرماه شاهد اکران موازی آنلاین و واقعی فیلم‌ها بر پرده سینماها خواهیم بود.



سامانه‌های اینترنتی پخش فیلم همیشه مشتریان خاص و حتی عمومی خود را داشته‌اند و اتفاقاً در این چند ماه اخیر نیز با دست پری برای انتخاب آثار روبرو بوده‌اند. در عین اینکه لااقل این تعطیلی عمومی، رونقی دوچندان نیز به سامانه‌های پخش فیلم مثل نماوا یا فیلمیو داد. دو سامانه‌ای که به شکل انحصاری فیلم‌های متقاضی و آثار حاضر در شبکه نمایش خانگی را در دستور نمایش قرار می‌دهند و همین انحصارطلبی البته نقدهایی را روانه آنان هم کرده است.


با این وجود باید دید تکلیف «سینمای آنلاین» با بازگشایی عمومی سالن‌ها چه خواهد شد؟ پلتفرم‌های اینترنتی همچنان به پخش فیلم‌های خانگی، سریال‌ها و حتی آثار خارجی فعالیتشان را ادامه می‌دهند اما اینکه فیلمسازان دوباره اندکی بیش از پیش دست به عصا تمایل به ورود به این فضا داشته باشند، موجبات تردید را فراهم می‌کند.


شاید در حال حاضر فقط برخی فیلم‌ها داوطلب ورود به سالن‌ها باشند؛ چرا که از جهت استقبال مخاطبان و گرایش به سالن‌های سینما همچنان امیدواری و دوراندیشی قطعی وجود ندارد. با این وجود چه بسا متقاضیان فعلی اکران اینترنتی نیز بر سر دوراهی قرار بگیرند که آیا بر تمایل خود بر نمایش مجازی فیلمشان باقی بمانند یا منتظر استقبال نسبی مخاطبان از سالن‌ها باشند؟



اکران موازی یک فیلم در خود سینما و نیز نمایش آنلاین به نظر محل تردید و حکایت از عدم استقبال صاحبان آثار دارد اما همچنان می‌توان با ایده‌هایی هر دوی این کانال‌های توزیع و نمایش فیلم را زنده نگه داشت؛ از اکران ابتدایی در سالن‌ها و بعدتر ادامه نمایش آن در پلتفرم‌ها تا کمک‌های ویژه برای جلب تمایل برخی فیلم‌ها در جهت نمایش در سامانه‌های اینترنتی و غیره.


کسب 70 درصد فروش برای تهیه‌کننده در سیستم مجازی در قیاس با 30 درصد آن در اکران عمومی و حتی خرید یک بلیط 15 هزار تومانی و تماشای دسته‌جمعی خانواده‌ها به‌واسطه VOD حکایت از مفید بودن این نوع خلاقیت‌های سینمایی دارد.


بنابراین حتی با توجه به هزینه-فایده مالی که اکران آنلاین می‌تواند برای تهیه‌کنندگان و حتی مخاطبان داشته باشد، زنده نگه داشتن آن نباید به این راحتی‌ها به دست فراموشی سپرده شود.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر