ظرفیت تولید مرغداریها 40 درصد قابل افزایش است/ فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از صداوسیما، مهدی معصومی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: هماکنون ۲۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت مرغداری ایران خالی است در حالی که میتوانیم هم این ۲۰ درصد را به تولید بیاوریم و هم ۲۰ درصد تولید کنونی را افزایش دهیم یعنی میتوانیم حداقل تا ۴۰ درصد در ۲ تا ۳ سال آینده مازاد بر نیاز کشور تولید کنیم.
وی اضافه کرد: برای اینکه برنامه صادراتی آماده شود پیشنهاد دادیم ۲۰ درصد از محصولات را صادر کنیم و همزمان هم بتوانیم واردات را انجام دهیم تا تمرینی برای صادرات باشد که این امر موجب نظمبخشی، پیدا کردن مشتریهای دائمی و تولید برای بازارهای صادراتی میشود و از آنجا که هر کشوری نوع خاصی از محصولات را میخواهد بنابراین برای تولید مرغ و تخممرغ صادراتی باید برنامهای درازمدت داشته باشیم.
فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران
به گفته این مقام مسئول یکی از مواردی که امکان صادرات را افزایش یا توسعه میدهد و درآمد برای کشور ایجاد میکند صنایع تبدیلی مرغ و تخممرغ است، اما متأسفانه فقط یک تا دو شرکت صنایع تبدیلی در ایران در این حوزه فعال است.
معصومی با بیان اینکه ظرفیتهای خوبی در حوزه صنایع تبدیلی مرغ و تخممرغ میتوانیم در کشور ایجاد کنیم، اظهار داشت: تولید تخممرغ پاستوریزه، تولید پودر تخممرغ و تولید انواع محصولات خاص مانند تولید مرغ پخته، مرغ نیمهپخته و مرغ منجمد، امکان صادرات را افزایش میدهد.
این فعال تولیدی گفت: همه برنامهها در صنعت مرغداری اعم از ورود، قیمتگذاری، میزان تولید و امکان صادرات در اختیار دولت است در واقع اگر دولت در برنامههای خود نظم داشته باشد ما با استفاده از این نظم میتوانیم کار خود را توسعه دهیم بنابراین تنها نیاز ما برنامهریزی منظم دولت در تأمین مواد اولیه، مجوزهای صادراتی و میزان تولید است که با این برنامه میتوانیم توسعه و جهش تولید را در صنعت مرغداری محقق کنیم.
بهرهوری، کلیدیترین مسئله صنعت مرغداری
وی با اشاره به اینکه بهرهوری از مهمترین مسائل در صنعت مرغ و تخممرغ است، ادامه داد: اگر بتوانیم نظمی در تولید داشته باشیم حتماً بهرهوری را هم افزایش خواهیم داد همچنان که در طول سالهای گذشته این کار را انجام دادیم.
معصومی با تأکید بر لزوم برنامهریزی در جوجه ریزی، گفت: یکی از عوامل معدومسازی تخممرغ نطفهدار و جوجه یکروزه این بود که بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته برای سه ماهه پایان سال ۹۸ و برای ماه رمضان امسال، ۲۰ درصد افزایش در تولید هدفگذاری شد، اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا، مصرف را به شدت کاهش داد و موجب شد مرغ جذب بازار نشود و بر این اساس جوجه هم جذب نشد این در حالی بود ما مازاد تولید داشتیم بنابراین از روی اجبار جوجههای یکروزه و تخممرغهای نطفهدار معدوم شد.
این مقام مسئول افزود: اکنون تخممرغ نطفهدار را کمتر در دستگاه میخوابانند ضمن اینکه با کاهش تولید، قیمت مرغ هم متعادل شد، اما برای اینکه بتوانیم بر اساس نیاز کشور تولید کنیم یک برنامه درازمدت نیاز است. هماکنون تولید مرغ به حد استاندارد خود رسیده و کسری هم نخواهیم داشت و در صورتی که مواد اولیه تأمین شود و مرغدار نگران تأمین مواد اولیه نباشد تولید بهاندازه سال گذشته خواهیم داشت.
لزوم توجه به ویژگیهای بازارهای صادراتی
این فعال صنعت مرغ و تخممرغ با بیان اینکه تولید در این حوزه در داخل کشور معمولاً روند ثابتی در این سالها داشت، گفت: از آنجا که با این کیفیت تولیدی، مصرف در داخل کشور وجود دارد تغییراتی در کیفیت داده نشده است، اما اگر بازارهای صادراتی ایجاد شود به نوآوری، تغییر و بالا بردن کیفیت نیاز است که موجب میشود تحولی در صنعت مرغداری ایجاد شود و مرغدار باانگیزهای مضاعف، محصولی بهتر با بهرهوری و کیفیت بالاتر را تولید کند.
به گفته این فعال صنعت مرغداری اگر بخواهیم بازارها را توسعه دهیم باید کیفیتها را هم تغییر دهیم و بر اساس نیاز بازارهای صادراتی و مصرفکنندگان کیفیت را تغییر دهیم به طور نمونه در کشورهای عربی، مرغ را با حداکثر وزن یک کیلو و ۲۰۰ گرم میخرند در حالی که تولید داخلی ما بر اساس دو کیلو و نیم انجام میشود بنابراین اگر ما بخواهیم مرغ را صادر کنیم باید بر اساس نیاز بازار صادراتی باشد یعنی لازم است تغییراتی در برنامه تولید انجام شود؛ بنابراین صادرات میتواند هم تنوع تولید و کیفیتها را افزایش دهد.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/